Hej med jer, Jeg vil starte med at rose jer allesammen, fedt forum i har sparket op. Ærgerligt jeg først har fundet det nu.
Til at starte med, vil jeg indrømme at mit logo ligner GSK's http://www.glaxosmithkline.dk/. Men det har ikke været bevidst. Jeg lod mig inspirere af Arla og andre fødevare virksomheder. Tror i det bliver et problem? Skal jeg lave om på mit logo? Er det så slemt?
Nu er jeg aktiv i foodservice og cateringsektoren. Når man snakker om foodservice sektoren i Danmark er det væsentlig, at man starter med at dele markedet op i 2 sektorer. Det er ingen hemmelighed, at etniske danskere sidder solidt på restaurations - og fastfood markedet. Det samme er faktisk gældende i foodservice sektoren. Etniske danskere har i over 15 år haft foodservice og ”cash & carry” virksomheder i hele Danmark, hvor de har leveret til andre etniske restaurationer. Derfor er der en tilbøjelighed i sektoren, at man deler markedet op i en etnisk og dansk sektor. Der bliver i den etniske sektor omsat for over en mia. om året. I den danske sektor bliver der omsat for flere mia. Af kendte danske foodservice grossister er der Inco, Hørkram, BC Catering og Catering Engros. I den etniske er der Jacobs Full House, HMF Multifood, Unifood, Anandolu Kød etc.
Jeg er mest aktiv i den etniske sektor, der samtidig er den sektor der afsætter 90 % af alle pizzabakker i Danmark. Kender i måske nogle etniske danskere der har pizzariaer ;)?
Til spørgmsålet om hvor hurtigt et helt læs bliver afsat kan jeg sige, at der går ca. 10 dage til dette. Et typisk pizzaria i Danmark sælger ca. 100 - 150 pizzaer om dagen. Dog er det ikke alle der skal ud af huset. Så volumen kan sagtens blive 5-7 hele læs om måneden. Eller med andre ord: Lidt under 1 mio kartoner om måneden. Pt. ligger jeg på en om måneden uden reklame og næsten ingen fortjeneste.
Mht. termoposer og pommes frites bakker Ole, så er det heller ikke en dum ide, det ser ud som om du kender lidt til markedet. Men der kender jeg dog ikke nogle prducenter. Alle kender dog til pizzabakker.
Takker for jeres hjælp og håber i stadig vil svare og bidrage. |
Dato: 1/23/2006 12:08:08 PM
Forfatter: PildeHvis et printet budskab rigtig skal have effekt så skal forbrugeren se på det og gerne i længere tid.Når man spiser pizza direkte fra bakken så lægger man låget på hovedet hvorved budskabet forsvinder for forbrugeren - med andre ord, han/hun ser det ikke særlig længe.
Måske er jeg galt på den, men burde det ikke være muligt at få tryk på begge sider af låget? F.eks. et stort BlockBuster logo på oversiden, og så en mere annonce agtig tekst på indersiden. Det vil, lidt som bagsiden af cornflakes pakker, være fortræffelig læsning under indtagelse af den (forhåbentlig) varme pizza.
Hvordan sælger man så idéen? Måske skal du selv lave den første kampagne? Da Flush-ads var på vej ind på markedet(dem med reklamer i toiletbåsene på restaurationer) var langt de fleste reklamer for firmaet selv. Dem der tager beslutninger om markedsføring spiser vel også pizza fra tid til anden?
Har du overvejet at tilbyde geografisk markedsføring også? F.eks. ved at levere pizzabakker med reklame for Århus Onsdag til pizzariaer med postnummer 8000?