Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed og løn til ikke ansatte

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)
Fra Viborg
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 515
Fra  www.Andiie.dk Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Min partner og jeg har en virksomhed, virksomheden står i min fars navn da det blev oprettet da vi begge var under 18. Nu er vi begge blevet 18, og vil egentlig gerne have trukket nogle penge ud til os selv. Dog ved vi ikke helt hvordan vi skal gøre dette.

Vi ved godt at vi ikke ejer virksomheden skrifteligt. Men det er os der står for at lave alt og min far har intet lavet udover at have lagt navn til.

Vi burde nok får skiftet det til et I/S, men det vil kræve rigtig meget arbejde. Denne mulighed har vi set bort fra da vi overvejer at sælge virksomheden i 2014 og derfor ikke vil bruge tid på det.

Men som jeg ser det er der to løsninger på det.

A. Selvfølgelig blive ansat i virksomheden og så betale ATP, skat osv. Denne er vi også set lidt bort fra.

B. At vi privat hver i sær opretter en faktura på x beløb som freelance arbejde. F.eks. sender min partner en faktura privat til virksomheden på eksempelvis tekstskrivning og søgemaskineoptimering. Altså lige som en normal freelancer gør. Vi ved ikke om dette er helt OK? Hvis det er, hvordan gør vi så det når vi er privatpersoner, opretter vi f.eks. bare en faktura lavet i word og så sender til virksomheden? Skal der være nogle afgifter på den faktura?

Mvh.

Andreas

Andiie.dk - Billig professionel webshop opsætning, priser fra kun 1.995 DKK!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:58

Andreas - Style Guy:

virksomheden står i min fars navn da det blev oprettet da vi begge var under 18. Nu er vi begge blevet 18, og vil egentlig gerne have trukket nogle penge ud til os selv. Dog ved vi ikke helt hvordan vi skal gøre dette.

Vi ved godt at vi ikke ejer virksomheden skrifteligt. Men det er os der står for at lave alt og min far har intet lavet udover at have lagt navn til.

det er generelt altid en rigtig møj ide - men det er jo hvad det er

Andreas - Style Guy:
A. Selvfølgelig blive ansat i virksomheden og så betale ATP, skat osv. Denne er vi også set lidt bort fra.
som er den eneste jeg ville turde anbefale - det andet

Andreas - Style Guy:
F.eks. sender min partner en faktura privat til virksomheden på eksempelvis tekstskrivning og søgemaskineoptimering. Altså lige som en normal freelancer gør. Vi ved ikke om dette er helt OK? Hvis det er, hvordan gør vi så det når vi er privatpersoner, opretter vi f.eks. bare en faktura lavet i word og så sender til virksomheden?

er jeg bange for kun kan beskrives som svindel. Hvis I sender en faktura skal far i alle fald indberette Bidragspligtig B indkomst til skat - men det er og bliver noget rod at I driver den og så trækker overskuddet ud via B-indkomst. Lad mig sige det sådan, hvis skat opdager det er både i og far i klar risiko - så tag den helt almindelige ansættelse, skatten er helt den samme og bring ikke både jer selv og den der far i større problemer - men I burde overtage hurtigt uanset hvad for det skubber bare en mulig skat ved afhænding foran sig.

Jeg ville stoppe al den der kreativitet med skat og fra og søn og ven - og i det mindste køre reel løn - freelancer fakturerer sin far og ven gør samme og i skriver på offentlige fora hvor også skat eller fjender af jer kan læse med - tag løn - men undersøg dog om ikke I kan få overtaget den virksomhed på normale vilkår - det er det eneste rigtige

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 22:02

En freelancer er kun en freelancer, hvis han arbejder for mere end en hvervgiver..

Det interessante er om I kan få overført virksomheden til jer selv. Hvis den ikke har eksisteret i alt for lang tid, så er der nok visse muligheder uden den største risiko. Tal evt. med virksomhedens revisor herom.

Fra Viborg
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  www.Andiie.dk Skrevet kl. 22:08

Okay tak for jeres svar, det lyder til i er meget enige om det er ansættelse som er løsningen. Hvilket jeg godt forstår, vi gider ikke have problemer med skat.

Hvis man så stille det op sådan her. Hvilken af disse løsningerne er der flest omkostninger forbundet med:

A. At ansætte os begge to.

B. Vente til vi får virksomheden solgt og kan få pengene der, efter der er trukket skat af dem osv.

Hvis vi skal til at ansætte, hvor kan vi så læse om hvordan man kommer i gang med det og hvilke afgifter vi skal betale når det er? Der er vel atp osv? Vi regner med at køre over frikort hvis det bliver løsningen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:18

Andreas - Style Guy:

A. At ansætte os begge to.

B. Vente til vi får virksomheden solgt og kan få pengene der, efter der er trukket skat af dem osv.

det er lidt hipper som happer - skat ender ens i alle fald - Ansættes i - så kan I få overskuddet i løn og så KAN det være en vej til at overtage virksomheden uden skat - men I kan også undersøge om I kan overtage med det overskud der er idag (vil bare kunne gi far skat og hans procent er nok højere end jeres). En revisor koster et par tusind for at undersøge hvad der er bedst og så kommer i rigtigt videre

A vil som du skriver kunne være løn uden skat (men Am bidrag 8%) hvis det er under frikortet - overtage virksomheden inden I har fået overskuddet i løn vil kunne være jeres fars skatteprocent af værdistignigen

Andreas - Style Guy:
Hvis vi skal til at ansætte, hvor kan vi så læse om hvordan man kommer i gang med det og hvilke afgifter vi skal betale når det er? Der er vel atp osv? Vi regner med at køre over frikort hvis det bliver løsningen.

I (far) indberetter via logget ind under skat, efter at ha sikret sig der er kryds ved virksomheden i jeres registrering som arbejdsgiver (3 minutter)

Som indloggede gå I ind i E-indkomst- taster CPR nummer for hver af jer en af gangen - og lønnen som enten månedsløn eller timeløn - har ikke stor betydning - i sætter bare det samlede brutto beløb ind (eller tilmedlere danløn)

ATP kommer automatisk via e.indkomst og samme hvis I bruger danløn og er rene småpenge - vi taler få hundrede kroner hvis I bare tager et engangsbeløb hver (og hvis timetal sættes til under 31 er der slet ikke ATP - men det er jo små penge og penge I får igen til fulde som pension.

Der er ikke afgifter ved at køre løn i E-indkomst hos skat og hos danløn kræver det en gratis oprettelse og koster 15 kr per løn 

I skal drive forretning langt og skal ikke anse et par tusinde til en god revisor der lige ser hvad der er bedst og så ellers videre korrekt

vh og god vind

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 22:21

E-Indkomst - det kender jeg slet ikke, John. Det lyder smart. Har du et link?

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 22:32
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

Primære problem jeg ser er, at hvis i sælger virksomheden kommer indtægten til beskatningen hos ejeren, altså din far. Hvis pengene så rent faktisk skal gå til jer skal de gives som gave, hvilket ikke er et problem i dit tilfælde indenfor grænserne herfor, men i forhold til din ven skal der nok afregnes noget gave afgift, altså em rigtig møgsituation.

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:33

det er www.skat.dk  ude i venstre side når man er tilmeldt som arbejdsgiver og logget ind som virksomhed - der har du E-indkomst til direkte indberetning OG LETLØN som jeg husker det  - som er et gratis lønsystem - lidt i stil med danløn men gratis og i skats regi, hvor atp, ferie osv håndteres

danløn er lettere ved at alle betalinger også klares til lønmodtager men E-indkomst  - læs om E-indkomst og lidt nede i venstre side om LETLØN her

er det enkelt gang - og evt Bidragspligtig B indkomst eller simpel løn, er E-indkomst let - er det gentagne - så er LETLØN bedre og er det mange, så et egentligt lønsystem type danløn osv men her mere:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=54625&vID=0

vh John H

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 22:50

takker

Fra Viborg
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  www.Andiie.dk Skrevet kl. 22:55

Så det vil faktisk stadig være en god idé at skifte over til et I/S, vi kan jo heller ikke være sikre på at få den solgt.

Men så er det vel bedst at hive fat i en revisor? Kræver det meget arbejde at skifte og er der noget man skal være opmærksom på?

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)