Når man ser nye fænomener som iPhone, Second Life osv., så er det ok at blive imponeret over det samlede resultat. Men når man skal vurde fremtidsmuligheder osv. i disse fænomener, så skal man pille fænomenet lidt fra hinanden. Når jeg kigger på Second Life, så ser jeg:
- Porno
- Gamling
- Pyramidespil og lign. fænomener
- Chat
- Simulering
Såvidt jeg kan se, findes alle disse ting andre steder, i større skala og i en mere velfungerende form. Det er altså lidt mere fedt at flyve Microsoft Flight Simulator end at flyve en flyvemaskine i SL, og hvis man er til chat, så er det jo helt til grin, at man max kan følge med i 10-20 personers chat, da man i SL ikke kan være 2 steder på en gang. Navigationen er også tåbelig - det kan tage mange gange længere tid at komme til et bestemt sted i SL, end det tager med en browser at komme til en bestemt side/funktionalitet. Informationssorteringen er himmelråbende idiotisk - stort set alt, hvad man ser, er irrelevant i forhold til en målrettet handling. Verden har ikke brug for at pakke eksisterende funktionalitet og information ind i 3D grafik - verden har behov for at få fjernet irrelevant funktionalitet og information fra vores værktøjer, så vi kan fokusere endnu mere på, hvad der er relevant. Bloglæsere er et godt eksempel på noget, der går i den rigtige retning her.
Det er lidt det samme problem virksomheder har i SL: Man kan godt sætte et hus op, hvor der reklameres, men hvem kommer forbi det hus og kigger? Det svarer lidt til, at Volkswagen laver et demorum i Skælskør, og så forsøger at få Københavnerne til at køre til Skælskør for at se på biler. Så kan man selvflg. udbygge med flere huse osv., men der er også en grænse for, hvor meget besvær man gider gøre ud af det.