Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

PR-man søgger kårekturlæser...

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Skærbæk
Tilmeldt 11. Oct 05
Indlæg ialt: 713
Fra  Eventbooker.dk Skrevet kl. 01:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Alle tekster bør løbes over af andres øjne.

Jeg er på jagt efter endnu en freelancer. En der vil læse korrektur på tekster.

Jeg er ligeglad med, om du går i 7. klasse eller er lingvist. Det vigtigste er, at du hurtigt og effektivt kan læse korrektur på tekst, er fejlfri indenfor grammatik og tegnsætning.

Kan du også på engelsk, så er det lige i øjet. 

Interesseret? Så kast et bud med pris efter mig på winum@mindme.dk 

På forhånd tak. 

søger ligesindede i Sønderjylland

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:10

Hej Jan

Jeg kan jo nok ikke konkurrere med en 7. klasseselev.

Til gengæld kan jeg levere et 1. klassesresultat.

Jeg har sendt dig et meget konkret tilbud på PM.

mvh Hans

Fra Østjylland
Tilmeldt 9. Aug 06
Indlæg ialt: 89
Fra  Sprog og Kontor Skrevet kl. 11:45

Hej Jan - og Hans

Det ligefrem kribler i mine fingre... Wink

Jeg har allerede sendt Jan et tilbud, men jeg må hellere melde mig her også, så jeg kan gøre lidt reklame for min virksomhed:

Ifølge Dansk Sprognævn skal man skrive enten "førsteklassesresultat" eller "1.-klasses-resultat" - vel ud fra en betragtning om, at hvis man som Hans skriver "1. klassesresultat", kan det principielt betyde noget andet end det, der egentlig menes. Sammenlign f.eks. med "5.-kolonne-virksomhed" - hvis der her stod 5. kolonnevirksomhed, kunne der måske også være en 3., 7. eller 8. af samme...

Mvh Susanne
- eller skulle jeg kalde mig "Sprognørd af 1. klasse"?

Fra Skærbæk
Tilmeldt 11. Oct 05
Indlæg ialt: 713
Fra  Eventbooker.dk Skrevet kl. 11:54

Ha ha. Perfekt.

Du er hyret.

Skal for retfærdighedens skyld nævne, at jeg UDEN TVIVL havde lavet samme fejl. Eller en anden, eller en tredje. Jeg håber ikke, at du også er god til at sætte ordene sammen på en god måde? :o) 

søger ligesindede i Sønderjylland

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 12:03

Sprog og Kontor:

- eller skulle jeg kalde mig "Sprognørd af 1. klasse"?

Hej Susanne

Et hurtigt kig rundt på nettet viser, at der er masser af brug for sprogkloge hoveder, så velkommen på banen.
Et hurtigt kig i Retskrivningsordbogen viser dog, at vi ikke retmæssigt kan kalde os "sprognørder" - ikke engand af 7. klasse.
Touché.Big Smile

Du må meget gerne sende en prisliste til mig også.

mhv Hans

Fra Østjylland
Tilmeldt 9. Aug 06
Fra  Sprog og Kontor Skrevet kl. 12:17

Hej igen, Jan og Hans

Hans overhalede mig lige indenom, så jeg svarer jer begge her: 

Tak til Jan - du kontakter mig bare!

Nej, "sprognørd" er rigtignok et hjemmestrikket ord, men lidt kreativ sprogbrug skal der være plads til, ellers bliver det for kedeligt. Det kender du jo alt til i din virksomhed, Hans!

Jeg er uddannet til at skrive korrekt og oversætte og læse korrektur på, hvad andre skriver, men jeg er meget glad for selv at skrive. Jeg har blot ikke haft brug for det i noget særligt omfang i mine tidligere job. I foreningsregi har jeg forfattet nogle tekster i tidens løb, og endda også et par festsange (jeg synger nemlig også...), og såmænd også en bryllupstale på engelsk ud fra nogle stikord på dansk, og da forresten også en tale til min søsters bryllup, foruden en umådelig mængde pennevennebreve på dansk og engelsk i min pure ungdom - men at komme med bud på grundlæggende ændringer af f.eks. hjemmesidetekster er ikke lige mit bord.

Jeg sender dig en PM, Hans.

Mvh Susanne

Tilmeldt 31. Oct 06
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 10:38

Så kan i sprog nørder svare mig på hvorfor vi på dansk ikke har ordet "Iblandt". Det er svensk, men hvis man tænker over det passer det godt ind, og dækker over ting man ikke helt kan erstatte med et lignende ord på dansk.

=)

Iøvrigt bør i køre jeres sprog krig videre, pænt underholdende.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 11. Aug 06
Indlæg ialt: 743
Fra  Kommunikationspartiet Renegade Leadership Skrevet kl. 12:08

Brainstormeren:

Så kan i sprog nørder svare mig på hvorfor vi på dansk ikke har ordet "Iblandt". Det er svensk, men hvis man tænker over det passer det godt ind, og dækker over ting man ikke helt kan erstatte med et lignende ord på dansk.

=)

Iøvrigt bør i køre jeres sprog krig videre, pænt underholdende.

På dansk anvender vi faktisk også ordet iblandt, Brainstormer.

Hvilken specifik betydning af det svenske ord mangler vi på dansk? Mon ikke vi kan finde frem til et par alternativer;-)

Mvh.

René 

Fra Østjylland
Tilmeldt 9. Aug 06
Fra  Sprog og Kontor Skrevet kl. 12:14

Hej Brainstormer

Ordet "iblandt" eksisterer skam også på dansk, det bruges blot ikke så meget mere. Prøv at slå op i Ordbog over det danske Sprog under http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=iblandt.

Sådan for en ordens skyld - den svenske stavemåde er ifølge Politikens miniordbog "ibland", uden t. Betydningen er "blandt" eller "af og til/en gang i mellem" - eller andre synonymer under "lejlighedsvis" i Aschehougs store synonymordbog: undertiden, momentvis, glimtvis, i glimt, periodisk, stundom, nu og da, indimellem, nogle gange, i ny og næ, fra tid til anden, sommetider/somme tider, til tider, med mellemrum. Dansk er bestemt ikke noget fattigt sprog!

Og i øvrigt skrives i to ord på dansk... Wink

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 12:23

Iblandt optræder i øvrigt også i Retskrivningsordbogen, hvilket officielt gør det til en del af det danske sprog.

mvh Hans

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)