Hej, Jeg købte en ejerlejlighed for ca. 8 mdr siden. Først boede jeg til leje i den, så gik min udlejer konkurs og jeg fik tilbudt at købe lejligheden. Jeg havde ca. 40.000,- kr til gode hos udlejer, som blev overført til min konto i forbindelse med handlen. Jeg satsede derfor på at de 40.000,- kr. skulle dække udbetaing til lejlighed (25.000,- kr) og resterende 15.000,- kr skulle gå til min advokatregning i forbindelse med handlen Jeg aftalte et banklån på ca. 65.000,- kr som skulle tilbagebetales over 4 år. Samtidig ville banken overføre ca. 15.000 kr fra mig til min advokats konto Ca. 14 dage efter handlen indgåelse som jeg havde underskrevet og bekræftet under mødet et par uger før, får jeg en låneforhøjelse ind af døren. Banken vil forhøje mit lån med ca. 15.000,- kr, da de mener jeg skylder det beløb i forhold til det jeg skal betale for lejligheden. Den nye aftale betyder at jeg nu skal betale lånet tilbage over 5 år istedet, og banklånet istedet er på ca. 80.000,- kr. Det går op for mig at de 15.000,- kr, det er det beløb som min advokat skal have. Danske Bank har regnet med at jeg skulle betale 40.000,- i udbetaling samt 15.000,- til min advokat. Jeg sagde gentagne gange til min bankrådgiver, at jeg kun ville komme med 25.000,- kr. i udbetaling samt 15.000,- kr til min advokat, og det accepterede hun efter et stykke tid. Hvor hun så efter mødet efterspurgte fakturaen til min advokat, så hun kunne betale min advokat. jeg klagede til bankens klageansvarlige over at de havde sendt en låneforhøjelse til mig og derved underkendte den 1. bankaftale vi havde lavet og skrevet under på. Men det ville de ikke anerkende, og vi endte med en aftale hvor jeg skulle betale låneforhøjelsen, dog fik jeg en smule mindre rente på lånet. Vi talte også om at jeg selvfølgelig stadig kunne sende en klage til pengeinstitutankenævnet. Nu er mit spørgsmål om banken ikke skal overholde den 1. aftale som jeg har indgået i god tro, og således sløjfe låneforhøjelsen ?? Skal de ikke overholde købeloven her ?? Det er vel et produkt (lånet) jeg har købt af banken til en aftalt pris, og så kan de vel ikke komme bagefter og lave prisen om, uanset jeg mangler at betale 15.000,- kr for lånet ? Håber på svar, på forhånd tak |
Det kan ikke udelukkes at nogen her vil svare med baggrund af det du redegører for, men min påstand vil være, at der ikke er en kinamands chance for at sige om du har mulighed for at vinde en sag eller ikke i det du beskriver.
Købeloven tror jeg du kan lægge til side, men om de nu har ret til at kræve som de gør er helt umuligt at sige. Det er svært at forstå (for mig) hvad du vil - men hvis du mener at banken skal tage tilbagebetaling på 15.000 kr som DU skylder så tør jeg godt sige, at svaret vil nære NEJ i retten - men hvis det er om tilbagebetalings tid og andet - så kan alt ske
Mit gæt er, at du ikke vinder den sag som du beskriver den, men jer erkender jeg ikke har forstået den helt til bunds og klagenævnet er altid en option du kan gøre brug af
vh