Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvem har råd til at betale momsen - mit fag er momsfritaget - hvad så?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg starter op som selvstændig behandler OG er momsfritaget?

Jeg skal så ikke skæve til, hvornår jeg har rundet de første 50.000kr?

Betyder dette, at så skal jeg betale lønsumsafgift? (her er grænsen jo 80.000 kr) ved jeg.

Vælger jeg alligevel efter de første 50.000 kr at betale moms fremover, så skal kunden betale momsen herefter, og så mister jeg med garanti kunden,

derfor vanskeligt med momsen. Dette er et stort dilemma for mig.

Nogen gode råd, i forbindelse med, at jeg ikke vil miste kunderne pga momsen de jo så pludseligt skulle betale?

eller mit alternativ?

Håber på jeres meninger og erfaringer.

Mvh Sumo Smile

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 18:17

Hvis du skal betale lønsumsafgift, skal du ikke betale moms - så enkelt er det.
Betal din lønsumsafgift - det er jo næsten ingen penge (i hvert fald ikke i forhold til momsen).

Venlig hilsen

Hans 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:22

Jeg kan så ikke have det evige cvr nr, som alle skal have - kors, jeg er jo momsfritaget.

Vælger jeg alligevel dette cvr nr (moms) - så skal klienten æde den, og det har de ikke lyst til - tro mig.

Virksomheder, hvis jeg ansættes dér, ser gerne et cvr nr

det blad, jeg netop annoncerer i, ser det også gerne, pga deres system. De har i stedet fået mit cpr nr, hvilket på en eller anden måde irriterer mig enormt.

Skype-TongueOut

dilemmaer - dilemmaer

hvorfor er det så indviklet at drive et mindre enkeltmandsfirma i Danmark, så at man oveni bliver flået af Skat, før man har et overskud til sig selv.

Jeg har stort set ingen udgifter til at starte med, medmindre jeg skaffer et meget billigt lokale, men det har jeg ikke råd til, sådan som jeg ser det.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:27
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

sumo:
Vælger jeg alligevel dette cvr nr (moms) - så skal klienten æde den, og det har de ikke lyst til - tro mig.

CVR-nr. betyder jo kun, at du er registreret som selvstændig, hvilket igen betyder, at du er enten momsregistreret eller lønsumsafgiftregistreret. I nogle tilfælde begge registreringen.

Hvis du opfylder kriterierne for momsfritagelse, så registrer dig efter lønsumafgift fra starten, så har du ikke nogen dilemmaer.

Glem alt om moms!

Tonny

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 18:30
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

sumo:
hvorfor er det så indviklet at drive et mindre enkeltmandsfirma i Danmark, så at man oveni bliver flået af Skat, før man har et overskud til sig selv.

Brug et kvarter med en revisor - så har han forklaret dig forskellen på moms og lønsum.
Du skal under alle omstændigheder registrere din virksomhed - også for at blive momsfritaget og betale lønsumsafgift.

Vi betaler skat for at vores samfund skal fungere. Det er ikke så indviklet. Fokusér på løsningerne.

Venlig hilsen

Hans

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2492
Skrevet kl. 18:46

sumo:
at man oveni bliver flået af Skat, før man har et overskud til sig selv

Man betaler som selvstændig SKAT på lige fod med almindelige lønslaver.

Lev med det og glæd dig over at leve i et samfund hvor der er råd til at hjælpe de som trænger, at du kan komme til læge og på sygehus uden at skulle hoste op med kontanter.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:52

Tak for svarene alle sammen.

Men lønsumsafgift, betyder det at jeg lan få et cvr nr?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:55

Jeg har desværre ikke råd til at hyre en revisor! Jeg skal nærmest have et bijob for at betale skatten.

Men, som så mange andre, der spørger i samme område: Jeg kender til forskellen på moms og lønsum, det er andre spørgsmål omkring cvr nr. Nemlig at det er et påkrævet nummer, når jeg arbejder med andre END klienten direkte, det er her det kniber.

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:13
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

sumo:

Jeg har desværre ikke råd til at hyre en revisor! Jeg skal nærmest have et bijob for at betale skatten.

Men, som så mange andre, der spørger i samme område: Jeg kender til forskellen på moms og lønsum, det er andre spørgsmål omkring cvr nr. Nemlig at det er et påkrævet nummer, når jeg arbejder med andre END klienten direkte, det er her det kniber.

Jeg beklager, hvis jeg kommer til at virke lidt grænseoverskridende og overfortolkende her, men jeg tænker, at du har brug for et lille kærligt eftersyn af din iværksættertrang.
I dine indlæg her fokuserer du på problemer, ikke på løsninger.
Hvis du vil lykkes med at drive egen virksomhed, er du nødt til at vende dette om - ellers går det ganske enkelt ikke.

Lad os kigge på de tre problemer, som du sidder fast i.
1. CVR-nummer. Du tror tilsyneladende, at du ikke kan få et CVR-nummer, fordi du skal drive en momsfritaget virksomhed. Det er forkert. Som problemfikseret person vil man sige: "Det går vist ikke - jeg kan nok ikke få et CVR-nummer - så kan jeg nok ikke drive min virksomhed på den måde, som jeg havde tænkt." Som løsningsorienteret person ville man sige: "Lad mig finde ud af alle tænkelige fakta om CVR-nummer. Jeg starter på Google, men finder nok hurtigt ind på Virk.dk og Amino.dk. Jeg læser alt, hvad der er at læse på Virk.dk og skriver mine konkrete tvivlsspørgsmål ned på en blok. Jeg spørger på Amino - hvis der er nogen, som fortæller mig, at man sagtens kan få et CVR-nummer til en momsfritaget virksomhed eller til en virksomhed med både momsbelagte og momsfritagede aktiviteter, så tror jeg på dem og bruger deres svar i mine videre undersøgelser. Måske ringer jeg endda til de relevante myndigheder for at få lidt personlig rådgivning."
2. For få penge. Du har for få penge til at skyde din virksomhed igang. Som problemfikseret person vil man sige: "Det var ærgerligt, så kan jeg slet ikke komme i gang. Så må nogle andre sørge for at jeg får mad." Som løsningsorienteret person ville man sige: "Jeg må lægge en plan, der muliggør, at jeg kan realserer mine drømme. Jeg skriver en liste med alle forhindringer og eliminerer dem én af gangen. Måske skal jeg bruge lidt tid på at spare op. Måske skal jeg have en kassekredit i banken. Måske skal jeg have en ny bank, der godt tør give mig en kassekredit. Måske skal jeg have en mindre bil eller en mindre bolig i et stykke tid. I hvert fald må jeg se at finde en løsning. Jeg lægger et budget. Af budgettet fremgår det, hvor mange penge, jeg har brug for. Nu ved jeg, hvor mange penge jeg skal skaffe for at komme i gang. I budgettet sørger jeg for, at der er en post til ekstern hjælp, så jeg kan få nogle eksperter til at hjælpe med de ting, som jeg ikke selv er god til. Så kan jeg koncentrere mig om at tjene penge i min virksomhed, og jeg ryger ikke ud af alle mulige sidespor."
3. Skat. Det er meget let at undgå at betale skat. Du skal bare lade være med at tjene penge. Det gælder for lønmodtagere, og det gælder for selvstændige. Skat er ikke en hindring for at starte virksomhed. Det er et grundvilkår i vores samfund - præcis som mad. Du kunne jo også argumentere for, at du ikke kan starte din virksomhed, fordi du ikke engang har råd til at købe mad, når du ingen penge tjener. Og hvis du ikke spiser, kan du ikke passe dit arbejde. 
Hvis du fortsat vælger at formulere problemer som umuligheder, så skal du ikke være selvstændig - så skal du være lønmodtager, hvis du ellers kan finde nogen, der gider have sådan en sortseer ansat. 
Dine problemer er kun uløselige så længe, du fokuserer på problemet og ikke på løsningen. Men indtil du begynder at kigge løsningsorienteret og realistisk på tingene - så vil disse problemer og en lang række af andre stå i vejen for dig og din virksomhed.
Nu er du nok vred. Du tænker sikkert: "Han tror, han ved det hele om mig, men det gør han ikke!!!"
Nej, jeg ved ikke det hele om dig.
Jeg kan blot se, at du i netop denne tråd giver udtryk for en holdning, som står i vejen for at du vil lykkes med din virksomhed.
Du har helt sikkert mange andre facetter end netop det. Det er dem, du skal finde frem og trække energi ud af til at overvinde disse tre problemer.
1. CVR - Det KAN lade sig gøre. Det er faktisk let.
2. Penge til opstart og eksperthjælp - Det KAN lade sige gøre, men det er nok ikke let.
3. Skat - er et grundvilkår i vores samfund - lad det ikke bremse dig.
Venlig hilsen
Hans 
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:25

ja du kan få cvr med lønsum men du skal være sikker på at hele din omsætning er momsfri/lønsum. Jeg er helt enig med Hans. Du tager alt for tungt på de udgifter det kan være at undersøge alt til bunds her i starten. Du får brug for regnskabsprogram, korrekt registrering af alt - forståelse af udgifter og de fradrag de giver i regnskabet + og årsregnskab og udvidet selvangivelse og meget andet - Det er ikke problemer, det er helt almindelige ting som du skal forbi når du starter, og starthjælp med råd fra en revisor til måske 3000 kr for en god gennemgang, vil ofte tjene sig selv ind igen

Brug de kræfter og små penge rent ud - som skal til at komme op og køre korrekt som selvstændig med CVR og tro på at du tjener dem ind mange gange igen.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)