Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Flytning af penge

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Oct 05
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis man har for eksempel to virksomheder, og gerne vil flytte penge fra virksomhed 1 (I/S) til virksomhed 2 (ApS), er det så muligt at gøre det uden først at trække pengene ud og dermed betale skat af dem?
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 16:03

Hvis du er ejer af begge virksomheder, så er der nogle muligheder omkring overførsel af kapital.

Men du skal helt klart have en revisor til at vejlede dig - ellers så står SKATtefar på dine skuldre ret hurtigt...

/Jesper
www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion     jesper snabelA mediamouse.dk
Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 17:45
Har sidet med samme problem, og er ikke færdig med at snakke med en revisor omkring det, men så vidt jeg lige kan tænke mig frem til, så må det være muligt for ApS''et at fakturere pengene direkte over fra I/S''et.

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:39

Dete område er lidt kompliceret - jeg har selv siddet med noget lignende. Du kan ikke fakturere fra dit ApS til I/S''et uden at der faktisk leveres en vare. Hvad det så er, ja det er så en vurderingssag :)

Du kan også rende ind i nogle andre, helt tåbelige problemer, når du går fra I/S til ApS - f.eks. skal du i princippet betale goodwill hvis kunder fra det gamle I/S fremover faktureres fra dit ApS. Ja, det lyder åndssvagt, hvis du selv ejer begge dele, men sådan er det. I praksis kan det faktisk betyde at du for nogle penges vedkommende kan risikere at betale mere end 100% i skat. Jeg har lige været igennem dette helvede. Naturligvis nægter jeg at betale over 100% i skat, så jeg har fundet mine egne små "smutveje" ud af det. Er det lovligt? Det er jeg sgu ikke helt sikker på, men i den konkrete situation skider jeg på det. Jeg vil fandme ikke af med mere i skat end jeg har omsat.

Så ja, tag en snak med revisoren om det, men vær klar til chokket og vær klar til at gå lidt udenom loven, hvis du vil have en acceptabel løsning :)
Tilmeldt 8. Oct 05
Skrevet kl. 18:48
Mange tak for jeres inputs. Der er tale om at jeg driver et par virksomheder og nu skal til at starte endnu en virksomhed med 3 andre. I den forbindelse skal vi alle sammen smide lidt penge i foretagenet (for mit vedkommende er der ikke tale om mere end en håndfuld tusinde kroner), men det vil jo være en stor fordel hvis jeg ikke skal betale skat af disse. Jeg tager en snak med revisoren
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:51
OK, nu forstår jeg :)
I dit tilfælde er jeg 99% sikker på at du (desværre) ikke slipper for indkomstskat af pengene inden de indskydes.
Tilmeldt 8. Oct 05
Skrevet kl. 18:52
Det skal lige siges at de penge som jeg skyder i ikke skal bruges til at stifte virksomheden, men bruges når virksomheden ER stiftet.
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:14

Dato: 1/22/2006 11:55:17 AM Forfatter:Haurum Hvis man har for eksempel to virksomheder, og gerne vil flytte penge fra virksomhed 1 (I/S) til virksomhed 2 (ApS), er det så muligt at gøre det uden først at trække pengene ud og dermed betale skat af dem?

For at kunne besvare dit spørgsmål er du nødt til at konkretisere lidt hvad det er du har i tankerne. Står I for at lukke interessentskabet eller taler vi om enkeltstående "udlån".

Vær i den forbindelse opmærksom på at du i et interessentskabet ikke beskattes af det du trækker ud.
Du beskattes af din andel af interessentskabets overskud. Det gælder uanset om du tager pengene ud eller ej. Bruger du virksomhedsordningen er der mulighed for at den del der bliver  (opspares) i virksomheden kun beskattes med en foreløbig skat på 28%.  og når du senere trækker pengene ud betaler du den resterende skat. Dvs. der man tale om en "hæve-skat". 

Dvs. i et I/S eller en anden personlig virksomhed betaler du skat i takt med at pengene indtjenes. Det gælder også i et ApS i relation til selskabsskatten.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)