Som I/S skal I først og fremmest ha et regnskab på den dato den ene vil udtræde vil jeg mene. Det I skriver med I har betalt skat giver ikke så meget mening, for selskabet har vel ikke betalt skat, det har I 3 hver i sær vel - men jo kun frem til sidste afsluttede regnskabsår.
Den der udtræder skal derfor betale skat af den del af overskuddet som er aftalt til ham (måske her 1/3) og det kræver jo at man kender det
Jeg kan ikke vurdere, om der derudover kan være en goodwill (en ikke bogført værdi i selskabet som de 2 andre har) som kan påvirke skat - det er bare en strø tanke
Jeg vil derfor mene det kan være smart lige at lade en revisor rådgive, så skatten ved den enes udtræden bliver korrekt på alle 3 - det har ikke at gøre med hvad I har fået af penge ud - men kun med overskuddet at gøre.
Så var der problemet med, at overskuddet frem til udtræden kan gå ned, hvis en kunde eller flere returnerer eller klager - det må I tage hensyn til i afslutningen og der kan revisor også hjælpe med model
Endeligt er der den med om den udtrædende skal være fri for ansvar for det som er sket fra start til han udtrådte - fordi I mener det skal de to andre så overtage. Den går helt enkelt ikke rent formelt. I kan sagtens aftale, at det er jeres I/S som æder alle reklamationer og dermed fremadrettet får mindre overskud eller tab - MEN i forhold til aftaler, leverandører og alle andre, så vil den der udtræder altid ansvare for det som er aftalt/handlet frem til han/hun trådte ud. Det vil I aldrig kunne skrive jer ud af i en intern aftale, for det kræver at alle leverandører og alle der har en aftale osv unden den periode han var med - skriver under på, at de ikke vil lade den udtrædende ansvare - og det er meget lidt sandsynligt de vil det
I et I/S er man personligt solidarisk ansvarlig for alt - og det kommer man fri af fremadrettet når man udtræder men ikke bagudrettet
vh