Hej John.
Tak for hurtigt svar, og jeps, jeg havde skam allerede læst din blogspot, den bliver jeg med jævne mellemrum inspireret af :-) Jeg har tilsyneladende udtrykt mig lidt uklart, så jeg forsøger at blive lidt mere konkret:
Bilerne indgår naturligvis IKKE i VSO, for så ville kørselsgodtgørelse efter Skatterådets satser mig bekendt ikke være en mulighed. Og Hæverækkefølgen i VSL §5 er ligegyldig i denne sammenhæng, det fremgår klart af Ligningsvejledningen (CC52293), at denne type hævning sker UDEN OM Hæverækkefølgen.
Skattemæssigt, når vi taler beskatning af overskud, er det ligegyldigt om godtgørelsen trækkes fra i drift eller fra overskud inden det oplyses til SKAT, men jeg vil bare gerne bogføre det korrekt. Selvom a conto skat og beskatningsgrundlag er det samme uanset metoden, har det betydning for 30%-beløbet, som kan overføres til ratepension i år og - for sidste gang - i 2014. Og ja, jeg gennemgår naturligvis regnskabet med min revisor (VISMA, minsandten) inden jeg 'lukker bogen'.
Nu vil jeg forsøge at stille spørgsmålet, så præcist som det er muligt:
Vi antager at alle betingelser og lovkrav (herunder korrekt kørselsregnskab) er overholdt og at jeg GODT MÅ benytte kørselsgodtgørelse efter Statens takster. Kan jeg gøre som du beskriver i dit forrige svar ovenfor "citat, John Hannover: ..Det beløb du kommer frem til, trækker du fra det overskud dit regnskab viser inden du taster det i skat som overskud.." Hvis jeg gør sådan, vil denne post IKKE optræde i Resultatopgørelse men kun i Balance. Og det er faktisk det, som jeg er interesseret i kan ske, for det vil give mulighed for en højere indbetaling til ratepensionen.
Jeg håber sørme du kan svare på spørgsmålet, men bogføring og regnskabet er i sidste MIT ansvar, så du bliver ikke hængt op noget. Heller ikke selvom du svarer forkert :-)
Med venlig hilsen Ken