Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Øst afrika - Hvad er de digitale muligheder

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Sep 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har i en periode spekuleret over mulighederne for at sælge digitale systemer i Afrika. I Danmark har vi et hav af systemer, der kunne optimere og effektivisere de afrikanske lande som f. eks vores: Sags og dokumentshåndtering systemer, debitor systemer, BBR (Bygnings og boligregistret), lønstyringssystemer, osv. Det kræver selvfølgelig, at de systemer man udvikler er tilpasset de afrikanske lande, og det er langt fra alle områder i afrika der er parat til at blive digitaliseret.

Dog mener jeg, at der især indenfor virksomhedsskat eksisterer et interessant område, da det ofte bliver omtalt som et problem at indkræve skatter fra virksomheder i landene, og mange penge går spildt her. Der er ingen tvivl om at, der er tale om et område i kraftig vækst, men spørgsmålet er om IT og digitalisering vil stige i takt med Afrika?

Hvad er jeres holdning til digitalisering i de afrikanske lande? Har i nogle erfaringer med dette,? Mener i der er et muligt forretningsområde her?

Min interesse i Afrika er hovedsageligt placeret i Uganda og de østafrikanske lande, da jeg gennem flere rejser hertil har dannet mig et netværk. Jeg har ligeledes familie i Uganda, der selv driver forretning i landet, og derigennem rigtig gode forbindelser. Interessen for IT kommer fra mit arbejde hos KMD, hvor jeg har været i knap 4 år, samt min kandidatuddannelse indenfor IT & ledelse.

Håber folk vil give deres syn på området Big Smile

På forhånd tak

Jesper

Fra Rødovre
Tilmeldt 30. Jun 13
Indlæg ialt: 94
Fra  Daniel Kold Skrevet kl. 12:58

Jeg skal med det samme sige jeg ikke er ekspert, men udelukkende bygger de ting jeg siger, på den viden jeg har fra nogle Kenyanske venner og ud fra, hvad jeg læser via online udgaven af Kenya nation Kenya.

Alle virksomheder af bare en nogenlunde størrelse i de større byer, har forlængst taget IT til sig, præcis som de fleste forlængst har fået adgang til Smartphones. Jeg kan som dansker sagtens se potentialet i den type programmer du nævner, men jeg tror det vil være svært, at pushe det direkte ud til firmaerne. De største har rødder i vestlige firmaer og køre med deres egne systemer, mens der sikkert er en del, der vil være utrygge ved, at deres programmer kan "afsløre" præcis hvad de burde betale i skat osv.

Firmaer der har ambitionerne i orden og gerne vil have styr på tingene er uden tvivl til at finde derude og jeg tror præcis som du, at øst afrika er det rigtige sted at starte, hvis du vil ind på markedet med den slags. Jeg tror at både Tanzania, Uganda, Kenya og til dels Etiopien er ved at være modne nok til det.

Jeg tænker bare på, om det netop i disse lande ikke kan betale sig, at begynde at lave en masse lobby arbejde for, at få statens støtte til, at få systemerne ud? 

Det kan altid diskuteres om det er moralsk forsvarligt at arbejde for, at staten skal lave standarter der til gode ser din virksomhed frem for andres. På den anden side så ville du med den rette tilgang og de rette salgstaler, kunne skabe dig en blomstrende virksomhed dernede. Hvis staten kan se fornuften i, at eksempelvis dine programmer eller, se fornuften i, at dele ad de ting du foreslår, skal være standart i IT løsninger dernede fremover, så hjælper du både landende med at få bedre økonomi og din egen virksomhed.

giver det mening det jeg skriver? :)

Men hvis du kaster dig ud i det vil jeg meget gerne høre mere, da jeg synes det lyder sindsygt spændende det du har gang i.

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Sep 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:36

Hej Daniel

Rigtig gode pointer, og jeg er meget enig i, at de virksomheder der allerede er etableret i landet, kan være lidt lyssky med hensyn til, at give adgang til deres resultater, men som du nævner er det lige præcis de statslige systemer der vil være i fokus. Jeg tænker, at der med den voksende befolkning og stigende interesse for landene dernede, vil være et behov for at få statslige digitale tjenester til både virksomheder og privatpersoner op at stå.

Jeg tænker også der må være forskellige former for støtte at hente til denne slags projekter? Her tænker jeg på organisationer som DANIDA osv.

Det er dog helt sikkert noget jeg vil kaste mig over og prøver at arrangere lidt møder på min næste tur derned Smile

Fra Rødovre
Tilmeldt 30. Jun 13
Indlæg ialt: 94
Fra  Daniel Kold Skrevet kl. 14:08

Det med at tage fat i DANIDA og andre af dens slags organisationer er nok ikke dumt. Man skulle mene de må have stor interesse i, at der kommer mere styr på hvilke penge der ryger hvorhen. Måske de faktisk ville kunne hjælpe med at lægge lidt pres på de lokale regeringer omkring det. 

Men jo fokuset skal nok omhandle det med, at staten kan undgå at blive snydt for en masse gode penge, som de så vil kunne bruge til at producere mere lokal vækst.

Lyder fedt at du kaster dig ud i det. Held og lykke med det :D

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)