Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Meget lille firma

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

for det første skal man regne med ikke at kunne trække underskud fra hvis man driver den på så lavt niveau - man vil ikke ses som tilstrækkelig seriøs. 0 angivelse af moms er kvartalsvis. Overvej om det er værd at stifte selskab og kunne få bøvl med moms med så lavt niveau, specielt hvis du har en del private kunder, som jo har fordel ved ikke at betale moms - bare du overholder at registrere hvis du på nogen måde ser muligheden for at kommer over 50.000 kr i omsætning på 12 mdr

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:17

Det er fordi, jeg gerne vil have registreret mit "firma", og vil gerne starte ud stille og roligt, og have få kunder til at starte med.

Så jeg ville bare høre om der ville være noget man skulle indberette til SKAT, kommunen, MOMS, hvis man ikke havde særlig meget at lave.

Tilmeldt 1. Aug 13
Indlæg ialt: 4
Fra  Din Elservice Skrevet kl. 21:30

Hej.

Jeg startede mit firma ved at oprette et CVR nr. og i den forbindelse dukkede de mest relevante spørgsmål op. Der kom efterfølgende en del information via mail.

Fotografering kan jo betragtes som et hobby erhverv, tror det er de regler med maks. 50.000,- osv.

Jeg ved at hvis du opretter dig som momspligtig, så skal du have nogen til at hjælpe dig, medmindre du ved noget om det i forvejen.

Der findes små virksomheder som tager sig af bogholderiet, men der skal nok tages en del billeder/fotografier før det er rentabelt.

Tror jeg ville starte uden momsindberettelse. En duplikator bog til faktura, så du har registreret det du tjener, du kan bare ikke trække momsen fra indkøb, men du sparer dermed også regnskab pr. kvartal.

Ved ikke om det her kan hjælpe dig i din beslutning, men held og lykke med forretningen.

mvh. Kim

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 21:51

Du skal bare gøre som john skriver :-)

Reigstrer dit firma - det kan du gøre på virk.dk.
Føre regnskab over indtægter og udgifter - og dit overskud fører du så på selvangivelsen i de relevante rubrikker.

Hvis du kan se du får en omsætning på over 50.000 - på 12 måneder - ikke et kalenderår - men 12 sammenhængende måneder - så skal du også lave momsregnskab og indberette og betale moms. (Men CVR nummer og moms hænger ikke nødvendigvis sammen)
Jeg er også selvstændig fotograf - og indbetaler moms hvert halve år - men det kommer vist an på din omsætning, hvor tit du skal gøre det.

Hvis din omsætning er meget lille, kan det være SKAT betragter det som hobby - og så får du måske ikke lov at trække udgifter fra.
Hvis jeg var dig, vile jeg simpelthen kontakt skat og få deres rådgivning - det gjorde jeg da jeg begyndte.

Du skal også være opmærksom på at du måske ikke kan trække udgifter fra, som ligger før firmastart. Så skal du i hvert tilfælde lade firmaet købe tingene af dig selv - og så er det nok ikke til fuld pris. Men spørg skat eller en revisor.

Skal du til at føre regnskab - så få hjælp af en der har forstand på det - for at komme rigtigt igang.

Og tjener du ingen ting - er der ikke noget at indberette - men da de ved du har et firma - skal du så nok indberette med "0" i de relevante rubrikker - vil jeg tro.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:17

tlp87:
Så jeg ville bare høre om der ville være noget man skulle indberette til SKAT, kommunen, MOMS, hvis man ikke havde særlig meget at lave.
Nogenlunde det samme som vist du har mere alt lave. Regnskabet bliver jo mindre jo færre bilag der er, men indberetning er helt den samme i forhold til skat, moms osv

Du skal dog ha med, at hvis du ikke driver det seriøst effektivt, så vil du ikke kunne trække et underskud fra i anden personlig indkomst - det er nok den største forskel i forhold til at starte op uden ret meget at lave

vh

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)