Hej, Min partner og jeg har en virksomhed, virksomheden står i min fars navn da det blev oprettet da vi begge var under 18. Nu er vi begge blevet 18, og vil egentlig gerne have trukket nogle penge ud til os selv. Dog ved vi ikke helt hvordan vi skal gøre dette. Vi ved godt at vi ikke ejer virksomheden skrifteligt. Men det er os der står for at lave alt og min far har intet lavet udover at have lagt navn til. Vi burde nok får skiftet det til et I/S, men det vil kræve rigtig meget arbejde. Denne mulighed har vi set bort fra da vi overvejer at sælge virksomheden i 2014 og derfor ikke vil bruge tid på det. Men som jeg ser det er der to løsninger på det. A. Selvfølgelig blive ansat i virksomheden og så betale ATP, skat osv. Denne er vi også set lidt bort fra. B. At vi privat hver i sær opretter en faktura på x beløb som freelance arbejde. F.eks. sender min partner en faktura privat til virksomheden på eksempelvis tekstskrivning og søgemaskineoptimering. Altså lige som en normal freelancer gør. Vi ved ikke om dette er helt OK? Hvis det er, hvordan gør vi så det når vi er privatpersoner, opretter vi f.eks. bare en faktura lavet i word og så sender til virksomheden? Skal der være nogle afgifter på den faktura? Mvh. Andreas |
det er generelt altid en rigtig møj ide - men det er jo hvad det erAndreas - Style Guy:virksomheden står i min fars navn da det blev oprettet da vi begge var under 18. Nu er vi begge blevet 18, og vil egentlig gerne have trukket nogle penge ud til os selv. Dog ved vi ikke helt hvordan vi skal gøre dette.
Vi ved godt at vi ikke ejer virksomheden skrifteligt. Men det er os der står for at lave alt og min far har intet lavet udover at have lagt navn til.
som er den eneste jeg ville turde anbefale - det andetAndreas - Style Guy:A. Selvfølgelig blive ansat i virksomheden og så betale ATP, skat osv. Denne er vi også set lidt bort fra.
Andreas - Style Guy:F.eks. sender min partner en faktura privat til virksomheden på eksempelvis tekstskrivning og søgemaskineoptimering. Altså lige som en normal freelancer gør. Vi ved ikke om dette er helt OK? Hvis det er, hvordan gør vi så det når vi er privatpersoner, opretter vi f.eks. bare en faktura lavet i word og så sender til virksomheden?
er jeg bange for kun kan beskrives som svindel. Hvis I sender en faktura skal far i alle fald indberette Bidragspligtig B indkomst til skat - men det er og bliver noget rod at I driver den og så trækker overskuddet ud via B-indkomst. Lad mig sige det sådan, hvis skat opdager det er både i og far i klar risiko - så tag den helt almindelige ansættelse, skatten er helt den samme og bring ikke både jer selv og den der far i større problemer - men I burde overtage hurtigt uanset hvad for det skubber bare en mulig skat ved afhænding foran sig.
Jeg ville stoppe al den der kreativitet med skat og fra og søn og ven - og i det mindste køre reel løn - freelancer fakturerer sin far og ven gør samme og i skriver på offentlige fora hvor også skat eller fjender af jer kan læse med - tag løn - men undersøg dog om ikke I kan få overtaget den virksomhed på normale vilkår - det er det eneste rigtige
vh John H