Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gæt et regnskabsprogram!

Side 3 ud af 8 (80 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tonny Skov Pedersen:
Spørgsmålet ved et benægtende svar er så, hvad man agter at foretage sig fremadrettet...

Som jeg læser tråden har hverken Toke eller Martin udelukket en 3402 med tiden, men har (fornuftigt nok med købmandsøjne valgt at fokusere på udvikling).

Reelt set er det i første omgang hverken Toke eller Martins problem men brugerne der skal gøre op med dem selv om de vil løbe risikoen (som lad os bare være ærlige og sige måske for 90 - 95 %'s vedkommende ikke vil være reel). Hvis folk gad læse bogføringsvejledningen (eller ved at den findes) vil mange nok blive ganske overrasket over hvad de reelt har af pligter - selv for ganske små virksomheder.

Problematikken bliver ikke mindre ved at bogføringsvejledningen allerede er for en tid, hvor ingen tænkte på intelligente regnskabssystemer. Samtidig med at man snart integrerer bogholderiet med alle mulige subsystemer.

Henrik

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 13:44

Henrik Koudahl:

Tonny Skov Pedersen:
Spørgsmålet ved et benægtende svar er så, hvad man agter at foretage sig fremadrettet...

Som jeg læser tråden har hverken Toke eller Martin udelukket en 3402 med tiden, men har (fornuftigt nok med købmandsøjne valgt at fokusere på udvikling).

Reelt set er det i første omgang hverken Toke eller Martins problem men brugerne der skal gøre op med dem selv om de vil løbe risikoen (som lad os bare være ærlige og sige måske for 90 - 95 %'s vedkommende ikke vil være reel). Hvis folk gad læse bogføringsvejledningen (eller ved at den findes) vil mange nok blive ganske overrasket over hvad de reelt har af pligter - selv for ganske små virksomheder.

Problematikken bliver ikke mindre ved at bogføringsvejledningen allerede er for en tid, hvor ingen tænkte på intelligente regnskabssystemer. Samtidig med at man snart integrerer bogholderiet med alle mulige subsystemer.

Henrik

Vi er helt enig i, at serviceudbyderen reelt kan være "fløjtende ligeglad", idet det er den enkelte virksomhed/brugers ansvar, at eks. regnskabsdata m.v. opbevares og behandles i overensstemmelse med bogføringslovens bestemmelser.

Hertil kommer så ydermere hele problematikken omkring de såkaldte "personfølsomme oplysninger".

Jeg deltager derfor også i tråden ud fra et brugersynspunkt, hvor jeg i hvert fald finder det ekstremt vigtigt, at man som bruger er sikret i videst muligt omfang ved anvendelsen af diverse hostede løsninger.

Jeg kan derfor henvise til dette link fra BDO

http://www.bdo.dk/Private%20Virksomheder/revision-og-regnskab/it-erkl%C3%A6ringer/Pages/default.aspx

Hvorfra kan citeres følgende:

It-erklæringen er en nødvendighed i alle de situationer, hvor serviceleverandørens aktiviteter er betydelige for virksomheden. Virksomheden har brug for den for at sikre sig, at serviceleverandøren har effektive it-kontroller og opfylder outsourcing-aftalen. Det samme har virksomhedens revisor.

Serviceleverandører, der leverer årlige revisorerklæringer til sine kunder, sender et klart signal om kvalitet, ligesom et dokumenteret it-sikkerhedsniveau er en væsentlig parameter i valg af serviceleverandør

Dette er ufravigeligt, og hele problemstillingen skærpes ydermere, hvis vi taler om virksomheder, hvor der i forbindelse med årsregnskabet skal afgives en erklæring med sikkerhed (revision eller review) af en godkendt revisor. Det vil allerede i dag i disse tilfælde være krav om, at den godkendte revisor skal tage stilling til, hvordan og hvorledes regnskabsdata m.v. opbevares m.v., hvor den godkendte revisor vil efterspørge udbyderens revisorerklæring (ISAE 3402) til en verificering af sikkerheden hos serviceudbyderen.

Hvis der ikke foreligger nogen erklæringer eller lignende, så kan/skal dette formentlig som minimum medføre en supplerende oplysning i revisors erklæring på årsregnskabet.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:33

Den her tråd nedenfor om afslutning af et regnskabsår er godt lille eksempel på nogen af problemstillingerne i denne tråd. Hvis de pågældende brugere skal leve op til bogforingsloven og dens krav så vil de enten skulle dokumentere dette i en systembeskrivelse eller med henvisning til programmets dokumentation.

http://www.amino.dk/forums/t/217272.aspx

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:24

Henrik Koudahl:

Den her tråd nedenfor om afslutning af et regnskabsår er godt lille eksempel på nogen af problemstillingerne i denne tråd. Hvis de pågældende brugere skal leve op til bogforingsloven og dens krav så vil de enten skulle dokumentere dette i en systembeskrivelse eller med henvisning til programmets dokumentation.

http://www.amino.dk/forums/t/217272.aspx

Meget interessant og ikke mindst væsentligtSkype-Wondering

Tonny

Fra Marbella
Tilmeldt 22. Jun 09
Indlæg ialt: 567
Fra  Billy ApS Skrevet kl. 05:55

Martin, jeg hentød til det brugervenlige regnskabsprogram og taglinen "Danmarks letteste regnskabsprogram". Så vidt jeg ved, så har Kassekladde.dk aldrig haft et slogan i nærheden af det, men flere og flere har ladet sig kraftigt inspirere af vores slogan (fair nok, det er også godt). Udover det, så startede Billy's Billing d. 1. oktober 2010  - så vi kom rent faktisk først :-)

Godt nytår i øvrigt :-)

Mange hilsner

Toke

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 14:43

Så fik vi lavet lidt skriv om vores sikkerhed som i kan se her:

https://dinero.dk/sikkerhed.html

Er det fint nok eller er der mere vi skal have med?

De bedste hilsner

Martin

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:17

Martin Thorborg:

Du  vil være duksen Martin!Big Smile

Fint og endnu mere vidtgående end jeg selv ville have gjort i dine sko. Jeg ville nøjes med at skrive at der er udarbejdet en 3402 type 2 og at den kan fås hvis en kunde ønsker det.

Hvorfor så det - for mig virker det som en halv "3402" hvor der mangler væsentlige ting i min optik. Det er lidt som salt og peber - her er kun saltet. Eksempelvis burde den logiske sikkerhed have været medtaget..... Sådan kan man blive ved og den diskussion undgår du ved kun at henvise til 3402 kan fås.

Henrik

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 15:19

Hej Henrik

Hvad syntes du vi mangler?
Er det beskrivelse af backup rutiner og den slags?

De bedste hilsner

Martin

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:20

Martin Thorborg:
Hvad syntes du vi mangler?
Er det beskrivelse af backup rutiner og den slags?

Jeps  blandt andet det men også hvem har adgang til ens data mv. Som du selv er inde på kan en 3402 omfatte:

• Fysisk adgang og sikring
  • Hardware
  • Datasikkerhed
  • Logisk sikkerhed
  • Vagtprocedurer
  • Netværk
  • Dokumentation

Det som Deloitte reelt har udtalt sig om er alene 1 pkt. om fysisk adgang og sikring i den 3402, som du linker til. (Man kan umiddelbart godt få opfattelsen at I mener den omfatter alle dine pinde.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:27

Martin Thorborg:

Så fik vi lavet lidt skriv om vores sikkerhed som i kan se her:

https://dinero.dk/sikkerhed.html

De bedste hilsner

Martin

Hej Martin

Det er meget fint set ud fra Dinero Regnskabsprogram, idet I som brugere hos Nianet A/S har en forventet sikkerhed for, at jeres data m.v. bliver opbevaret og behandlet korrekt.

Det siger derimod intet om brugernes sikkerhed hos Dinero Regnskabsprogram, idet der ikke er beskrevet noget om dette.

Der skal alt andet lige udarbejdes en tilsvarende erklæring, ISAE 3402, for Dinero Regnskabsprogram, således der kan gives samme sikkerheder. Denne kan følgelig støttes af, at der allerede foreligger en erklæring fra jeres hosting/udbyder.

Eks. har Dinero Regnskabsprogram jvf. din signatur følgende ordlyd:

Gratis regnskabsprogram til du har omsat 1 million kroner

Jeg ved ikke, hvordan dette virker og kontrolleres, idet det principielt ikke bør være muligt for en udbyder at kunne udlæse disse data hos brugerne, idet en kryptering af data meget gerne skulle forhindre dette.

Det er dog glædeligt at kunne konstatere, at du tager problemstillingen alvorligt og søger denne løst.

Ser frem til at høre mere om jeres tiltagSkype-TongueOut

Tonny

Side 3 ud af 8 (80 indlæg)