Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal man grine eller græde?

Side 6 ud af 6 (55 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 00:39
Hvor mange stjerner giver du? :

I forhold til de nye fag om moral, hvem skal så beslutte hvad faget konkret skal indeholde?

Er det en politisk beslutning, hvor Enhedslisten f.eks. får indflydelse på børnenes lære om 'solidaritet' og sammenhold. Mener I dette fag er vigtigere end f.eks. regnefærdigheder og skal skoledagen være længere eller andre fag nedprioriteres? Vil dette nye fag gavne Danmarks konkurrenceevne ov vækst? 

Når jeg spørger som jeg gør, så er det fordi jeg har svært ved at se hvordan det på nogen måde kan være statens opgave at opdrage børn.

Der er kommunalvalgkamp og 71 dage til valget. Folkeskolerne hører under kommunerne. Liberal Alliance mener at skoler og forældre selv skal finde de løsninger der virker lokalt.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 01:02

Tom P Jensen:

Hej Jesper, 
næhhh, jeg henviser sådan set ikke til nogen, min provokation om at stoppe al erhvervsstøtte har sådan set 2 mål: Det ene er, at det støder min retfærdighedssans, når visse erhvervsledere/ejere ømmer sig over velfærdsstaten. Lige i farten nævner jeg igen landbruget, der jo foretrækker bl.a billig udenlandsk arbejdskraft, fordi den danske arbejdskraft er for dyr, fordi den danske arbejdskraft skal betale en høj skat, som for en dels vedkommende bl.a går til at give landbruget socialhjæ....undskyld, erhvervstøtte. Det kan vi koge meget suppe, men jeg kalder det dobbeltmoralsk.  
Og den anden grund er stadig som jeg skrev i min trådstart: Pr. definition er det sådan, at penge der GIVES i tilskud jo kommer et sted fra, nemlig i princippet den del af erhvervslivet der fungerer, med andre ord, man tager fra sund del og giver til en "syg" del. Hvorfor den del så er syg, er en hel anden diskution, men principielt er det sådan.

Og jeg er enig med dine EU betragtninger og tilskud. "Smør historien" er en bi bemærkning for at bremse alle påstande om, at det kan man ikke....den beviser at det kan man godt og man skal nok ikke påstå at New Zealand er et u land. Mens de hører på det.

Hej Tom

Jeg tror nu ikke vi er så uenige om ovenstående. Dog mener jeg ikke at landbrugsstøtte gavner landmændene. Det er bare blevet et vilkår. Da der medfølger landbrugsstøtte til enhver landejendom/jord, så er priserne bare steget for nye landmænd. Landbrugsstøtten gavner jo hovedsageligt alle dem der er beskæftiget med at administrere tilskudscirkusset.

På samme måde gavner erhvervsstøtten kun i ringe grad erhvervslivet. Jeg ved ikke om du havde en speciel erhvervsstøtte i tankerne. I Jylland er man f.eks. rimelig gode til at få offentligt finansierede væksthuse til at søge EU tilskud. Det syntes jeg er et cirkus i sig selv, men naturligvis skal man da hive alle de penge tilbage til Danmark man kan. Det fornuftige er - set med mine øjne - at folk beholder deres egne penge, så bliver de brugt bedst.

New Zealand har haft succes med at afskaffe støtteordningerne og har fået bedre kvalitet og lavere priser. I EU er det næsten umuligt at afskaffe, da det rammer lande efter hvad de producerer og hvor stor deres landbrugssektor er. Så det er efterhånden sådan, at man ikke engang kan gennemføre åbenlyst fornuftige ændringer.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 06:03

Jesper:

Jeg tror nu ikke vi er så uenige om ovenstående. Dog mener jeg ikke at landbrugsstøtte gavner landmændene. Det er bare blevet et vilkår. Da der medfølger landbrugsstøtte til enhver landejendom/jord, så er priserne bare steget for nye landmænd. Landbrugsstøtten gavner jo hovedsageligt alle dem der er beskæftiget med at administrere tilskudscirkusset.

På samme måde gavner erhvervsstøtten kun i ringe grad erhvervslivet. Jeg ved ikke om du havde en speciel erhvervsstøtte i tankerne. I Jylland er man f.eks. rimelig gode til at få offentligt finansierede væksthuse til at søge EU tilskud. Det syntes jeg er et cirkus i sig selv, men naturligvis skal man da hive alle de penge tilbage til Danmark man kan. Det fornuftige er - set med mine øjne - at folk beholder deres egne penge, så bliver de brugt bedst.

New Zealand har haft succes med at afskaffe støtteordningerne og har fået bedre kvalitet og lavere priser. I EU er det næsten umuligt at afskaffe, da det rammer lande efter hvad de producerer og hvor stor deres landbrugssektor er. Så det er efterhånden sådan, at man ikke engang kan gennemføre åbenlyst fornuftige ændringer.

Hej Jesper, enig, vi er enige i substansen. Og vi ved godt at afskaffelse af al erhvervsstøtte er et drømme scenario, der aldrig går i opfyldelse!. 
Jeg vil (igen) tillade mig at vende tilbage til min påstand om at vi har glemt at tage ansvar selv, også indenfor nogle grene af erhvervslivet og i særdeleshed indenfor landbruget. Nu er jeg bestemt IKKE ude efter landbruget, men at bruge landbruget som "skoleeksempel" på hvordan det gå når man ikke kan få tilskud nok, er jo rigtigt taknemmeligt.
Det erhverv har, om nogen, solgt deres sjæl til (EU) bureuakratiet med alle de tilskudsordninger! Uden at føre bevis, men blot referere til den "nyere historie", er det helt entydigt at det er kommet så vidt, at det er mange år siden at man kunne tale om landbrug som et frit og selvstændigt erhverv.
Og hvorfor: Fordi bureuakratiet virkelig har i nosserne på dem, makker de ikke ret, jamen så fjernes/ændres der et tilskud og så falder landbruget til patten. Fordi deres "forretning" er blevet dybt afhængig af tilskud!
Det handler ikke om at innovere langsigtet for at kunne producere til markedet og skabe den bedste forretning i den sammenhæng, det handler om at tilrettelægge sin virksomhed efter hvor man få de bedste tilskud.

Den situation er den enkelte landmand tvunget ud i, og jeg kender en del landmænd (det gør man jo herude vestpå ;-), der er lige så trætte af hele cirkusset som "vi" andre er, men den enkelte landmand er med i "tvungen baghånd". De har ingen mulighed for at innovere langsigtet og tage ricisi, uanset hvor velovervejet deres projekt i, fordi banken straks klapper kassen i hvis ikke deres forretning baseres på "næste års sikre tilskud"".

Og med de såkaldte væksthuse her i Jylland er jeg osse enig. De har ingen værdi overhovedet, jeg skal undlade at kommentere yderligere, jeg har personlig erfaring med dem og det emne lader jeg ligge for ikke at spolere mit ellers gode mandags morgen humør,,,,,brrrrrr.

Kan I nu allesammen have en god, tilskuds-løs, spændende og i bedste fald, indtægtsgivende, arbejdsuge derude :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47185
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:31

Jesper:
Er det en politisk beslutning, hvor Enhedslisten f.eks. får indflydelse på børnenes lære om 'solidaritet' og sammenhold. Mener I dette fag er vigtigere end f.eks. regnefærdigheder og skal skoledagen være længere eller andre fag nedprioriteres? Vil dette nye fag gavne Danmarks konkurrenceevne ov vækst? 

Det kunne du ha læst dig til - jeg har klart beskrevet den problematik - og nej det skal være upolitisk og jeg tror det kan opbygges. Ja - god etik - forbedret etik vil gavne danmarks konkurrenceevne . men i øvrigt er der meget andet end konkurrenceevnen man må måle på

Et parti der i den grad kun fokusere på det i kombination med flad skat mere til de højtlønnede intet mere til de lavtlønnede - og mistænkeliggørelse af alle der ikke kan finde et arbejde holder jeg mig laaaaangt fra - også selv om jeg sagtens kan være enig med dem på en del punkter, helt som jeg kunne med Glistrup i sin tid - men helheden var ikke rar Smile

Jesper:
Når jeg spørger som jeg gør, så er det fordi jeg har svært ved at se hvordan det på nogen måde kan være statens opgave at opdrage børn.

så vil jeg bare fortælle dig ude fra virkeligheden, at de gør man skam fra vuggestue og op. Ellers ville mobning være overalt, opgaver ville blive skrevet af, børn ville pjekke. Alt dette har med almindelig moral at gøre og skal ikke baseres på enhedslisten eller LA men om helt almindelige moral principper som samfundet kender til dem - ikke snyde - ikke drille - som så let kan inkludere ikke sort arbejde - ikke stjæle - betale for offentlig transport, betale skat og moms osv når man bliver ældre - respekt for lighed mellem kønnene (og ja det er lidt politisk men det er nu noget der er ganske god konsensus om og vi lever i en politisk verden)

Jeg tror en del har bemærket ved et par timer ude i børnehaver og skoler, at der måske godt kunne være mere moral og hensynstagen og mindre mig mig mig - og det tror jeg sagtens der kan skabes fornuft i et par timer her og der

Jesper:
Der er kommunalvalgkamp og 71 dage til valget Folkeskolerne hører under kommunerne. Liberal Alliance mener at skoler og forældre selv skal finde de løsninger der virker lokalt.
OK - så må da ikke håbe de afskaffer dansk og matematik og indfører sharia lovgivning - mon ikke der er et overordnet sigte i skolerne så man ikke er totalt prisgivet kommunen. Endnu en grund til ikke at nærme sig LA (du må reklamere for dem - så må jeg også advare mod dem ikke Big Smile Jeg ville aldrig blande et enkelt parti ind i MIN kritik i en generel tråd, så det er kun reaktion på et par af jer - der reklamere så tydeligt (mine understregninger) og konstant, at det ligner ren valgpropaganda i en ellers væsentlig tråd)

vh 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47185
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:42

Tom P Jensen:
Nu er jeg bestemt IKKE ude efter landbruget, men at bruge landbruget som "skoleeksempel" på hvordan det gå når man ikke kan få tilskud nok, er jo rigtigt taknemmeligt.
Det erhverv har, om nogen, solgt deres sjæl til (EU) bureuakratiet med alle de tilskudsordninger! Uden at føre bevis, men blot referere til den "nyere historie", er det helt entydigt at det er kommet så vidt, at det er mange år siden at man kunne tale om landbrug som et frit og selvstændigt erhverv.

vi er enige, men det er jo dog også sådan, at hvis vi mistede en stor del af landbruget ville det gå ud over Danmarks total økonomi i meget høj grad, vi har svært ved at konkurrere på grise og så har vi jo til en vis grad besluttet, at når olivenbønder visse steder får, og andre steder får EU lokal støtte, og man ikke kan ændre stort ved betalinger til EU fra DK, så napper vi da al den EU landbrugsstøtte vi kan - vi protistueres kan man vel sige

Det er ikke rent tosseri, for helt uden EU støtte til en lang række områder, ville disse bryde sammen, vi ville få et meget uroligt europa og oprør og krige ville komme nærmere (selv Spanien med noget nær 50% af alle unge uden arbejde og Grækenland kan få meget store uroligheder) Systemer derfor ikke kun handel, men handler også om fred, hvad vi ikke har haft i mange lange år som nu i Europa. 

Det betyder ikke, at jeg forstår at man bare kører videre, men det er en svikmølle hvor jeg ikke tror der kan opnås enighed om noget der betyder at ET land skal opgive flere privilegier end et andet.

Jeg var mere pro EU da jeg i 72 stemte ja, end jeg er nu, nu er jeg nok mere sådan lidt midt imellem. Det er så let at finde fejlene og overse de ting der jo faktisk fungerer, men jeg svinger desværre væk fra det positive i mange fald.

Man burde tage fat på afvikling af støtten - stille og roligt - men jeg tror den er for politisk betændt men man kan jo afløse den ved give afsmitning på EU kontingentet for hvert land. Jeg tror det har laaaaaaange udsigter - men jeg er enig i holdingen - støtten skulle minimeres til absolut nødvendige områder - helt som vi i DK i tresserne og halvfjerserne brugte det intensivt i DK

Vi er ikke ret uenige her

vh

Side 6 ud af 6 (55 indlæg)