I forhold til de nye fag om moral, hvem skal så beslutte hvad faget konkret skal indeholde? Er det en politisk beslutning, hvor Enhedslisten f.eks. får indflydelse på børnenes lære om 'solidaritet' og sammenhold. Mener I dette fag er vigtigere end f.eks. regnefærdigheder og skal skoledagen være længere eller andre fag nedprioriteres? Vil dette nye fag gavne Danmarks konkurrenceevne ov vækst? Når jeg spørger som jeg gør, så er det fordi jeg har svært ved at se hvordan det på nogen måde kan være statens opgave at opdrage børn. Der er kommunalvalgkamp og 71 dage til valget. Folkeskolerne hører under kommunerne. Liberal Alliance mener at skoler og forældre selv skal finde de løsninger der virker lokalt. |
Tom P Jensen:Hej Jesper,
næhhh, jeg henviser sådan set ikke til nogen, min provokation om at stoppe al erhvervsstøtte har sådan set 2 mål: Det ene er, at det støder min retfærdighedssans, når visse erhvervsledere/ejere ømmer sig over velfærdsstaten. Lige i farten nævner jeg igen landbruget, der jo foretrækker bl.a billig udenlandsk arbejdskraft, fordi den danske arbejdskraft er for dyr, fordi den danske arbejdskraft skal betale en høj skat, som for en dels vedkommende bl.a går til at give landbruget socialhjæ....undskyld, erhvervstøtte. Det kan vi koge meget suppe, men jeg kalder det dobbeltmoralsk.
Og den anden grund er stadig som jeg skrev i min trådstart: Pr. definition er det sådan, at penge der GIVES i tilskud jo kommer et sted fra, nemlig i princippet den del af erhvervslivet der fungerer, med andre ord, man tager fra sund del og giver til en "syg" del. Hvorfor den del så er syg, er en hel anden diskution, men principielt er det sådan.Og jeg er enig med dine EU betragtninger og tilskud. "Smør historien" er en bi bemærkning for at bremse alle påstande om, at det kan man ikke....den beviser at det kan man godt og man skal nok ikke påstå at New Zealand er et u land. Mens de hører på det.
Hej Tom
Jeg tror nu ikke vi er så uenige om ovenstående. Dog mener jeg ikke at landbrugsstøtte gavner landmændene. Det er bare blevet et vilkår. Da der medfølger landbrugsstøtte til enhver landejendom/jord, så er priserne bare steget for nye landmænd. Landbrugsstøtten gavner jo hovedsageligt alle dem der er beskæftiget med at administrere tilskudscirkusset.
På samme måde gavner erhvervsstøtten kun i ringe grad erhvervslivet. Jeg ved ikke om du havde en speciel erhvervsstøtte i tankerne. I Jylland er man f.eks. rimelig gode til at få offentligt finansierede væksthuse til at søge EU tilskud. Det syntes jeg er et cirkus i sig selv, men naturligvis skal man da hive alle de penge tilbage til Danmark man kan. Det fornuftige er - set med mine øjne - at folk beholder deres egne penge, så bliver de brugt bedst.
New Zealand har haft succes med at afskaffe støtteordningerne og har fået bedre kvalitet og lavere priser. I EU er det næsten umuligt at afskaffe, da det rammer lande efter hvad de producerer og hvor stor deres landbrugssektor er. Så det er efterhånden sådan, at man ikke engang kan gennemføre åbenlyst fornuftige ændringer.