ikke uenig - men i den sammenhæng er ejer af IVS eller ApS jo ansat og derfor. Det er fra beskæftigelsesministeriets hjemmeside jeg læste kravet (har ikke tid til at søge det op) + - det jeg som du syntes det var hårdt at ejer som bare sidder på kontor o.l skulle ha den - men BM + tre forsikringsselskaber svarede klart med lov referencer - det var krav på ejer i alle selskaber med en fuldtids ansvarsforsikring for hver hovedejer og - tegner man ikke, går de generelt nogle år (3) tilbage og man får lov at betale det man derved ulovligt har sparet + samme i bod for den grove uagsomhed Det gælder for direktører i et ApS og et A/S. Det samme gælder for aktionærer og anpartshavere, hvis de har egentlig beskæftigelse i virksomheden. Pligten omfatter også medlemmer af arbejdsgiverens familie, hvis deres arbejde kan sidestilles med andre ansatte. (nappet fra tryg) Problemet er nok at man som ejer af selskab i den sammenhæng ses som ansat og jo får løn og skal betale til ATP osv og jo også kan ha fradrag for feriepengeforpligtelse for en selv - så det er ikke helt som for selvstændig i personlig virksomhed. På mange måder er man helt enkelt at se som ansat. Har du en arbejdsskades forsikring privat som dækker dig fuldt og helt som ejer af selskab, så ville jeg da tro den dækkede godt nok, men det er vel ikke normalt at man privat har en forsikring der dækker dig hvis du ses som værende på arbejde som ansat et sted? Jeg kender i praksis en der som ejer i ApS fik betale, men det var kun et år han havde undlad så kun 1 år x 2 er eneste praksis jeg kender HUPS - kan jo linke til arbejdsskade styrelsen hvor du kan læse klart om pligten for ejere af ApS beklager at bøde størelsen ikke står der, men den burde være god nok ( vel i tråd med mange andre tilsvarende, man betaler det man har unddraget sig med bod af tilsvarende størrelse) vh John H |
Jeg mener det er helt sædvanligt, at en ulykkesforsikring tegnet privat også gælder på arbejde. Man skal selvfølgelig huske på, at der er tale om en summaforsikring, så hvis man selv har en, og arbejdspladsen, så er der dobbelt op, men det er jo spørgsmålet om hvor meget man er værd.
jeg tænker bare, at der er mange regler der ikke bliver håndhæver, og den med at en ejer som enste ansatte også skal have en forsikring måske var en af dem.
mvh