Hej John Du skriver: Overskud- før eller efter skat - burde jo nok være klarere formuleret i en aftale. Om det er før eller efter skat er vel lige meget for mig. Hvis jeg skal have en andel af overskud før skat, skal jeg betale skat af den andel der tilfalder mig. Hvis det er overskud efter skat jeg skal have andel i, er skatten jo allerede betalt. Så for mig bliver det vel det samme ?
|
HVIS det er sådan at I rent faktisk har drevet et I/S ja så vil overskud deles som sådan som det er aftalt og det vil så altid i princip jo være før skat som så hver især betaler fordi I har drevet det i I/S - dog ikke registreret
Hvis det ikke er et I/S i ses som at ha drevet, fordi der ikke er en klar nok aftale du kan lægge frem og alt jo er kørt i din vens personlige selskab, og det kunne være det en evt ret ville lægge til grund, så kan kun han betale skat af overskuddet som jeg ser det, men han kunne lønne dig og derved nedsætte overskud i hans personlige virksomhed og flytte skat af den del du får over til dig.
Var det et faktuelt I/S samarbejde eller ikke er ret afgørende.
Jeg tror det vigtige er at få afgjort om I har en aftale om det skulle være fælles eller ej, og så tage den derfra.
Jeg holder vel ikke med I at du har kun gode kort, hvis han har kørt alt og opgivet alt i hans personlige virksomhed, for så KAN I jo ende med at skulle i retten med den aftale om at I VILLE oprette ApS og drev det helt fælles inden - måske uden klar aftale om deling af overskud
Måske han også har overskud fra andet end jeres fælles virksomhed i hans personlige virksomhed - så jeg tror det er den afklaring du skal starte med - kan I enes om at I var helt fælles om at drive det med intentionen ApS som skulle stiftes
vh