>Undskyld mig, men hvordan po.... kan man sige at en mail til (eks.)
info@firma er uopfordret eller uønsket når man på sin hjemmeside under
kontakt >påførere den højt og tydeligt? Jeg tror du blander tingene lidt sammen. Selvfølgelig kan en email ikke betragtes som uopfordret hvis der på firmaets website står fint og tydeligt: "Skriv til denne e-mail hvis du har spørgsmål eller vil i kontakt med os". Der er dog milevidt forskel på at finde en virksomheds e-mail-adresse på den måde, og så generelt antage at info@firmanavn.dk eller kontakt@firmanavn.dk er virksomhedens generelle kontaktadresse og at virksomheden gerne vil bruge deres kontaktadresse til alt form for kommunikation, hvorefter man finder en rækker firmaers domænenavne og sender mail til info@ ****og kontakt@****. Min pointe er at bare fordi e-mail-adressen har et bestemt navn eller udforming så er det ikke nogen garanti for at virksomheden ikke anser kommunikationen som uopfordret og e-mailen dermed kan benævnes som spam/uopfordret henvendelse. Der findes også virksomheder der bruger tid på at at gøre opmærksom på at de kun ønsker en bestemt kommunikation til bestemte e-mail-adresser. At en virksomhed eller flere så ikke gør det, bør vel næsten ikke være et argument for hvorfor man ikke bør holde sig til de love der nu en gang eksisterer på dette tidspunkt. Fordi en virksomhed skriver deres e-mail-adresse alle mulige steder på deres website, så kan man vel ikke nødvendigvis begynde at tolke selv, at her skal man bare skrive til uanset hvad man ønsker at skrive. Hvis jeg som virksomhed skrev e-mail-adressen skrivikketildenneemailadresse@mitfirma.dk på alle mine firmawebsider, betyder det så at man bare skal skrive til den, fordi den står der, eller skal man lade være fordi navnet på den er som det er? Det er en gråzone og lovgivningen kan ikke følge med alle små detaljer, hvorfor den på nuværende tidspunkt primært koncentrerer sig om, at hvis en e-mail er uopfordret og med kommercielt formål, ja så er det ulovlig. Det er så selvfølgelig op til en retsag at tolke hvorvidt en e-mail er uopfordret eller ej og i mange tilfælde vil den slags sager formodentlig blive afvist som ubetydelige. Som virksomhed, kan jeg bare ikke se nogen specielle fordele i at løbe den risiko at støde ind i netop det ene firma der ser rødt og beslutter sig for at forsøge at køre sagen. For lige så meget som man kan stille tvivl ved om en sådan mail er ulovlig, lige så meget kan man gøre det modsatte, og ens marketingsbudget er som regel bedre brugt på marketing end på retsager. Man kan tjene mange penge ved at "gamble" på det grå marked, men så skal man bare også være parat, have råd og argumenterne i orden, den dag man rammer forkert. Hvad e-mails angår, så er der rigtig mange der er ved at være trætte af at få fyldt sin indbakke op med irelevante mails fra håbefulde forretningsfolk, så tålmodigheden er ofte mindre hos modtagerne end mange lige går og tror. Især dem der sender de forskellige mails ud. Det sagt, så er der generelt alt for meget sammenblanding mellem de forskellige begreber når det kommer til ulovlige e-mails, og tilsyltningen med ordet spam gør kun det hele mere forvirrende. Spam behøves i daglig tale ikke at være direkte ulovligt, det kan også bare være utrolig mange ligegyldige mails, som f.eks når diverse venner sender kædebreve m.v. rundt og beder en om at sende dem videre uden kommercielt formål Generelt bruger folk begrebet om stort set enhver form for kommunikation der ikke lige passer dem i det givne øjeblik, men juridisk taler man om ulovlige e-mails, der kan anses at være en delmængde af spam-begrebet. Så måske det ville være bedre at skille dem lidt ad i de forskellige aminodebatter, og tale om hvorvidt noget er direkte ulovlige e-mails, og det mere flydende begreb spam, som værende ikke nødvendigvis det samme. Hvad i det hele taget angår eventuelle spørgsmål omkring hvorvidt en e-mail er ulovlig eller ej, så er et rigtig godt tip, at man altid kan kontakte forbrugerstyrrelsen og få deres vurdering af sagen, og i nogle tilfælde også få en forhåndsgodkendelse på at det man laver ikke af dem vil blive betragtet som ulovligt. Det sikrer ikke en 100%, imod problemer, men det er meget tæt på. Det tager dog lidt tid, at komme igennem processen, så det skal man lige medregne. |
Det er sgu godt vi har en prof med os her... helt sikkert lidt god viden fra dig der Gensmann. :)
Jeg tror at man udover at huske det du lige har skrevet, måske alid skal kontakte et firma direkte, altså ikke sådan en rund mail til alle mulige. Jeg tror det giver meget mere salg i længden at sende en lidt mere personlig mail til få firmaer end sende ens mails til mange firmaer....
/Jens