Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed og løn til ikke ansatte

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Cef:

Primære problem jeg ser er, at hvis i sælger virksomheden kommer indtægten til beskatningen hos ejeren, altså din far. Hvis pengene så rent faktisk skal gå til jer skal de gives som gave, hvilket ikke er et problem i dit tilfælde indenfor grænserne herfor, men i forhold til din ven skal der nok afregnes noget gave afgift, altså em rigtig møgsituation.

Jeg er i princippet enig med dig i metoden. Jeg synes blot, at et mellemstep skal være at virksomheden får de ejere som reelt ejer virksomheden. Derfor netop undersøge hvad der kan overdrages fra far til søn inden for gavereglerne. "Vennen" vil blive ramt af gaveafgift - og står dermed i en dårligere dårligere situation.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:35

Andreas - Style Guy:
Kræver det meget arbejde at skifte
I må ikke tænke på sådan noget som meget arbejde hvis I vil ha succes som iværksættere - det ER generelt meget arbejde men skiftet klarer en revisor for et rimeligt beløb OG I skal se til at lave en god I/S EJERAFTALE SOM HER 

Kan man lave regnskab som nu i jeres fars personlige virksomhed kan man også i et I/S OG så bliver du og din ven behandlet ens og kører i løn til jer som a-løn og derved undgår overskud, bør der ikke være et større skatteproblem for far i overdragelsen (mener kun I har kørt i 2013)

Hiv fat i en revisor - kør det seriøst og vær ikke bange for arbejdet med at ændre - det er absolut overkommeligt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 11:17

Henrik Koudahl:

Cef:

Primære problem jeg ser er, at hvis i sælger virksomheden kommer indtægten til beskatningen hos ejeren, altså din far. Hvis pengene så rent faktisk skal gå til jer skal de gives som gave, hvilket ikke er et problem i dit tilfælde indenfor grænserne herfor, men i forhold til din ven skal der nok afregnes noget gave afgift, altså em rigtig møgsituation.

Jeg er i princippet enig med dig i metoden. Jeg synes blot, at et mellemstep skal være at virksomheden får de ejere som reelt ejer virksomheden. Derfor netop undersøge hvad der kan overdrages fra far til søn inden for gavereglerne. "Vennen" vil blive ramt af gaveafgift - og står dermed i en dårligere dårligere situation.

Spørgsmålet er vel om midlet helliger målet. Jeg går ud fra du tænker på generationsskifte ved succesion til sønnen med gaveoverdragelse til kammeraten ?
Eller tænker du ren gaveoverdragelse til hhv. søn + kammerat?

Første tilfælde kunne hurtigt blive en relativ bekostelig affærer i rådgiver honorarer...

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:38

Cef:
Spørgsmålet er vel om midlet helliger målet
jeg vover med mit svar. Jeg synes det er skidt for et selskab der er stiftet i mine øjne til balade, hvor to venner driver alt sammen - og den enes far ejer det

Jeg ville slet ikke bruge gave i nogen form til overdragelsen, for det stiller sønnen bedre end vennen.

Jeg ville betale de to en a-løn for deres arbejde - for det er KUN dem der laver noget og slet ikke far - og den løn ville være = selskabet overskud

Dernæst ville jeg lade de unge købe aktiverne som nu bør kunne gøres uden skat for far/ejermand da overskud er borte og resten må nok kunne holdes begrænset.

De to unge skal i alle fald ha nyt CVR nummer og et I/S for at være herre i eget selskab, og de skal gøre det på helt normale vilkår uden gave eller generationsskifte indblandes. 

Løn a-skat spiser overskud (selskabet er som jeg husker tidl. indlæg fra 2013) + køb aktiver - til nyt I/S nu de er 18 og så derudaf

vh

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Skrevet kl. 11:49

Cookie - John Hannover:

Løn a-skat spiser overskud (selskabet er som jeg husker tidl. indlæg fra 2013) + køb aktiver - til nyt I/S nu de er 18 og så derudaf

vh

Så vil jeg vove den påstand, at der opstår et overskud hos faren pga. omsætning ved salg af aktiverne.

Alternativt skal man ind i en situation hvor aktiverne overføres som "løn" til sønnerne, der så skal afregne a-skat mv. heraf. Der vil en intern aftale omkring udligning af vennens gaveafgift, nok kunne skrues sammen, således den samlede omkostning bliver delt. Uagtet vil jeg vove at påstå en gaveafgift hos vennen vil være mere fordelagtig end a-skat, am-bidrag mv.

Fra Viborg
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 515
Fra  www.Andiie.dk Skrevet kl. 11:51

Vi har lige fået dette svar fra VISMA

"I forhold til fakturering kan I som udgangspunkt fakturere beløb op til 50.000,- på jeres personnummer, som så er B-indtægt, og ikke er afgiftsbelagt ud over person skatten. Til denne type fakturaer kan I sagtens bruge word. Kommer beløbene pr. regnskabsår over de 50.000,- skal I CVR registreres."

Andiie.dk - Billig professionel webshop opsætning, priser fra kun 1.995 DKK!

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Skrevet kl. 11:56

Andreas - Style Guy:

Vi har lige fået dette svar fra VISMA

"I forhold til fakturering kan I som udgangspunkt fakturere beløb op til 50.000,- på jeres personnummer, som så er B-indtægt, og ikke er afgiftsbelagt ud over person skatten. Til denne type fakturaer kan I sagtens bruge word. Kommer beløbene pr. regnskabsår over de 50.000,- skal I CVR registreres."

Problemet med dette er, at i, med forelæggende oplysninger i skattemæssig forstand er i reelt set lønmodtagere (da i ikke er ejere) og derved ikke kan fakturere, da virksomheden har indeholdelsespligt for a-skatter mv.

Se evt. juridisk vejledning for hvordan lønmodtager kontra selvnstændigt erhvervsdrivende vurderes: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2048529

50.000 kr. grænsen som Visma henviser til er utroligt dårligt forklaret, da det reelt set henviser til hvornår man skal registreres for moms (og derved bliver cvr registreret). Hertil skal lægges at denne grænse altså gælder på omsætning over 12 løbende måneder og ikke på alm. indkomstårs basis.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:39
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
Jeg ville slet ikke bruge gave i nogen form til overdragelsen, for det stiller sønnen bedre end vennen.

Der er ikke tale om at nogen skal stilles bedre. Det er et spørgsmål om at optimere hvad "drengene" har i hånden efter SKAT. Hvis de skal have lige meget  så er opgaven hvordan dette kan ske mest optimalt. Det kan være en kombination af gaveregler og løn.

I bund og grund en rigtig lille revisoropgave at få det optimeret. Afgørende for dette er også spørgsmålet om hvor mange penge der reelt tales om. Jo større beløb des mere relevant at få en revisor ind over.

Hvornår Deres firma er fra finder jeg lidt men erindrer at det er tidligere end 2013.

Iøvrigt er jeg enig med Christian omkring hans bemærkninger til svaret fra VISMA. Med det svar kunne man lige så godt have afholdt en afstemning på Facebook.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Skrevet kl. 14:05

Dagens smil på læben med den facebook kommentar :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:01

Cef:
Så vil jeg vove den påstand, at der opstår et overskud hos faren pga. omsætning ved salg af aktiverne.
og da virksomheden med alt jeg husker er fra 2013 vil det vel næppe overstige det fradrag faderen har taget ved købet eller?

overskud fra drift tager sønnnen og vennen som løn da de har udført alt arbejdet - og ved købet af aktiverne bliver det som jeg ser det neutralt for faderen (med mindre det er aktiver der har stået og vokset i værdi under 2013 hvor de er købt)

vh

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)