Så ruller den nye selskabsform frem
hvis ikke ukendskabet til det og de høje omkostninger
til omdannelse til ApS-selskab ikke ret hurtigt slår det ihjel.
Men for svindlere vil det jo kunne fungere glimrende.
Desværre.
Embedsmændene i statsforforvaltningen har og havde ingen gode
grunde til at ihjelstå SmbA-formen.
De kan jo heller ikke ihjelslå udenlandske virksomheder
med de samme vilkår som SmbA-formen.
------------------------------------------
Jeg har så også lige været gennem den splinternye vejledning.
Desværre mangler der vejledning om omdannelse til ApS-selskab.
Det er noget komisk at se en af de personer der promoverede de mest lyssky SmbA projekter komme med denne svada.
Man skal som iværksætter være meget opmærksom på fordele og ulemper ved at være i selskabsform, for der er rigtig mange både fordele og ulemper ved dette i forhold til personligt eje.
IVS havde meget mere relevans da indskuddene i et ApS var 125000kr, og jeg vil generelt sige at det er svært at starte et seriøst firma med mindre end 50000kr i indvestering, så fordelen er begrænset.
Det vigtiste folk skal være opmærksomme på er om det skattemæssigt er hensigtsmæssigt at starte op i selskabsform - jeg ser flere ulemper ved det end ved at starte som enkeltmandsvirksomhed, men hvad er tabsrisikoen hvis du ikke investerer mere en 1 kr?
Med kautioner mv er du meget ringe stillet i selskabsform.
Hvis regering og folketing ville gøre det lettere/mere fornuftigt at starte virksomheder - specielt med større risici - så skulle de istedet sidestille personer der kautionerer for deres selskab med personligt ejede virksomheder og fradragsreglerne der. Det er virkelig farligt at kautionere i banken for dit selskab uanset hvordan det sker.
Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk:
Det er rigtigt, at det er muligt at tiltræde en egen-erklæring, MEN vær obs på at man under STRAFANSVAR skriver under på at der henstår midler på en konto i SELSKABETS NAVN. Stortset ingen bank i DK kan eller vil i dag oprette en konto til et selskab uden CVR. Med andre ord er der fortsat brug for erklæringer fra f.x. advokater.
Jeg har samlet lidt praktik om selve stiftelsen her: http://www.ditselskab.dk/mere-info/stifte-ivs
Jeg har nu aldrig haft problemer med at forklare banken at jeg skulle bruge en konto hvorpå jeg kunne indbetale stiftelse af et ApS. Mon ikke det er ligeså let hvis man skal indskyde 1kr.
Jeg tror mest det er ønsketænkning at der ubetinget skal en advokat til at stifte et IVS, et ApS eller et A/S. Jeg er ret sikker på at det er et af de steder hvor bankerne godt kan finde ud af at hjælpe.