Situationen er den at min kæreste lige har afsluttet et års barsel i August og har derefter passet vores barn i Sept hvor hun så har modtaget penge for at gøre dette igennem kommunen. Fra 1. Oktober starter han i vuggestue. Til April er der et nyt barn på vej og en ny barselsperiode starter for hende. I denne mellem periode ønsker hun at blive hjemme i stedet for at vende tilbage til jobmarkedet for denne korte periode. Dette kræver at hun har optjent 1924 timer for at få fuld dagpengesats og her mangler hun ca 300 timer. Mit spørgsmål er så om jeg må ansætte hende på mindstelønsbasis i et af min APS'er uden at det giver problemer? Hun kunne være ansat fra 1. oktober til 1. april og herigennem optjene ca. 1000 timer i perioden. Håber i kan kaste lidt lys på situationen. Jeg har nemlig læst om nogle der har mistet retten til dagpenge bare manden havde et CVR nummer. (det lyder helt grotesk hvis sandt) Vi er ikke gift. MVH |
uden at være sikker så er det korrekt, at er man ansat i sin mands/sambos selskab så vil man være medhjælpende, og dermed miste ret til dagpenge hvis ikke selskabet lukkes. Det skyldes naturligvis, dels at man ellers ville se mange omgåelser for optjening af dagpengeret, dels ville ha umådeligt vanskeligt ved at kontrollere, at vedkommende ikke arbejdede videre efter ansættelsesforholdet
Med alt jeg ved gælder det også for et ApS hvor du er hovedejer - og med sambo, men du kan jo lige vente og se om andre har bedre og mere sikkert svar først og fremmest, og alternativt er det jo at høre a-kassen, barsels kontoret eller hvad det kan være, så du er sikker på forhånd.
Jeg tror risiko for nej - og at synespunktet medhjælpende ægtefælle/sambo vinder, men vent eller hør dem, for ellers går I galt i byen
vh