Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansætte samboende kæreste i et af mine APS'er for at hjælpe med at optjene til dagpenge periode?

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 4. May 08
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Situationen er den at min kæreste lige har afsluttet et års barsel i August og har derefter passet vores barn i Sept hvor hun så har modtaget penge for at gøre dette igennem kommunen. Fra 1. Oktober starter han i vuggestue. Til April er der et nyt barn på vej og en ny barselsperiode starter for hende.

I denne mellem periode ønsker hun at blive hjemme i stedet for at vende tilbage til jobmarkedet for denne korte periode. Dette kræver at hun har optjent 1924 timer for at få fuld dagpengesats og her mangler hun ca 300 timer.

Mit spørgsmål er så om jeg må ansætte hende på mindstelønsbasis i et af min APS'er uden at det giver problemer? Hun kunne være ansat fra 1. oktober til 1. april og herigennem optjene ca. 1000 timer i perioden.

Håber i kan kaste lidt lys på situationen. Jeg har nemlig læst om nogle der har mistet retten til dagpenge bare manden havde et CVR nummer. (det lyder helt grotesk hvis sandt)

Vi er ikke gift.

MVH

www.google.com

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

uden at være sikker så er det korrekt, at er man ansat i sin mands/sambos selskab så vil man være medhjælpende, og dermed miste ret til dagpenge hvis ikke selskabet lukkes. Det skyldes naturligvis, dels at man ellers ville se mange omgåelser for optjening af dagpengeret, dels ville ha umådeligt vanskeligt ved at kontrollere, at vedkommende ikke arbejdede videre efter ansættelsesforholdet

Med alt jeg ved gælder det også for et ApS hvor du er hovedejer - og med sambo, men du kan jo lige vente og se om andre har bedre og mere sikkert svar først og fremmest, og alternativt er det jo at høre a-kassen, barsels kontoret eller hvad det kan være, så du er sikker på forhånd.

Jeg tror risiko for nej - og at synespunktet medhjælpende ægtefælle/sambo vinder, men vent eller hør dem, for ellers går I galt i byen

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 08
Skrevet kl. 15:21

Tak Cookie,

Vi ser om andre har noget input også :)

www.google.com

Fra Herning
Tilmeldt 24. Feb 09
Indlæg ialt: 1018
Fra  Maler-maling.dk Skrevet kl. 15:26

Cookie - John Hannover:
uden at være sikker så er det korrekt, at er man ansat i sin mands/sambos selskab så vil man være medhjælpende, og dermed miste ret til dagpenge hvis ikke selskabet lukkes. Det skyldes naturligvis, dels at man ellers ville se mange omgåelser for optjening af dagpengeret, dels ville ha umådeligt vanskeligt ved at kontrollere, at vedkommende ikke arbejdede videre efter ansættelsesforholdet

Med alt jeg ved gælder det også for et ApS hvor du er hovedejer - og med sambo, men du kan jo lige vente og se om andre har bedre og mere sikkert svar først og fremmest, og alternativt er det jo at høre a-kassen, barsels kontoret eller hvad det kan være, så du er sikker på forhånd.

Jeg tror risiko for nej - og at synespunktet medhjælpende ægtefælle/sambo vinder, men vent eller hør dem, for ellers går I galt i byen

vh

Det vil sige at hvis man har haft sin kone/samlever ansat i en periode, og firmaet ikke har brug for hendes hjælp længere, og man fyrer hende. Så kan hun ikke engang få dagpenge derefter, fordi de tror hun arbejder alligevel...!??

Så skal jeg sgu ikke have ansat min forlovede! Surprise

Så kan det vel heller ikke betale sig for hende, at betale til fagforeningen...??

Hvis det er rigtigt, så er systemet sgu skruet forkert sammen!!! (men det er ikke første gang så!)

Dbh
Michael Haahr
Maler-maling.dk

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 15:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvorfor ikke ringe til a-kassen?

I flere andre henseender afhænger meget af hvilken selskabstype der er tale om, så måske det samme er tilfældet her.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Tilmeldt 4. May 08
Skrevet kl. 15:34

@ Nicolaj:

Jeg er ikke så vild med at snakke med dem før jeg er rustet til det. jeg vil nødigt sige noget forkert der kunne resultere i at skade min kærestes dagpenge. Jeg gør kun dette for at hjælpe hende. og ideén om at ansætte hende har jeg fundet på så men var ikke klar over det ikke var så ligetil! - synes reglerne virker noget underlige.

www.google.com

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:50

ja Nicolaj, sådan er reglerne, og man skal være meget forsigtig med at ansætte konen eller kæresten som dermed bliver det der hedder medhjælpende hustru

Egentlig er det ikke så mystisk som du gør det til. Alle med en virksomhed kunne jo så hver gang ægtefællen manglede timer til dagpenge eller barsel, og der ellers var råd til det, bare ansætte ægtefællen i kort tid.
Det kunne give flere fordele: Nærmer man sig topskat så tager man ægtefællen ind som som ansat og ud igen når man ikke længere har behov for at bringe indtægten ned

Mangler man 500 timer hos ægtefællen/sambo til dagpenge eller barsel, så ansætter man bare vedkommende. Enten arbejder vedkommende eller ikke, det er der ingen der kan kontrollere, og man sætter bare sin egen indtægt eller ApS løn ned tilsvarende og samlet har man helt det samme ud af det. Så er de 500 timer tjent og ud med ægtefællen som nu kan få dagpenge, og da pågældende jo måske nu alligevel har så megen tid til overs, så kan pågælende jo lige så godt forsætte med at klare bogholderiet - nu bare for dagpenge

Det er helt enkelt fordi man ikke er 3. part men har så let ved indspiste aftaler, at reglen er som den er.

Det kan så sagtens ramme nogen uretfærdigt, nogen som faktisk havde behovet og så alligevel måtte fyre, men det er sådan med mange områder, hvor 3.part behandles anderledes end hvis man kører det internt.

OM det er helt samme i et ApS? Ja jeg mener det hvis det er mellem hovedejer og ægtefælle/sambo - men jo ikke hvis man har aktier i novo og ens kone ansættes der, så hovedaktionær må nok være nøgleord

Tal derfor åbent med a-kassen om det - det er ikke noget at luske omring med, det vil nemt opdages hvis det er medhjælpende hustru og det betyder nej til dagpenge, og så er det langt mere vidtrækkende, end hvis man har spillet med åbne kort - OG langt bedre at finde en anden løsning

Venlig hilsen

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Feb 11
Indlæg ialt: 70
Fra  Ase Skrevet kl. 10:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hej!

ASE har læst lidt med i denne tråd, og har følgende kommentarer.

I dagpengereglerne skelnes der rent faktisk mellem, om man er gift eller man ”blot” er samboende.

Du betragtes som selvstændig erhvervsdrivende, hvis du er gift og arbejder i din ægtefælles virksomhed (= medarbejdende ægtefælle). Den medarbejdende ægtefælle skal arbejde i ”væsentligt omfang” over 30 timer om ugen, for at arbejdet kan tælle med til arbejdskravet på 1924 timer, og hvad der nok er vigtigtigere: Der skal opfyldes nogle særlige regler om ægtefælleudtræden for at udtræde af virksomheden med henblik på dagpenge.

Udtrædenreglerne blev forsøgt gjort enklere i 2011, idet der blev indført en såkaldt tro/love-erklæring, som ægtefællerne kunne underskrive. Desværre fortolker myndighederne reglen stik imod den politiske intention med det resultat, at ægtefæller, der ejer noget af virksomheden, slet ikke kan anvende denne mulighed. Flere borgere er desværre kommet i klemme her, og ASE slås for at få rettet op på regelsættet.

Hvis du er samlever/kæreste og bliver ansat i din kærestes virksomhed - hvad enten det er en enkeltmandsvirksomhed eller et selskab – anses du for at være lønmodtager. Det forudsætter, at lønmodtageren ikke ejer noget af virksomheden, og at ansættelsen er baseret på almindelige løn- og ansættelsesforhold. Ansættelsen skal have et indhold og må ikke være pro forma. I relation til dagpenge behandles ansøgeren ved opsigelse som en almindelig lønmodtager – hvilket vil sige, at de gældende opsigelsesfrister skal overholdes.

I denne konkrete situation kan kæresten altså godt optjene til nyt beskæftigelseskrav, hvis hun ansættes i ApS’et, og ovenstående betingelser iagttages.

Til sidst gøres opmærksom på, at der i optjeningsreglerne til dagpenge er taget hensyn til sygdom og barsel, idet disse perioder kan forlænge den 3-årige optjeningsperiode med op til 2 år. Måske hendes arbejde forud for den første barsel kan kvalificere hende til dagpenge?

Jeg vil klart anbefale at tage en god samtale med a-kassen og få alle sten vendt!

Venlig hilsen
Øyvind Reebirk Søltoft
Juridisk konsulent i ASE
www.ase.dk/selvstaendig 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:20

Tak ASE og Øyvind. Det er da fint og alligevel lidt underligt, at der der er et område hvor en sambo behandles anderledes end ægtefælle, med tanke på hvordan det forholder sig med kontanthjælp hvor der nu skal være forsørgelsespligt i forhold til en sambo - helt på linje med en ægtefælle. 

Underlig verden, hvor det ene øjeblik diskrimineres en sambo med manglende sambeskatning men tanke om forsørgelsespligt og det andet øjeblik kan man så lade sig skille og sikre partneren dagpengeret som sambo - mens den gifte ikke kan - men i alle fald, nyttig viden

Ikke alle A-kasser har den viden eller det princip, jeg ved om et tilfælde hvor de betragtede en sambo helt som ægtefælle, men jeg tror aldrig de pågældende prøvede det op i stystemet

vh

Tilmeldt 3. Jan 07
Indlæg ialt: 252
Skrevet kl. 11:45
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Det virker da til at trådstarter vil omgå eller i bedste fald bøje loven.

Han vil ansætte kæresten i et af sine ApS'er til mindsteløn og i en nærmere fastsat periode så kæresten kan oppebære dagpenge igen.

Det virker umoralsk i min verden.

bb

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)