Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bogfører jeg et tilgodehavende?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 21. Sep 13
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 01:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Hvis jeg får en ordre eller leverer en ydelse, førend betalingen falder, hvordan bogfører jeg så mit tilgodehavende hos kunden? 

Min første indskydelse siger mig, at jeg skal bogføre det som en indtægt og oprette en debetkonto til disse tilgodehavender. Når betalingen så er modtaget, krediteres førnævnte konto, og en kontant-/bankkonto debiteres.

Men ender jeg så ikke med at betale skat af indtægter, som endnu ikke er modtaget?

Håber nogen forstår min problemstilling og løsningen hertil.

Tak!

Venlig hilsen
MS 

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 01:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Med dit eksempel bogfører du korrekt.

Din betaling er nok indgået før du skal betale skat.

Men på længere sigt vil det jo udligne sig.

Men er der salg du ikke får betaling på, kan du komme til at betale for meget i skat, og skal måske gøre dig nogle overvejelser omkring at oprette en konto for "forventet tab på debitorer". Og følge op når tabet er konstateret, med en konto for "tab på debitorer"

Tilmeldt 21. Sep 13
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 01:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ib,

Tak for dit svar.

Det er rart at vide, at jeg ikke var helt ved siden af.

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:
Men er der salg du ikke får betaling på, kan du komme til at betale for meget i skat, og skal måske gøre dig nogle overvejelser omkring at oprette en konto for "forventet tab på debitorer". Og følge op når tabet er konstateret, med en konto for "tab på debitorer"

Mht. ovenstående, kunne dette gøres i form af, at jeg debiterer en udgiftskonto og krediterer en balancekonto et forventet procentvis tab per salg hver gang, jeg debiterer kontoen for tilgodehavender? Og når tabet så skal realiseres, så debiterer jeg bare balancekontoen og krediterer kontantbeholdninger?

Den procentvise sats ville i så fald være baseret på historiske tal og estimering.

Venlig hilsen
MS 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:40
Hvor mange stjerner giver du? :

måske - men du bør nu nok ikke rode med den der procentvise osv som ikke er generelt accepteret - Gør som du gør nu.

Man betaler skat og moms (og altid moms) efter faktura dato og ikke efter betaling - se EVT DETTE Du kan ikke flytte moms ved en % afskrivning på tab - kun ved konstateret og resten har kun skattebetydning 31/12 hvor du må gøre ting op korrekt - konstaterede tab osv.

Du kan hvis du vil ha en konto hvor du personligt skønner, men om det er en fordel ved jeg faktisk ikke rigtigt.

Får du tab kan du tilbageføre også moms - efter reglerne, som er noget lettere idag end tidligere, men det skal være et såkaldt konstateret tab

Samme med dine køb - bogfør når du får faktura og ind på skyldige - øvrige debitorer eller hvad det måtte hedde - og du har konstant overblik

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Sep 13
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 02:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Altså skal jeg bare glemme forventede tab, og blot debitere en udgiftskonto (eks. "Ubetalte salg/ydelser") og kreditere kontoen med tilgodehavender, når tabet er konstateret? Moms og skat går op, da jeg modtager købsmoms ved udgiften og trækker udgiften fra i resultatet.

Er jeg med?

Tak for dit svar Yes

Venlig hilsen
MS 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 02:16
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det vil jeg sige - der er en vis forskydning mellem faktura og betaling- både af dine fakturaer og dem du modtager fra leverandører, men det skal du ikke tænke på skat og momsmæssigt i første omgang - du har helt fat i det

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Sep 13
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 02:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Super. Tak for hjælpen til jer begge.

Fortsat god aften!

Tilmeldt 29. Nov 09
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 07:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Der er mulighed for fradrag for skat før et realiseret tab.

Jeg vil mene du skal bogføre således:
Hvis du ikke forventer noget tab på debitorer:
1. Kredit omsætning/debet tilgodehavende fra salg.
2. Kredit tilgodehavende/debet bank.
Forventer du ikke noget tab på debitorer er du skattepligtig af hele det beløb du har krediteret ved postering 1 uanset om du har modtaget pengene eller ej.

Eller, du forventer tab på debitorer:
1. Kredit omsætning/debet tilgodehavende fra salg
2. Du vurdere individuelt(vigtigt at det er individuelt, og ikke en generel hensættelse ned en procent sats) dine debitorer-->debet drift(tab debitorer)/kredit balance(hensat tab debitorer).
3. Selvfølgelig skal betalinger fra debitorer debet bank/ kredit tilgodehavender.
Hvis du vurdere dine tab på dine debitorer individuelt, har du via lagerbeskatningsmetoden mulighed for at fradrag det hensatte tab i skat, og ikke vente på at tabet realiseret(f.eks ved konkurs og der ikke er penge i konkursboet)

Skulle du senere modtage penge fra debitorer, der er hensat gør du:
1.Debet hensat tab debitorer/kredit tab debitorer. Vi er nu tilbage i udgangspunktet før vi hensatte.
2. Kredit tilgodehavender fra salg/ debet bank.
3. Det tidligere hensatte beløb skal indtægtsføres ved skat, hvis det tidligere er taget fradrag herfor. Dette skulle dog gerne klares "automatisk" da saldi på dine drifts- og balance konti skulle klare arbejdet.

Mvh.
Deniz

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt korrekt som loldeniz beskriver og også sat med i det tidl. link om HVORNÅR BOGFØRER DU 

Vær opmærksom på, at dette forudsætter individuel bedømmelse (betaling er overskredet med xx dage og kunder er rykket flere gange - eller jeg kan ikke få kontakt overhovedet osv) Det er ikke egnet til ex webshops, som i sagens natur har vanskeligt eller umuligt ved at vurdere de enkelte kunder.

Loldeniz ved du om skat accepterer hvis man ex afsætter alle kunder der er f.eks. 30 dage ud over betalingsfristen - er det individuel nok bedømmelse i f.eks en webshop - eller er der krav om en vist rykkerprocedure eller tid, eller hvad mener skat der ligger i en individuel bedømmelse på kunde niveau - Rækker det at den er overskredet betaling med 10- 20 eller 30 dage - så vil jeg være lidt overrasket. Kunne være rart at vide hvad der ligger i individuel bedømmelse på kunde niveau

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Nov 09
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Cookie - John Hannover:
Loldeniz ved du om skat accepterer hvis man ex afsætter alle kunder der er f.eks. 30 dage ud over betalingsfristen - er det individuel nok bedømmelse i f.eks en webshop - eller er der krav om en vist rykkerprocedure eller tid, eller hvad mener skat der ligger i en individuel bedømmelse på kunde niveau - Rækker det at den er overskredet betaling med 10- 20 eller 30 dage - så vil jeg være lidt overrasket. Kunne være rart at vide hvad der ligger i individuel bedømmelse på kunde niveau


Hej John,

For 3 ugers tid siden var jeg på et internt kursus hos det revisionsfirma jeg arbejder hos, og her var en af underviserne fra vores skatteafdeling.

Han gav et eksempel på, hvor man hvor man hensatte et vidst antal procenter til tab jo flere dage der gik uden at modtage pengene.

F.eks. 75 dage 10%, 90 dage 20 %, 120 dage 40 %, 150 dage 70 %, 180 dage 100 %.

Opdelingen var ikke præcis sådan her, men noget der ligner. Han sagde at dette var nok til individuel vurdering.
Der blev her talt om mellemstore og op helt store virksomheder(børsnoterede).

Så hvis man overfører dette til en webshop, så er 10, 20, 30 dage det samme princip i mine øjne.
Jeg ville godt ture at overføre det til webshoppen.

Mvh.
Deniz
Side 1 ud af 2 (13 indlæg)