Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lovligt at investere før skat?

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Hovedreglen er fradrag som kapitalindkomst. To væsentlige undtagelser er lån til selskab fra hovedaktionær og familielån til nærtstående. Her er der stadigvæk ikke fradrag for tab
tak

Kan man tænke sig en privatperson så kan "låne" 100.000 kr til et selskab - og i tilbagebetalingsaftale skrive, at lånet skal tilbagebetales hvis f.eks. projekt "nye tandbørster" giver indtægt, og i så fald med f.eks. 20% af indtægten fra projekt "nye tandbørster". Dersom projekt "nye tandbørster" ikke senest 2015 har givet indtægt til tilbagebetaling af lånet, borfalder långivers krav mod selskabet.

Tanken skulle så være, at investor på den måde ville få fradrag  i kapitalindkomst for sin "investering" på 100.000 kr, hvis ikke projektet lykkedes, og for selskabet, at det kunne bruge de 100.000 kr fuldt ud på "projekt nye tandbørster" og kun skulle betale tilbage dersom projektet gik i hus, og ellers kunne skrive gælden ned til 0 - eller er det så ikke et fradragsberettiget "lån"

(de mange "" indikerer noget noget lidt fishy)

vh John  H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Her kommer reglerne om gældseftergivelse i spill. Hvad jeg er sikker på er at selskabet vil blive skattepligtigt af beløbet. Långivers fradrag er jeg lidt usikker på - vil lige kikke på den del når jeg kommer ind i varmen igen.....❄️❄️❄️

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Her kommer reglerne om gældseftergivelse i spill. Hvad jeg er sikker på er at selskabet vil blive skattepligtigt af beløbet. Långivers fradrag er jeg lidt usikker på - vil lige kikke på den del når jeg kommer ind i varmen igen

ville være skønt. Det er klart at selskabet bliver skattepligtig, men hvis projekt "nye tandbørster" bruger alle lånepengene, så de går op i underskud på projektet, så er der jo ikke noget overskud at beskatte.

Det er ret brugt inden for film og kunst, at en privatinvestor skyder f.eks 200.000 kr ind i et konkret projekt. Pengene kommer tilbage ved at der er aftalt, at ved indtjening fra filmens netto - eller kunstudstillingens netto indtægt (efter udgifter til at skyde filmen/sætte udstillingen op f.eks 3,8 mio fra en fond), betales først de 200.000 kr tilbage, og herefter deltager investor med en f.eks pro rate tilbage betaling via indtægterne (kunne være 5% hvis hele projektet kostede 4 mio) måske kombineret med en trappestige med faldende % efterhånden som projektet gav større overskud

Hvis så projektet falder til jorden - de 4 mio som var 3.8 mio i tilskud fra en fond - et non-refundable kultur tilskud + de 200.000 fra privat investoren er brugt på filmen/udstillingen/projektet - men der omsættes kun 2 mio som så alle går til fonden, der så taber 1,8 på at ha engageret sig

Der er så ikke skat i selskabet da alle 2 mio indtægter er gået til fonden og de 4 mio er brugt så selskabet har tabt 2 mio netto. Hvis de derved ikke skal betale privat investor tilbage så bliver tabet 1.8 mio  så stadigt ingen skat direkte på det projekt men ja de 200.000 der er eftergivet reducerer tabet fra 2 mio til 1.8 mio

Det er så spørgsmålet om investor, når udstillingen er lukket, kan konstatere sit tab, og få fradrag for de 200.000 kr

Scenariet er ret almindeligt i kortfilm, dokumentarfilm og spillefilm, og netop fradrag for en privatinvestor ville være godt.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)