Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Feedback på min forretningsplan

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Vejby
Tilmeldt 6. Feb 14
Indlæg ialt: 105
Fra  Mit kreative liv Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa alle sammen

Er der nogle dejlige mennesker herinde, som gider bruge tid på at læse min forretningsplan igennem og komme med feedback på den?

Alle råd, vejledning, hjælp osv. modtages med kyshånd.

Mvh

Micka

Fra København
Tilmeldt 10. Jul 11
Indlæg ialt: 491
Fra  Confocus ApS Skrevet kl. 15:58

Hej Micka,

Jeg gør det hele i punktform, så bær over med mig.

1. Hvem henvender din forretningsplan sig til?
    - Hvis det er banken skal du nok færdiggøre - grundigt endda - punkterne "Budgetter" og "Finansiering"
    - Er det investorer eller kommercielle partnere? Så skal du måske lægge mere vægt på din handlingsplans faser - ikke så meget hvad du vil, men mere hvordan du vil gøre tingene. 

Hvis du ikke har tænkt dig at bruge din forretningsplan til et finansielt formål, så som at rejse kapital fra bank eller investor eller at få en partner til at indtræde, så foreslår jeg istedet at du skrotter at bruge mere tid på den indtil videre og skaber et hurtigt overblik over følgende:

Der er en række essentielle spørgsmål

1. Hvad koster det mig at starte op? (Materialer, faste udgifter, webshop/fysisk butik, indløsningsaftaler, telefon, webhotel, indpakning & emballage, forventet løn til mig selv.)

2. Hvad er din (forventet) gennemsnitlige avance pr. styk solgt? Hvor mange styk skal du sælge pr måned for at realisere ovenstående? Hvis tallet er enormt højt - hvor lang tid vil du satse på der går før du kan opnå at sælge så høj en volumen? - Har du råd til at gå eksempelvis 5 måneder uden løn (eller i minus?)

- Slutteligt er det bare at sige fedt du gør du det :) Bare kom i sving. Mht dine faser i handlingsplanen, kan jeg give dig et lille tip.

ShopOrama-platformen har faktisk som standard mulighed for et Pricerunner-feed og et Kelkoo-feed (samt Partner-Ads til affiliates!) - så hvis du vælger dem kan du passende smide det i "Fase 1" :-)

Mvh

The best way to predict the future is to create it. Se min profil her: Thomas Astrup 

Fra Vejby
Tilmeldt 6. Feb 14
Fra  Mit kreative liv Skrevet kl. 16:03

budgetter og finansiering glemte jeg at skrive at jeg holder for mig selv, men de kommer selvfølgelig ind når papirerne skal afleveres..

Det er både til banken, men også investorer...

tusind tak for dine tips :) og tak fordi du tog dig tid til mig...

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 18. Mar 11
Indlæg ialt: 54
Fra  Flairshare.dk Skrevet kl. 16:49
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Micka,

Her er mine umiddelbare tanker da jeg læste den igennem. Jeg kan sagtens være mere konkret men her er lidt at arbejde med. 

En investor bladre oftest om bagerst i en forretningsplan for at se på budgettet som det første, for at vide hvor meget du forventer at din forretnings ROI (return on investment) forventes at være. Hvis du ikke har regnet den ud i dit budget, så ville jeg gøre det. 

Hvis han så synes at det ser godt ud (det kan vi som kommentere her jo ikke rådgive dig med, når du ikke har lagt det frem), så kigger han på dit koncept og ser på om han mener du har været realistisk. 

1. Jeg forstår dit produkt som håndarbejde. Jeg kan bare ikke finde ud af om du selv laver det, eller det er noget du køber ved trejde part? Hvis du selv laver det, så skal du have givet det en brandingværdi som kunst ellers får du utrolig svært ved at konkurrere med produkter fra udlandet. 

2. Jeg ser ikke nogen konkurrent analyse - det er vigtigt at du laver sådan en, så investor/bank for et indtryk af om det er et marked med hård eller ingen konkurrence du træder ind på.

3. Slet kunder og marked og erstat det med en kunde og konkurrent analyse. Du kan søge på google hvordan du laver dem.

4. Din markedsføring er efter min mening alt for ambitiøs. Hold dit fokus på hvad du vil gøre i opstartsfasen. Hvis du vil fortælle om hvad du vil gøre i fremtiden når du får mere success, så lav et afsnit alene med det. (forecasting). Jeg synes f.eks. at bus og taxi reklamer er helt ligegyldigt for dig, selv i fremtiden. 

5. Pres hele din forretningsplan ned på 8 sider med budget. 14 sider + budget virker overvældende og de fleste investorer gider ikke læse så meget, de vil kort læse din forretningsplan og så ellers se på hvem du er og om de tror på du kan føre det ud i livet.

6. Slet alt hvad der er ligegyldigt som f.eks. medarbejdere (den er jo tom?) 

7. Jeg mangler at høre noget mere om hvordan du får dine produkter. Du har beskrevet hvad du vil sælge, men ikke hvordan du skaffer det. 

8. Når du pressentere dit koncept er det vigtigt at du selv er villig til selv at smide penge i det (så meget du kan undvære). Dette er for at vise, at det ikke kun er investor der tager en chance her, men at du også selv er villig til det. 

Hvis du har flere spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig. Jeg hjælper gerne med at udfærdige en konkret forretningsplan mod et symbolsk beløb. 

Med venlig hilsen

Theis

Fra Vejby
Tilmeldt 6. Feb 14
Fra  Mit kreative liv Skrevet kl. 16:55

tak for inputs :)

jeg går straks i gang med det...

lige hurtig vil jeg sige at jeg køber materialerne og så laver jeg selv produkterne... f.eks. personlig barnets bog, hvor jeg køber album, pynt og div. og så designer jeg selv siderne og sætter det hele sammen :) håber det giver mening...

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 17:17

Jeg tror ikke at dit projekt er interessant for de fleste investorer, ihvertfald ikke på nuværende tidspunkt. Det er svært at skalere hurtigt, og indtjeningspotentialet, på kort sigt, er nok for lavt. Der er ikke noget om hvad du tjener pr. salg, hvad et salg koster for dig at få (eks. via Adwords), hvor mange salg du skal have pr. måned for at nå break even etc. Der står heller ikke noget om dine kompetencer, uddannelse, erfaring etc.

Mit råd er, at bare starte op, og skalere efterhånden som du tjener penge. Jeg ser faktisk ikke det store behov for kapital, men da der ikke er nogle budget tal er det jo svært at sige hvad du planlægger at bruge pengene på. Hvilke ting kan du ikke gøre uden penge?

Mvh Carsten

Fra Vejby
Tilmeldt 6. Feb 14
Fra  Mit kreative liv Skrevet kl. 17:21

Thomas - Avance er det den fortjeneste man har, når udgifterne er trukket fra?

Fra Vejby
Tilmeldt 6. Feb 14
Fra  Mit kreative liv Skrevet kl. 17:27

Tak for din hjælp :)

Ang. hvad jeg ikke kan uden penge, så er det markedsføring (starter med at betale en del selv), tage på messer (her tror jeg en stor del af mine potentielle kunder er), samt en masse materialer (har købt noget, men hobby ting koster)...

Fra Vejby
Tilmeldt 6. Feb 14
Fra  Mit kreative liv Skrevet kl. 17:40

Thomas -  hvordan skriver jeg at jeg vil bruge ShopOrama-platformen. bare sådan her, eller skal det formuleres anderledes??

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 17:47

Micka Wierling:
så er det markedsføring (starter med at betale en del selv), tage på messer (her tror jeg en stor del af mine potentielle kunder er), samt en masse materialer (har købt noget, men hobby ting koster)

Ja, markedsføring koster, men forhåbentlig ikke mere end du tjener? Hvis du bruger 1.000 kr. på markedsføring, hvor meget giver det så i salg? Forhåbentlig en del mere, ellers er markedsføringen ikke pengene værd.

Messer, jeg har været på flere messer som selvstændig, og jeg lavede altid et underskud på at deltage i messer. For at "overleve" er jeg ret sikker på at du skal kunne sælge dine varer uden at tage på messe. Jeg ved at det er hyggeligt at sludre med kunder på messer, og møde dem etc. Men mon ikke du skal hente din primære omsætning andre steder? Ellers skal du vel nærmest på messe hver uge.

Laver du dine ting før du får kunder, eller laver du tingene når du får kunder? Måske er det ikke nødvendigt at have et stort lager af hverken materialer eller færdige varer. 

Jeg starter selv op på et meget stramt budget lige nu, og jeg vil gøre alt for at undgå gæld. At starte op for lånte penge er skidt, for den dag ordrene vælter ind, og man har brug for penge til at levere ordrene, vil det være rigtig træls, for at sige det på jysk, hvis banken ikke vil låne en flere penge, fordi man allerede har gæld i firmaet.

Mvh Carsten

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)