Tak Hr Koudahl for - som sædvanlig - at læse det jeg skriver 
Det vil SELVFØLGELIG tangere selskabstømning, såfremt man indlånte 50.000 i IVS, stiftede ApS, 2 sekunder senere udlånte til IVS og tilbagebetalte lånet. Jeg skal på det kraftigste advare enhver der læser denne tråd om overhovedet at overveje dette.
Når jeg ovenfor omtaler, at man må udlåne fra datter til holding, så kræves 2 ting: for det første skal der være bestemmende indflydelse på datteren, for det andet skal udlånet være forsvarligt. Her henviser jeg bl.a. til Koudahls udemærkede bemærkninger.
Hvis man vil være sikker i sin sag, så skal man selvfølgelig bare lade vær. Har man imidlertid en færdigt regnskab for datter, der skal godkendes mandag, så er der intet i vejen for at disponere på en mellemregning fredag, hvis man selv som person skal anvende tilbagebetalingen fredag og ikke mandag.
Med hensyn til om det er en fordel eller ej: Det er da en stjernefordel. Man får konverteret indskuddet i ApS fra et "topbeskattet" indskud til et 25%- beskattet indskud. Om man så går op i risikoen for tabsradrag eller er. Men bevæg jer lige en tak op og se mulighederne for så vidt angår aktieselskaber, som trods alt fortsat stiftes... 500.000 retur.. Og med et indlån baseret netop på en konverteringsret.
Det blir da ikke bedre.
Konklusion: Hvis man skal etablere et ApS, hvor man fra start var villig til at allokere 50.000 ind i et selskab, evt. kombineret med en rullende kapitalløsning med holding/datter. Hvorfor i alverden skulle man ikke her heller anvende IVS som holding, hvorefter muligheden for returning af de 50.000 kommer i spil? Tja, jeg har ikke andet svar end, nej, det er rigtigt...