Hvad er det præcis der gør at du ikke ser en ansvars begrænset opstart som en fordel?
I praksis så er en helt nystartet og "tom" virksomhed ikke kreditværdig i sig selv. Dvs. du vil (stort set) altid blive bedt om at stille med andre sikkerheder for finansiering - og typisk (nærmest som var det en selvfølge) en personlig kaution. Dermed så får du alligevel blandet din privatøkonomi ind i tingene og så er et ApS ikke løsrevet fra dig, andet end i regnskabsmæssig forstand (hvilket sagtens kan være en fordel, det er ikke det). Så snart du får opbygget nogle kontrakter, omsætning og andre værdier - så kan du begynde at forhandle med banken om at stille det som sikkerhed for fx en driftskredit, men det tager nok nogle års resultater.
Så i praksis er fordelene ved et ApS i forhold til et setup som selvstændig i begyndelsen mindre. Dog kan du muligvis opnå leverandørkredit osv. hvor du dermed kan have en form for fordel i et ApS, rent risikomæssigt...
Min personlige holdning er iøvrigt at jeg aldrig vil stille personlig kaution for noget som helst. En kaution kan lulle en ind i at tro at man har en virksomhed der er kreditværdig - mens man i realiteterne kører på sin personlige forpligtelse. Har man friværdi i hus el. lignende (eller anden måde at skaffe midler), ville jeg til enhver tid anbefale at man tager et lån i det og stiller det fra privat til virksomheden, som alternativ til en driftskredit - frem for at tage en driftskredit i banken med personlig kaution. Risikomæssigt står man på samme måde (ja, eller i min optik står man bedre), man fristes ikke til at stille personlig kaution for et beløb man aldrig kan komme af med efterfølgende hvis ulykkerne skulle ramme (husk at hvis man går konkurs, så har man sikkert ikke udbetalt sig selv en løn i en kort eller lang periode forud for i kampen for at rette op på tingene, så man står normalt under nulpunktet på privatøkonomien i tilfælde af en konkurs - og så ville kautionen så komme væltende ind i tillæg) - og man kan normalt slippe med færre omkostninger end hvad banken vil tilbyde (og du kan tjene lidt renter privat).
Nå, sorry - det var lidt off topic :)
Kristian