Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig her. Jeg blev den 1. august opsagt fra mit arbejde hvor jeg har været ansat siden November 2012. Før jeg startede som lønmodtager, har jeg været selvstændig I 8 år. Jeg udtrådte af min gamle virksomhed I Februar 2013, hvor min gamle partner overtog aktierne, jeg ophørte med at have noget med selskabet at gøre ifm. jeg started alm. lønmodtager arbejde 1. November sidste år. Da jeg så bliver opsagt melder jeg mig ledig I Krifa, jeg har været medlem I 9 år. De kontakter mig så at jeg har et selskab, som aldrig har været aktivt, de seneste 4 regnskabsår har omsætningen været 0 kr. Der var en transkaktion da selskabet blev stiftet I 2009, hvor kapital indskuddet blev overført til det selskab der har været min hoved beskæftigelse siden 2007. Jeg havde lykkeligt glemt alt om selskabet, men fik at vide at dette skulle lukkes ned inden jeg kunne få dagpenge - da dette selskab blev betragtet som mit hovederhverv. Det har jeg gjort - I perioden frem til nu har jeg ingen akasse kunne få og nu er Kriifa vendt tilbage at da jeg "kun" har arbejdet 1294 timer som lønmodtager hos den arbejdsgiver jeg blev opsagt fra, så er jeg ikke automatisk berettiget til dagpenge. De stiller tvivl ved om virksomheden har været min hovedbeskæftigelse alle de andre år. Det har den, vi har omsat ml. 3 - 5 millioner om året, haft ansatte, endda en ansat med løn tilskud, lejede kontorer, stort eksternt lager mv. og jeg har fået udbetalt løn osv. hver måned. haft over 100 rejsedage om året I asien og USA mv. Vi har lavet et mindre underskud hvert år. Jeg har dokumenteret herfra og til evigheden og nu er de kommet tilbage at de vil se alle interne regnskaber for alle år for virksomheden jeg fratrådte / afhændede mine aktiver I I Februar I år, men de vil anbefale mig at søge om deltidsmedlemskab, så kan jeg få udbetalt akasse efter deltids reglerne!!!!! Det er under kontanthjælps satsen og jeg har arbejdet mere end fuld tid de seneste mange år. Derudover sagde rådgiveren / sags behandleren hos Krifa at jeg skulle gå ud og få min 2 dages alm. lønarbejde, for at de kunne beregne en dagpenge sats. Det har jeg så gjort, I en bekendts firma, men det kan de ikke bruge til noget nu. Jeg er virkelig forvirret her. Det er Ganske vidt ikke et stort multinational selskab jeg har været medejer af, men vores omsætning har været på den pæne side og aligevel så kan det nu ikke anses for værende mit hoved erhverv / hoved beskæftigelse. Jeg har naturligvis betalt fuldtidsmedlemskab alle årerne, man kan slet ikke være deltids forsikret I Krifa Erhverv. Det virker på mig, som om jeg I den grad bliver kørt rundt I manegen. Jeg mener ikke at de interne regnskaber kan klargøre yderligere, hvorvidt jeg har været heltids beskæftiget, mere end årsregnskaberne, som de naturligvis har modtaget kopi af.
Jeg sidder nu på 3 måned uden indtægt overhovedet og det har snart ruineret mig.
Er der nogen der har nogen erfaring med sådanne sager og eller gode råd? Mvh
Julie
|
I stedet for at lukke dit firma ned kan du overveje at skifte formålsparagraf for det så formålet bliver formueadministration. Det må du godt have når du er på dagpenge. Det løser et af dine udfordringer.