Jeg er enig med Bent i, at man bør søge uafhængig rådgivning, men det er ikke nok at rådgivningen er uafhængig. Den skal også være kompetent, og her er der et stort problem. Der er ikke mange, revisorer og skattekonsulenter, der ved ret meget om off-shore løsninger. Det er vel reelt kun Deloitte, KPMG og Ernst & Young, der er uafhængige, og som pt. sidder inde med en reel viden på dette område. Men jeg tror det breder sig hurtigt til andre. Der nemlig sket to EU-tiltag, der gør offshore selskaber mere fordelagtige i selskabsretlig henseende. 1. EF-domtolen har den 15. december 2005 tilkendegivet, at fusioner mv. mellem selskaber omfattet af fusionsdirektivet, skal kunne gennemføres skattefrit – også selvom fusionen ikke kan gennemføres efter nationale selskabsretlige regler. 2. Den 17. februar 2005 blev der endvidere vedtaget et nyt ændringsdirektiv (2005/19/EF), der udvider antallet af selskaber, der nyder EU-beskyttelse i relation til at kunne indgå i skattefri omstruktureringer. Ovennævnte EU-dom indebærer, at alle selskaber, der er omfattet af EU-fusionsdirektivet, har et retskrav på at kunne indgå i diverse skattefri omstruktureringer, hvis de ellers opfylder betingelserne i EU-fusionsdirektivet. Med vedtagelsen af EU-ændringsdirektivet er der endvidere sket en udvidelse af de selskaber, der er omfattet af EU-fusionsdirektivet. I relation til Danmark var det tidligere kun aktie- og anpartsselskaber, der var omfattet. Men nu er alle selskaber, der skattemæssigt har ledelsens sæde i Danmark, omfattet af fusionsdirektivet.
Det betyder, at et selskab fra f.eks. Nevis eller Delaware, der får ledelsens sæde i Danmark, kan indgå i diverse skattefri omstruktureringer på samme måde som et dansk aktieselskab. Det gælder i relation til skattefri fusioner, aktieombytninger, spaltninger eller tilførsel af aktiver.
Det tror jeg, vil sætte skub i det hele.
|
Offshore Selskab - Hvordan slipper man for skat?
Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)
Ændringsdirektivet omhandler alene såkaldte SE og SCE selskaber (fælles europæiske selskabsformer), men det er rigtigt at der med dommen er lagt op til en udvidelse.
Det dommen siger er dog blot at det er i strid med etableringsfriheden at forbyde fusion mellem selskaber i to eller flere medlemsstater når tilsvarende fusioner er tilladte i de respektives landes nationalret. Dvs. dommen kan ikke udvides til at omfatte vilkårlige lande/selskaber, og slet ikke selskaber uden for EU.
Fra dansk side har man i sidste måned udtalt at det er for tidligt at sige noget om dommens praktiske konsekvenser, så hvad der sker ved man præcist ikke. Jeg kan måske nok være enig med dig i at det sætter skub i nogle ting, men det er stadigvæk indenfor EU. hvad det kan få at betydning for selskaber uden for EU kan man kun gisne om.
|
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Hej Bent. Jeg er ikke helt enig med dig. De danske selskaber, der nu er omfattet af fusionsskattedirektivet artikel 3, litra a er: ”de selskaber, der i dansk ret benævnes ”aktieselskab” og ”anpartsselskab”, samt andre selskaber, der er omfattet af selskabsskatteloven, forudsat at deres skattepligtige indkomst beregnes og beskattes i henhold til de almindelige skatteretlige regler for ”aktieselskaber”.
Sådan har jeg ihvert fald forstået det. Hvis du mener det er forkert, vil jeg gerne høre det.
|
Hej igen Bent. Der lige en afgørelse fra Ligningsrådet, som jeg gerne vil have dine bemærkninger til:
TfS 1998.797, hvor Ligningsrådet skriver:
”Ligningsrådet har dog tidligere givet tilladelse til en fusion mellem et dansk og et svensk selskab, som indebar en likvidation af det svenske selskab, (Kansas Erhvervsbeklædning Odense A/S). Denne tilladelse blev dog givet, fordi det svenske selskab var undergivet ledelsens sæde i Danmark. Ud fra de foreliggende oplysninger og ud fra de oplysninger, som Københavns Kommunes Selskabsbeskatning er i besiddelse af, tyder intet på, at Polyfa Maskin AB har ledelsens sæde i Danmark. De 2 sager er derfor ikke analoge.” Det er vigtigt at bemærke, at tilladelsen blev givet på et tidspunkt, hvor Sverige ikke var medelem af EU.
|
Hej Bent. Du kan også se L 2005-10-05 nr. 19, hvor Skattedepartementet skriver:
Tilføjelsen indebærer, at selskaber og foreninger m.v., der er skattepligtige i henhold til selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2, 2 a, 2 d-g, 3 a, 4, 5, 5 a og 5 b, er omfattet af fusionsskattedirektivet, og har mulighed for at gennemføre skattefri omstruktureringer som omhandlet i direktivet, idet de nævnte selskaber og foreninger m.v. opgør deres skattepligtige indkomst efter de almindelige skatteregler, der gælder for aktieselskaber, og beskattes med den for aktieselskaber gældende skattesats på 28 pct. (selskabsskat). Det bemærkes dog, at ikke alle disse selskaber og foreninger m.v. på nuværende tidspunkt har selskabsretlig lovhjemmel til at gennemføre omstruktureringer som nævnt i fusionsskattedirektivet."
Jeg kan ikke læse det anderledes end, at der givet fuldt grønt lys for skattefrie fusioner mv. for alle selskabstyper, der skattepligtige til Danmark - uanset om selskabet er registreret i et skattelyland eller ej.
|
Hej Thorbjørn
Hvordan foregår det så (rent hypotetisk selvfølgelig
Så at sige man fjerne al relation til DK, og i og for sig kunne man drive det fra en bærbar et hvilket som helst sted i verden, hotel i Frankrig, Japan eller USA...??
Nu tænker jeg selvfølgelig service/ydelses-orienteret, da en produktorienteret ville være nødsaget til at have en base med lager og afsendelse. Men igen, hvilken betydning ville det have rent skattemæssigt hvis eksempelvis afsendelse af varer blev varetaget fra Danmark?
Håber det er forståeligt?
Og forresten så deler jeg din betragtning og begejstring for offshore-området, det er et marked der kommer til at eksplodere i nærmeste fremtid!! Told/Skat som de jo så fornemt hedder efter deres lille branding-gør-det-selv-time, burde nok have taget et velkendt udtryk i brug..... "Rettidig omhu"
|
Hej Matt. Hvis jeg lige skal give et bud for hoften, så mener jeg det rent indkomsskattemæssigt er sådan, at hvis computeren og domænet er hostet uden for EU - f.eks. i et lavskatteland, og ikke har faste driftssteder uden for dette lavskatteland, så er indtægterne rent faktisk skattefrie.
Du må dog tage mit svar med forbehold. Jeg er nød til at have flere detaljer, Hvis der f.eks. er en repræsentant i Danmark, der kan indgå bindende aftaler på vegne af off-shore selskabet, og rent faktisk gør, så går det ikke.
Men netop en ren internetaktivitet må jo være oplagt at placere i et off-shore land.
Det rent tekniske og du kan få en bankkonto o.s.v, der vil jeg henvise til DinTryghed. Men jeg kan ikke forestiller, at der skulle være nogen problemer.
Hvis du vil have et mere seriøst svar, så ring eller mail til mig på kontakt@a-skat.com
Mvh
Thorbjørn
|
Jeg vil sgu nødigt gå rundt og vente på at "mit skatteparadis" åbner op for posen og politiet en dag hente mig og min datter først ser mig om 4-5 år... Dbh Martin |
Nej selvfølgelig ikke Martin... er der noget jeg allernødigst heller vil så er det at se solens stråler i striber Men der findes jo en løsning på den konstruktion, så vidt jeg har kunnet læse mig til, at en dansk afdeling/filial (selskab typisk ApS) får indskudt kapital fra en udenlandsk investor, som så afholder både moms og skat i danmark af eksempel leasede biler, telefonregning, kontor, løn osv. på fuldstændig legale vilkår. Men også med fradrag for lån fra netop samme investorer osv.
Jeg er grøn meget grøn hvad angår offshore, men bare meget nysgerrig på området da det er højtpotentielt i en stadig mere globaliserende verden. Og da også en oplagt mulighed for SPAMfighter som en internationalt opererende virksomhed... du vil da ikke fortælle mig I ikke har været inde over overvejelserne..:?
|
Det lyder som noget værre snask... Ved at gøre den slags vil du altid bevæge dig i en gråzone. Hvis du vil betale mindre i skat, så fly til udlandet, det andet ender galt.. I SPAMfighter har vi spekuleret i at flytte pga. momsen som er en direkte handelshindring, man vi flytter ikke pga. skat. Dbh Martin |