OK - jeg synes bare du var inde på at din privat ulykkesforsikring burde være samme, men det er to forskellige ting. Jeg tror absolut ikke den er bortfaldet grundet mangel på kontrol. Det er meget tydelig som du så på arbejdsskadestyrelses (ASK) HER og jeg kæmpede skam for at se, om det skulle være nødvendigt. ASK svar var at det var krav også hvis det var samme person, at denne var forsikret i hvert enkelt selskab og at det blev håndhævet skarpt Henvendelse til 5 forsikringsselskaber for så at finde billigste løsning gav 4 selskaber som krævede selvstændig forsikring for samme mand som dir i holding og i to drift - og kun ET selskab som var villig til at skrive tre CVR numre på policen til samme pris = en fuld forsikrings pris. Alle var de også helt klare på, at selv for et holding var kravet helt ufravigeligt også selv om det var finansielt holding og risikoen da var langt mindre for arbejdsskade der, end for en ejer af personlig virksomhed der pudsede vinduer. De var ret faste om, at loven blev håndteret helt stringent Jeg arbejder jo ikke med det her, så jeg kan ikke linke til en række konkrete domme, kun til at ASK svarede at man ville blive sat i bod mindst 3 år tilbage (hvis det var over 3 år) svarende til det sparede beløb + dobbelt op. Her ser du også, at forsikringsselskaber har pligt til at indberette til ASK hvis en forsikring ophører uden selskabet er ophørt LINK - det gælder også for de tilfælde der kun er ejer selv - men de indberetter jo ikke hvis der aldrig har været oprettet. Her står bod specificeret som 5000 kr første gang 10.000 i gentagelse De værste tilfælde er nok, nok ejer faktisk rammes af en arbejdsskade - så både opdages det ofte, man får ingen erstatning og bøde i stedet. Da loven er så klar som den er, er midt råd at man overholder den vh John H |
Hej John
Det er et maget godt eksempel på vors samfund, som fratager os retten til at bestemmer over os selv, og i dette tilfælde om vi ønsker at at have en forsinkring eller ej.
Til dem der først kommer ind i tråden nu, så vil jeg lige nævne, at jeg tidligere har udtrykt den holding, at har man ansatte udover ejeren selv, så giver det efter min opfattelse god mening, at tvinge selskaber til at tegne arbejdsskadeforsikring.
mvh