Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår er en aftale bindende

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 8. Aug 06
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Du skriver: Overskud-  før eller efter skat - burde jo nok være klarere formuleret i en aftale.

Om det er før eller efter skat er vel lige meget for mig. Hvis jeg skal have en andel af overskud før skat, skal jeg betale skat af den andel der tilfalder mig. Hvis det er overskud efter skat jeg skal have andel i, er skatten jo allerede betalt. Så for mig bliver det vel det samme ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:38

HVIS det er sådan at I rent faktisk har drevet et I/S ja så vil overskud deles som sådan som det er aftalt og det vil så altid i princip jo være før skat som så hver især betaler fordi I har drevet det i I/S - dog ikke registreret 

Hvis det ikke er et I/S i ses som at ha drevet, fordi der ikke er en klar nok aftale du kan lægge frem og alt jo er kørt i din vens personlige selskab, og det kunne være det en evt ret ville lægge til grund, så kan kun han betale skat af overskuddet som jeg ser det, men han kunne lønne dig og derved nedsætte overskud i hans personlige virksomhed og flytte skat af den del du får over til dig.

Var det et faktuelt I/S samarbejde eller ikke er ret afgørende.

Jeg tror det vigtige er at få afgjort om I har en aftale om det skulle være fælles eller ej, og så tage den derfra.

Jeg holder vel ikke med I at du har kun gode kort, hvis han har kørt alt og opgivet alt i hans personlige virksomhed, for så KAN I jo ende med at skulle i retten med den aftale om at I VILLE oprette ApS og drev det helt fælles inden - måske uden klar aftale om deling af overskud

Måske han også har overskud fra andet end jeres fælles virksomhed i hans personlige virksomhed - så jeg tror det er den afklaring du skal starte med - kan I enes om at I var helt fælles om at drive det med intentionen ApS som skulle stiftes

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:59

Jeg kan klart tilslutte mig Henrik K med flere, hvis der er en ejeraftale som er godkendt via mail, så er den gyldig, og jeres forhold vil skulle anskues som et I/S, og hvor aftalen mangler svar vil I skulle anvende de alm. regler for I/Ser. Et ApS med flere ejere er egentlig bare et I/S uden personlig hæftelse.

mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:05

:
Jeg kan klart tilslutte mig Henrik K med flere, hvis der er en ejeraftale som er godkendt via mail, så er den gyldig,

ikke uenig, men tror bare ud fra det som står her, at det er ret usikkert om der er en ejeraftale som kan holde i retten - evt passivitet i forhold til den senere + et I/S uden stiftelse, og vel en omsætning over 50,000 kr + en virksomhed der er kørt gennem den enes personlige virksomheds regnskab og sikkert skattemæssigt +  vel ikke usandsynligt andet kørt gennem samme personlige virksomhed?

Nå men det er jo bare at køre den i retten hvis ikke man kan opnå enighed - jeg vil ikke sige den er oplagt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:12

Enig John, men det gør ikke aftalen ugyldig.

Omvendt kan du argumentere for, at der ikke har været korr om at aftalen ikke skal gælde, så handler det om at registreringsforholdene ikke har været på plads, men det ændre ikke på det selskabsretlige aftalt, og de to ting holder vi adskilt i danske ret. Det er ikke sikkert at en dommer ved der, men der er meget en dommer skal holde styr på.

mvh

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)