Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mails til info@firma.dk = Spam?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Havdrup
Tilmeldt 9. Dec 05
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kloge Aminoer,

Hvis man sender forespørgsler til virksomheders kontakt-mails (typisk info@ eller kontakt@ osv) om fx. navnet på den indkøbsansvarlige for en bestemt varegruppe, er det i så fald spam (og strafbart?). Man forsøger jo ikke at afsætte sit produkt i mailen. Man skal selvfølgelgi ikke forvente at få en ret høj svarprocent...

Mvh

Casper
www.smagen-af-danmark.dk

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 14:30

Vil din hensigt ikke være at kontakte vedkommende, være med henblik på afsætning af en vare eller tjenesteydelse?

Jeg kan ikke lige se en situation hvor du, som sælger kan sende en virksomhed en mail, uden at det falder ind under markedsføringslovens afsnit omkring spam.

Det er selvfølgelig noget andet hvis du ønsker at købe en ydelse af virksomheden. 

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 15:27

Jævnfør (www.forbrug.dk):

"Det er forbudt for erhvervsdrivende at markedsføre sig ved brug af elektronisk post (E-mails, SMS, MMS m.v.), telefax eller automatiske opkaldssystemer til forbrugere, erhvervsdrivende eller offentlige myndigheder, hvis de ikke har bedt om det."

Bemærk at der står " at markedsføre sig" og ikke "at sælge", så hvis der er et snert af direkte eller indirekte intention om at du ønsker at markedsføre et firma i forbindelse med henvendelsen så er det et no-go.

Mere infomation:

http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/emner/spam/elektroniskmarkedsfr/ 

http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/mfl/retningslinjer/spamvejledning/ 

http://www.fdih.dk/media/123361/emailmarkedsf%C3%B8ring_retningslinjer.pdf

http://www.fdih.dk/media/123364/emailmarkedsf%C3%B8ring_retningslinjer_uddybning.pdf 

Fra København
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 16:20
Jeg skal ikke udtale mig om, hvor man i praksis sætter grænsen. Men hvis du på en kontaktadresse spørger om, hvem du skal kontakt i en given situation og firmaet svarer, har jeg meget svært ved, at se at der skulle være tale om spam. Det er jo blot en forespørgsel.
Torben Hammer
Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 16:54

Umiddelbart skulle der så vidt jeg ved ikke være nogen forskel på hvilken type e-mail-adresse der er tale om. Uanset om virksomheden selv poster den på sit website som en generel kontaktadresse eller ej. Det er stadigvæk en e-mail-adresse med en modtager bag.

Teknisk set vil der være tale om spam, da ordet spam i sin oprindelige form er et slang udtryk for "unsolicited e-mail", hvor unsolicited beskrives således ifølge ordbogen:

Engelsk-Dansk
unsolicited adjektiv
  • uopfordret - Han sendte en uopfordret ansøgning
  • spontan - Hun tog imod det spontane tilbud
  • uønsket - De fik uønsket råd af ham
  • uanmodet - Han modtog flere uanmodede henvendelser fra dem

Så oprindeligt dækker spam over uønsket eller uopfordret e-mail, hvilket hvordan man end vender og drejer det, vil være tilfældet i den givne situation, eftersom virksomheden ikke har bedt om det. Der er så igennem årene kommet en masse juridiske fortolkninger m.m til omkring markedsføringshenvendelser, forsøg på salg m.v. som der i generelle folkemunde alt sammen har fået udtrykket spam, p.g.a. medierne, der desværre sjældent kender forskel på det ene eller det andet når der skal generaliseres til en god historie. Det har i sidste ende ledt til at de juridiske instanser der skal kontrollere og udøve de lovgivninger i høj grad ender med at dømme temmelig meget til højre og venstre fordi de ansvarlige sjældent er klar over de forskellige fortolkninger, hvilket i sidste ende betyder at der netop i lovgivningen er kommet ukonkrete ord som "indirekte" m.m. med hvilket gør det at være sikker i sin sag næsten umulig for helt normale mennesker og virksomheder. 

Jeg tror ikke personligt at spørgeren vil løbe ind i et problem med nogen anmeldelse hvis han sender en række e-mails til nogle virksomheders info-adresser på siden og spørger hvem han skal tale med i virksomheden og han skal nok heller ikke regne med særlig mange svar som han selv nævner. Det ændrer dog ikke på at hvis han 14 dage senere så begynder at ringe rundt til de indsamlede personer for at reklamere for sin virksomhed, så er der tale om at de oprindelige e-mails var sendt med det primære formål at markedsføre sin egen virksomhed ovefor modtageren, og er pludselig blevet ulovlige, hvis man skal se på det ifølge lovgivningen. Så er spørgsmålet så om nogen af modtagerne er chikanerede nok af det til at gide at bruge tid på at anmelde det og at der er mange nok. Først der bliver det et "reelt problem".

At der er stor margin på hvornår man reelt bliver straffet for at gøre noget der står i loven at man ikke må, betyder dog ikke nødvendigvis at det er mægtig smart for ens virksomhed og jeg kan da med garanti skrive under på at en sådanne mail, ville sikre at næste gang jeg hørte fra firmaet, så var jeg mere på den negative kurve end den positive og dermed har "sælgeren" allerede gjort det unødvendigt mere besværligt end nødvendig at forsøge at sælge noget til mig.

Nu ved vi jo så ikke hvad de opsamlede informationer skal bruges til så det er lidt svært bare at gætte ud fra det, men e-mail er et utroligt nemt medie at misbruge og det er nemt lige at sende 1000 mails afsted på ingen tid, men det er også lige så nemt at skabe sig 1000 fjender der ikke gider handle hos en på ingen tid og der skal nok være en del af dem der går ud og fortæller det videre, så de 1000 kan nemt blive 1500 eller måske endnu flere.

Det bedste råd jeg derfor kan give er at, hvis du er i det mindste i tvivl om hvorvidt folk vil misforstå din kommunikation som spam/forstyrende/irriterende, så lad være medmindre du er parat til at argumentere din sag overfor samtlige modtagere, pressen, og hvem der nu ellers skulle blande sig.

Det virker lidt som om at, du allerede ved at oprette spørgsmålet har tænkt den tanke, så måske du skulle investere tiden og pengene i noget der giver et mere sikkert p.r.-mæssigt afkast? ;-)

Fra Skærbæk
Tilmeldt 11. Oct 05
Indlæg ialt: 713
Fra  Eventbooker.dk Skrevet kl. 17:34

Spam ved vi jo alle kommer af Monty Pythons scene om skinken spam, hvor de ca. 1 milliard gange siger "spam" - altså de spammer hinanden.

Regler og praksis er to forskellige ting. I virkeligheden må jeg vel ikke engang sende en mail til min mor, uden at have spurgt hende først - ifølge reglerne. I praksis er det naturligvis noget helt andet. Reglerne er jo bare oldnordiske og fra dengang, hvor man tråde at mail baaare lige var en ekstra ting.

Er jeg helt skævt på den?

søger ligesindede i Sønderjylland

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 18:51

ahh det er nu et absolut fakta der skal tages med et gran salt. Det er korrekt at ordet spam omkring gentagelser i høj grad stammer fra Monty Pythons sketch (hvor de siger det 120 gange for at være præcis), men der er nu en lidt længere historisk rejse end som sådan omkring det, så direkte at tilskrive det til Monty python som opfindere er måske rundbarberet nok :-).

En mere detaljeret beskrivelse kan læses her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Spam 

Du må meget gerne i virkeligheden gerne sende din mor en e-mail uden at have spurgt først (måske hun ligefrem bliver glad for at høre fra sin søn), så længe du ikke forsøger at markedsføre en registreret virksomhed som en del af henvendelsen. Jeg går her primært ud fra at du normalt skriver til din mor for at høre nyt fra hende og ikke for at sælge hende noget.

Reglerne er faktisk langt fra så oldnordiske som mange gør dem. Det er ret tydligt beskrevet at hvis man ønsker at reklamere for noget, uden forgående aftale så skal man ikke sende en e-mail, men må bruge f.eks telefon, direct mail eller lignende. Der hvor mange betragter dem som oldnordiske er fordi de ansvarlige for den slags i virksomhederne ofte har den opfattelse at det da ikke kan gøre så meget skade bare at få en lille e-mail, man kan jo bare slette den igen. Det er jo ikke fordi der er nogen der dør af det. Problemet er bare at de samme personer sjældent har fantasi til at regne ud hvad der sker hvis 300.000 virksomheder tænker den samme tanke og hvem der i sidste ende rammes af det.

E-mail er netop et stort problem fordi den økonomiske omkostning ved at sende dem ofte er meget lille (hvis man ser bort fra tekstforfatter, design, sikkerhed omkring forsendelsen osv) og det er derfor meget nemt lige at spytte 10 mio mails afsted. Det ødelægger dermed den naturlige "barrier to entry" som igennem mange år har styret de forskellige reklameformer (print, brev, telefon osv), hvor jo flere man "generer" jo mere koster det og jo længere tid tager det.

Hvis ikke e-mail-mediet skal afgå helt ved døden fordi folk bliver trætte af misbrug og svindel via det, så er der to muligheder. 1) sørge for at alle e-mails kan verificere deres rigtige afsender og ikke bare hvad end afsenderen har lyst til skrive, således at vedkommende kan stilles direkte til ansvar for sin gerning eller 2) regulere det med lovgivning  der måske er mere stram end nødvendig, for at sende klare signaler til dem der ikke tænker sig om.

Desværre er 1) en meget langsigtet løsning, som mange kloge hoveder har forsøgt at løse og der findes mange løsninger på. Problemet er bare lige at få resten af verden til at blive enige om et nyt format nu hvor de endelig har brugt 10 år på at komme frem til en nogenlunde enighed omkring et andet format. Det svarer nogenlunde til at forsøge at lære samtlige mennesker og især virksomheder i hele verden at vedhæftede word og powerpoint dokumenter er noget nær den mest tåbelige måde at sende dokumenter til hinanden på, da formatet aldrig har været lavet til det, det er fyldt med sikkerhedsrisisci, er et lukket format som låser andre virksomheder til den samme platform og der findes et hav af langt bedre muligheder (PDF, skriv det direkte i e-mailen, osv). Det ville være smukt, men det sker nok næppe lige foreløbigt. Tilbage er der så at lave en tilpas stram lovgivning for at dæmme op for problemet "her og nu" og lovgivninger bliver nødt til at være præcise, hvilket i sidste ende betyder: "Vil du reklamer til fremmede du ikke har aftalt det med, så skal du ikke bruge e-mail". :-)

Når det er sagt så er der jo ikke noget galt for at bruge de allerede etablerede måder til at indsamle information på som f.eks. at slå op i navne og numre og lignende opslagsværk eller ringe til virksomheden. De er netop lavet for at virksomhederne kan kontrollere at oplysningerne er korrekte og selv bestemme hvordan de vil kontaktes, hvilket de fleste synes er fair nok når de selv er virksomheden der skal kontaktes, men urimelig når de er virksomheden som vil kontakte nogen. ;-) 

Fra Skærbæk
Tilmeldt 11. Oct 05
Indlæg ialt: 713
Fra  Eventbooker.dk Skrevet kl. 18:56

Tror bare jeg gir mig ;)

En ting er dog sikkert. Du kender hverken mig eller min mor ;o)

søger ligesindede i Sønderjylland

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:01

Jeg vil give Oskar helt ret. Mange af os der har brugt Nettet længe vil huske hvordan email spam nærmest var ved at ødelægge mediet fuldkommen - indtil vi fik bedre spamfiltre. Det er kun rimeligt, at disse blokeringer følges op af lovgivning, som vi har nu.

Fra Copenhagen Baby...
Tilmeldt 12. Apr 06
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 21:01

Oscar Eg Gensmann:

Teknisk set vil der være tale om spam, da ordet spam i sin oprindelige form er et slang udtryk for "unsolicited e-mail", hvor unsolicited beskrives således ifølge ordbogen:

Engelsk-Dansk
unsolicited adjektiv
  • uopfordret - Han sendte en uopfordret ansøgning
  • spontan - Hun tog imod det spontane tilbud
  • uønsket - De fik uønsket råd af ham
  • uanmodet - Han modtog flere uanmodede henvendelser fra dem

Undskyld mig, men hvordan po.... kan man sige at en mail til (eks.) info@firma er uopfordret eller uønsket når man på sin hjemmeside under kontakt påførere den højt og tydeligt? I de fleste tilfælde flyver email adressen til et firma jo nærmest rundt på siden konstant...?! Hvis jeg blev meldt for spam for at skrive til et firma (uden at prøve at sælge noget) for at stille dem et spørgsmål (eks. hvem varetager hvilken funktion), så vil jeg blive lige så rød i hovedet som en tomat - det er da langt ude! Og så er jeg lidt ligeglad med hvad der står i loven, det er da idioti!

Vil dog lige pointere, at min ovenstående holdning er til mails der ikke direkte opfordrer til salg - tusind tak til Spamfilter opfinderne rundt om i verden!!!!!

/J.

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)