Uden at skulle gøre mig alt for klog på det, så har jeg alligevel et bud på en af grundende til at det måske flopper en hel del:
TV2 gør simpelthen for meget ud af at gøre det til underholdning for hr og fru Danmark hjemme ved kakkelbordet. Der er lidt for meget "banjo"-musik og lidt for meget gøgl i det hele taget. Det er ikke deltagernes skyld, men den måde de bliver fremstillet på ved tilrettelæggelsen og redigeringen af de færdige udsendelser. Det er også en af de helt konkrete grunde til at jeg aldrig har tænkt mig at stille op i sådan et program, sålænge det skal være på den måde. Det hele kommer til at virke lidt for useriøst og der mangler simpelthen den rigtige koncentration af blod, sved, tåre, action, humor og alvor.
Hvis der er andre af Jer, som ligesom jeg, har adgang til Sputnik på TV2, så prøv at sætte jer ned og se ét afsnit af Springet, Danmarks bedste idé og Vejen Frem. Prøv at lægge mærke til de linier der kan trækkes direkte imellem de forskellige programmer. F.eks. de unge, lidt smarte, fyre som kører derud med deres idé, men der er lige nogle småbump på vejen. Så er der også altid en professor Baltazar (f.eks. fyren med den kombinerede bil-computer), og så er der personen som er udendelsens "pause-klovn" - I Springet var det fyren som byggede ferieboliger og i Vejen Frem er det desværre fyren med RoadRaceren - pisse synd, for de er begge nogle ret skarpe personer hvis lidt anderledes tilgangsvinkel til tingene bliver drejet op i et gear hvor de virker grinagtige.
Med alle de reality-shows som der er i TV, så er gøgl og kedelig dokumentar altså ikke det folk gider længere. Den måde Vejen Frem m.m. er skruet sammen ville nok fungere for en 4-5 år tilbage, men nu vil vi sku se endnu længere ned under facaden.
Vi iværksættere / Amino'er, vil vi se manden sidde og knokle med sin idé klokken møg om natten, vi vil se ham diskutere med konen om hvorfor han nu ikke kan komme med til moster Anna's fødselsdag, vi vil dele hans sorger og glæder og kunne føle med ham - groft sagt: vi vil have lov til at få lov til at kigge lidt med over hans skulder i hans dagligdag. Vi iværksættere vil blive lære af hans fejltrin og blive inspireret af hans success.
Og dette er jeg ret sikker også gælder for hr og fru Jensen. Selvom de måske ikke er iværksættere og heller aldrig kunne tænke sig at blive det, så vil de stadig godt kunne "være med" og få en lille del i vedkommendes liv.
TV2 ramte faktisk, efter min mening, lidt mere rigtigt da de for en del år tilbage lavede dokumentaren "De dyre drenge", hvor et helt afsnit kun handlede om én person og overordnet gav et indblik i vedkommendes liv nu og her. Bl.a fulgte de Thorborg imens han stadig var i Jubii. Der var basalt lidt mere "kød" på de udsendelser og de gav netop hr og fru Jensen lov til at sidder og kigge med over skulderen og drømme sig lidt ind i de personers liv.
Men ovenstående er selvfølgelig blot min holdning - der er nok andre som ser anderledes på det
.
/Jesper