ahh det er nu et absolut fakta der skal tages med et gran salt. Det er korrekt at ordet spam omkring gentagelser i høj grad stammer fra Monty Pythons sketch (hvor de siger det 120 gange for at være præcis), men der er nu en lidt længere historisk rejse end som sådan omkring det, så direkte at tilskrive det til Monty python som opfindere er måske rundbarberet nok :-).
En mere detaljeret beskrivelse kan læses her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Spam
Du må meget gerne i virkeligheden gerne sende din mor en e-mail uden at have spurgt først (måske hun ligefrem bliver glad for at høre fra sin søn), så længe du ikke forsøger at markedsføre en registreret virksomhed som en del af henvendelsen. Jeg går her primært ud fra at du normalt skriver til din mor for at høre nyt fra hende og ikke for at sælge hende noget.
Reglerne er faktisk langt fra så oldnordiske som mange gør dem. Det er ret tydligt beskrevet at hvis man ønsker at reklamere for noget, uden forgående aftale så skal man ikke sende en e-mail, men må bruge f.eks telefon, direct mail eller lignende. Der hvor mange betragter dem som oldnordiske er fordi de ansvarlige for den slags i virksomhederne ofte har den opfattelse at det da ikke kan gøre så meget skade bare at få en lille e-mail, man kan jo bare slette den igen. Det er jo ikke fordi der er nogen der dør af det. Problemet er bare at de samme personer sjældent har fantasi til at regne ud hvad der sker hvis 300.000 virksomheder tænker den samme tanke og hvem der i sidste ende rammes af det.
E-mail er netop et stort problem fordi den økonomiske omkostning ved at sende dem ofte er meget lille (hvis man ser bort fra tekstforfatter, design, sikkerhed omkring forsendelsen osv) og det er derfor meget nemt lige at spytte 10 mio mails afsted. Det ødelægger dermed den naturlige "barrier to entry" som igennem mange år har styret de forskellige reklameformer (print, brev, telefon osv), hvor jo flere man "generer" jo mere koster det og jo længere tid tager det.
Hvis ikke e-mail-mediet skal afgå helt ved døden fordi folk bliver trætte af misbrug og svindel via det, så er der to muligheder. 1) sørge for at alle e-mails kan verificere deres rigtige afsender og ikke bare hvad end afsenderen har lyst til skrive, således at vedkommende kan stilles direkte til ansvar for sin gerning eller 2) regulere det med lovgivning der måske er mere stram end nødvendig, for at sende klare signaler til dem der ikke tænker sig om.
Desværre er 1) en meget langsigtet løsning, som mange kloge hoveder har forsøgt at løse og der findes mange løsninger på. Problemet er bare lige at få resten af verden til at blive enige om et nyt format nu hvor de endelig har brugt 10 år på at komme frem til en nogenlunde enighed omkring et andet format. Det svarer nogenlunde til at forsøge at lære samtlige mennesker og især virksomheder i hele verden at vedhæftede word og powerpoint dokumenter er noget nær den mest tåbelige måde at sende dokumenter til hinanden på, da formatet aldrig har været lavet til det, det er fyldt med sikkerhedsrisisci, er et lukket format som låser andre virksomheder til den samme platform og der findes et hav af langt bedre muligheder (PDF, skriv det direkte i e-mailen, osv). Det ville være smukt, men det sker nok næppe lige foreløbigt. Tilbage er der så at lave en tilpas stram lovgivning for at dæmme op for problemet "her og nu" og lovgivninger bliver nødt til at være præcise, hvilket i sidste ende betyder: "Vil du reklamer til fremmede du ikke har aftalt det med, så skal du ikke bruge e-mail". :-)
Når det er sagt så er der jo ikke noget galt for at bruge de allerede etablerede måder til at indsamle information på som f.eks. at slå op i navne og numre og lignende opslagsværk eller ringe til virksomheden. De er netop lavet for at virksomhederne kan kontrollere at oplysningerne er korrekte og selv bestemme hvordan de vil kontaktes, hvilket de fleste synes er fair nok når de selv er virksomheden der skal kontaktes, men urimelig når de er virksomheden som vil kontakte nogen. ;-)