Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprettelse af driftsselskab via Holding-selskab

Side 3 ud af 4 (37 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :

:
Jeg synes det ville være helt ok, hvis det var en ansat man havde undladt den til
ikke uenig - men i den sammenhæng er ejer af IVS eller ApS jo ansat og derfor. Det er fra beskæftigelsesministeriets hjemmeside jeg læste kravet (har ikke tid til at søge det op) + - det jeg som du syntes det var hårdt at ejer som bare sidder på kontor o.l skulle ha den - men BM + tre forsikringsselskaber svarede klart med lov referencer - det var krav på ejer i alle selskaber med en fuldtids ansvarsforsikring for hver hovedejer og - tegner man ikke, går de generelt nogle år (3) tilbage og man får lov at betale det man derved ulovligt har sparet + samme i bod for den grove uagsomhed

Det gælder for direktører i et ApS og et A/S. Det samme gælder for aktionærer og anpartshavere, hvis de har egentlig beskæftigelse i virksomheden.

Pligten omfatter også medlemmer af arbejdsgiverens familie, hvis deres arbejde kan sidestilles med andre ansatte. (nappet fra tryg)

Problemet er nok at man som ejer af selskab i den sammenhæng ses som ansat og jo får løn og skal betale til ATP osv og jo også kan ha fradrag for feriepengeforpligtelse for en selv - så det er ikke helt som for selvstændig i personlig virksomhed. På mange måder er man helt enkelt at se som ansat.

Har du en arbejdsskades forsikring privat som dækker dig fuldt og helt som ejer af selskab, så ville jeg da tro den dækkede godt nok, men det er vel ikke normalt at man privat har en forsikring der dækker dig hvis du ses som værende på arbejde som ansat et sted?

Jeg kender i praksis en der som ejer i ApS fik betale, men det var kun et år han havde undlad så kun 1 år x 2 er eneste praksis jeg kender

HUPS - kan jo linke til arbejdsskade styrelsen hvor du kan læse klart om pligten for ejere af ApS 

http://www.ask.dk/da/Arbejdsskader/Information%20til%20forsikringsselskaber/Hvad%20kan%20anerkendes/Hvilke%20personer%20er%20omfattet%20af%20arbejdsskadeloven/Selvstaendige%20og%20arbejdsskader.aspx 

beklager at bøde størelsen ikke står der, men den burde være god nok ( vel i tråd med mange andre tilsvarende, man betaler det man har unddraget sig med bod af tilsvarende størrelse)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:41

Jeg mener det er helt sædvanligt, at en ulykkesforsikring tegnet privat også gælder på arbejde. Man skal selvfølgelig huske på, at der er tale om en summaforsikring, så hvis man selv har en, og arbejdspladsen, så er der dobbelt op, men det er jo spørgsmålet om hvor meget man er værd.

jeg tænker bare, at der er mange regler der ikke bliver håndhæver, og den med at en ejer som enste ansatte også skal have en forsikring måske var en af dem.

mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:02

:
Jeg mener det er helt sædvanligt, at en ulykkesforsikring tegnet privat også gælder på arbejde
det er det ikke - en ulykkesforsikring og en arbejdsskade forsikring er ikke samme sag og en ulykkesforsikring privat vil normalt ikke dække skader som falder ind under en arbejdsskadesforsikring. Det er, som navnet siger - to helt forskellige forsikringer - ellers ville det jo også være meningsløst at kræve det for ansatte generelt, som vel ofte har ulykkesforsikring

arbejdsskades forsikring dækker f.eks varige men - som følge af noget der sker - langvarrigt under arbejdet og ikke som sådan bare ulykke - derfor dækker den også såkaldte erhvervssygdomme, så du sammenligner lidt æbler og bananer her Smile

vh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:07

:
jeg tænker bare, at der er mange regler der ikke bliver håndhæver, og den med at en ejer som enste ansatte også skal have en forsikring måske var en af dem.
jeg skal ikke sige hvor voldsomt den håndhæves men ville du som advokat rådgive folk i retning af, at det  - er ulovligt men opdages nok ikke? Loven er 100% klar - der kræves forsikring for arbejdsskade for ejer af et selskab.

Det med at man måske ikke bliver opdaget, er der meget, også skattemæssigt som kunne tale for, men JO det opdages skam ved kontroller en gang i mellem - eller oftere - jeg har ikke statistik der kan rådgive om hvor man bedst kan omgå loven og spare uden at blive opdaget

Det er nok ikke som et key issue idag tror jeg du fornemmer helt reet - men ingen ved om arbejdsmarkedsstyrelsen imorgen sætter en kontrol i gang og det med om man opdages, er efter min mening ikke seriøs rådgivning - for NEJ måske ikke, men hvis man gør klapper fælden og alle der stifter selskab skal enten bevidst snyde på det område (og hvorfor ikke på skat også) i håb om at det nok ikke bliver kontrolleret Smile

vh John H

Tilmeldt 1. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 07:20

Hej alle.

Tak for de mange svar. Man kan ikke undgå at blive klogere. Jeg har et enkelt spørgsmål til arbejdsskade sikring.

Hvis der er 2 ejere af et holding selskab, og præcis disse 2 ejere arbejder i driftsselskabet (som er ejet af holding), er det så nok at lade driftsselskabet forsikre de 2 "ansatte". Der sker jo ikke egentlig arbejde i holding.

Mvh. Martin

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:41

I princippet skal direktøren i Holding forsikres.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:26

Henrik Koudahl:
I princippet skal direktøren i Holding forsikres.
Jep - jeg fik mit forsikringsselskab med på at indskrive i policen, at arbejdsskadeforsikringen dækkede dir xxxxx i drifts xxx og holdng xxx - til det som EN arbejdsskadeforsikring kostede, idet mægleren var enig i, at han jo ikke kunne få arbejdsskade samtidigt  i mere end et selskab

Om det er noget man kan få forsikringselskabet med på generelt tør jeg ikke sige, og jeg skriver ikke navnet da jeg ikke ret gerne vil ha dem til at genoverveje, men har man samme person i holding og drift, så prøv om ikke forsikringen kan se fornuft i at skrive begge CVR på policen ud fra, at så er han x% i det ene og resterende xx% i det andet og samlet skal han bare være forsikret de 100% Smile I mit fald ville de det kun ved at fakturere holding - som så ikke kan trække momsen, men bedre end intet

Tilmeldt 1. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 14:22

Tak for svar :-)

Er der flere forsikringer / omkostninger, som jeg også skal tage højde for?

Her er lidt baggrundsinfo:
- Det er kun en "fritidsfirma" (som på sigt forhåbentlig kunne blive mit primære job)
- Det er softwareudvikling
- Jeg har pt. ingen intention om at udbetale løn til nogen

Men er det korrekt, at udover at udbetale afkast, når IVS er blevet til et ApS, så kan man i teorien godt udskrive en faktura (som privatperson) til firmaet, for et stykke arbejde, og derved "trække" nogle penge ud. Selvfølgelig <= 50k/år. Naturligvis skal der betales personskat.

Planen er dog, at firmaet skal opnå en så stor kapital, at jeg tør at tage spriget, og blive 100% selvstændig.

Mvh. Martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:07

Nah - altså arbejdsskadeforsikring og muligvis affaldsafgift i kommunen - men der kan du søge fritagelse

Nej du udskriver ikke faktura som hovedejer du tager løn og du må tage løn helt som du vil/har råd til, og skal så indberette helt normalt til skat fra virksomheden som du skal ha kryds i arbejdsgiver inde hos virk.dk - ikke noget med faktura fra dig selv til dit selskab. 

venligst John H

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:04

Hej John

Bemærk, at jeg i et af mine først indlæg nævnte, at jeg bestemt ikke var af den opfattelse, at man skulle undlade en arbejdsskadeforsikring.

Jeg var interessert i at høre, om der var nogen der havde kendskab til, om det var en regel der blev håndhævet i forhold til selskab, men kun ejeren som ansat.

Prøv at google "desvetudo". Jeg er bestemt ikke sikker på, at det er relavant for den pågældende sag, men det er altid interessant for lovgivningen, om en regel bliver håndhævet eller ej.

mvh

Side 3 ud af 4 (37 indlæg)