Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørsel privat bil

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Birte Andersen:

Cookie - John Hannover:
Du kan vælge at gange antal firma km med kr 3,82 og få et fradragsbeløb ELLER du kan vælge at tage alle dine bil omkostninger (inkl., alt diesel) og fordele dem på privat og virksomhedskørsel der svarer til det som kørebogen viser i forhold til hele årets km og få et andet fradrag (ex kørt ialt 20.000 km, heraf viser kørebog for virksomhed nøje ført 10.000 km - så kan du tage halvdelen af alle udgifter ved bilens drift (ikke afdrag osv) - så enten km x 3,82 eller andel af samlede omk.

Hej John

Sådan gør vi også i vores firma, men jeg fik det indtryk af min revisor m.m., at det kun kan lade sig gøre med en bil på papegøjeplader. Er det forkert? Jeg kan nemlig ikke se nogen steder, om trådstarter har en bil på hvide plader eller på gule/papegøje?

Hvis jeg forstår dig ret - så ja med hvidpladebiler må man enten tage fradrag i form af selve udgifterne (i forhold til kørebog % af samlet km) eller statens takster for hvidpladebiler

citat:

Betingelser for fradrag

Forudsætningen for at fratrække udgifter til erhvervsmæssig befordring er, at de generelle betingelser i LL § 9 B er opfyldt.

Derudover forudsætter fradragsretten, at

• der er afholdt udgifter
  • der er tale om indtægtsgivende arbejde.

Fradraget foretages i den personlige indkomst. Se PSL § 3, stk. 2, nr. 9.

Udgifter

Der kan ikke udbetales skattefri befordringsgodtgørelse til selvstændigt erhvervsdrivende og andre med indtægtsgivende arbejde, der ikke er lønmodtagere. Derimod kan selvstændigt erhvervsdrivende og andre med indtægtsgivende arbejde, der ikke er lønmodtagere, fratrække erhvervsmæssige befordringsudgifter, jf. LL § 9 B, stk. 1. Forudsætningen for at foretage fradraget er, at der er afholdt udgifter.

Fradraget kan efter den skattepligtiges valg foretages med:

• Faktiske udgifter eller
  • Skatterådets sats.
citat slut
så ja jeg vil da mene man kan vælge frit for hvidpladebiler, hvilken metoder der er lettest, bedst

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sengeløse
Tilmeldt 8. Dec 13
Indlæg ialt: 6
Fra  Mainframe Consulting Skrevet kl. 15:18

Hej Birte.

Jeg frygter at tingene bliver lidt "mudrede" nu, har du mulighed for at starte din egen tråd? En bil på papegøjeplader er IKKE holdt uden for VSO, hele formålet med disse og gule plader er jo at medtage dem i driften. Så naturligvis er mine biler og min motorcykel på hvide plader, da de jo netop er holdt uden for VSO som driftsmidler.  

Jeg tillod mig at køre videre på en eksisterende tråd, fordi spørgsmål allerede havde været under behandling for 3 måneder siden, og at trådstarter ikke havde været aktiv ifht spørgsmål siden. Jeg kan sagtens forstå du er i tvivl, men denne tråd er lige nu et spørgsmål om noget bogføring, nemlig om kørselsgodtgørelse kan isoleres i balance. Din revisors forklaring giver anledning til at formode, at der er øvrige forhold i jeres firma som spiller ind, så jeg håber du starter din egen tråd :-)

De bedste hilsner fra Ken 

PS - Ser nu at John, den flinke mand, allerede har svaret dig. Håber du kan bruge svaret og starter en ny tråd, hvis du har behov for mere vejledning. Og, ØH, jeg ved faktisk ikke om det er i orden at skrive sådan, for jeg er først lige startet på Amino som debattør. Men min tråd bliver jo ødelagt hvis folk blot benytter den at spørge om 'himmel og jord ifm kørsel'. Skal jeg starte en hylt ny tråd, som hedder 'Bogføring af..osv..' ?

Jeg vil jo nødig komme i "Bad standing" allerede første dag :-)

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 15:41

Hej Ken

Havde ikke opdaget, at du havde "overtaget" tråden og mente stadig, at det var trådstarter, der skulle have råd om fradrag eller ej i sin private bil. Så var jeg bange for, at han ikke fik det rigtige svar, hvis det ikke blev belyst, om der var forskel på hvide/gule plader.

Jeg trækker mig. Har åbenbart ikke forstået, at tråden er "drejet" i en ny retning.

Fra Sengeløse
Tilmeldt 8. Dec 13
Fra  Mainframe Consulting Skrevet kl. 16:06

Hej Birte.

Ja, jeg gør sikkert tingene forkert her på forum i Amino.dk, og burde måske ikke have overtaget tråden, men jeg manglede tekst/spørgsmål/svar fra den oprindelige diskussion. Og disse følger jo med, hvis man kører videre i samme spor. Mit oprindelige oplæg var åbenbart heller ikke helt tydeligt, forhåbentlig bliver jeg bedre til debatform.

Mange hilsner og Godt Nytår fra Ken

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 16:38

Hej Ken

Det er helt fint. Og velkommen her på Amino. Jeg må advare dig om, at man godt kan blive lidt afhængig af det Smile.

Også godt nytår til dig og alle på tråden.

Hilsen Birte

Fra Sengeløse
Tilmeldt 8. Dec 13
Fra  Mainframe Consulting Skrevet kl. 22:54

Cookie - John Hannover:

Vi prøver at skrive Henrik Koudahl og Tonny Skov Pedersen på, de dukker ind imellem flot op når deres navn er nævnt og de kan givet svaret

Må man når bilen ikke indgår i VSO tage kørselsgodtgørelse som ændring fra virksomhedens driftsresultat ved opgørelse til skat (tage det som personligt fradrag) og dermed ikke bogføre det i regnskabet - for at holde overskud så stort som muligt af hensyn til 30% indbetaling til pension.

Jeg ville gætte ja i personlig virksomhed når bilen ikke indgår i virksomheden - men er der en revisor på tråden som vil "gætte" medBig Smile

vh

Der kom faktisk ikke flere bud på problemstilling, så jeg vil sige tak til John og Birte for indlæg :-)

Måske har der yderligere været nogle på 'sidelinien' som ikke har deltaget, men har afventet svar, så jeg kan oplyse at jeg valgte at gå med livrem og seler. For der skulle træffes en beslutning og overføres nogle penge til ratepension inden ultimo 2013.

Jeg har bogført som ovenfor nævnt, dvs kørelsgodtgørelse som hævning, men alligevel kun fratrukket et beløb til rate, som kan indeholdes i resultat uanset om kørsel beregnes ifm drift inden overskud før renter, eller kørsel beregnes efter overskud (dvs som hævning). Forskellen i 2013 er alligevel ganske lille for min nystartede virksomhed, da kørsel 2013 er i småtingsafdeling. 

Som tidligere nævnt bliver beskatningsgrundlag for overskud ikke berørt overhovedet, uanset om kørsel ligger i drift eller balance. Men da 2014 er sidste udkald mht 30 procent ordning, vil jeg (og givetvis andre) gerne opnå maksimering af rate-indbetaling i 2014. Og min kørsel og indtjening/overskud vil forhåbentlig nå en størrelse i 2014, som vil gøre spørgsmål endnu mere relevant for mit vedkommende. Hvis der ikke kommer svar på amino inden da, skal jeg nok få det afklaret med skat og give tilbagemelding inden 2014 rate bliver et tema :-)

Godt Nytår til alle amino'erne   -   mvh Ken

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:46

lyder klogt - og tak for at holde os briefet og så vel tillykke med at det går sådan at du overhovedet sidder med en problematik der hedder - spar op til rate med 30% for at undgå topskat - det er vel en ganske fed situation at ha Big Smile

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)