Hej Jeg sidder og snakke med en ven og han har købt nogle vare af en ven, som han gerne vil videre sælge til en god pris, - SKAL han have CVR? - Må hjemmesiden være under mit privat hjemmeside navn?? |
Sælge vare selvom jeg har ikke virksomheden
Hvis ham du skal købe varerne af har et cvr, så vil prisen blive tillagt moms, og hvis du vil have mulighed for at løfte den af, så skal du få dig et cvr inden du køber. Jeg kan ikke se, at det har nogen betydning, om du tilbyder varerne fra din private hjemmeside. Det er afgørende hvem du oplyser som sælger, og særligt hvem du skriver på fakturaerne er helt afgørende. |
det er helt rigtig at man må tjene op til 50.000 tusind før du skal betale moms. Men lige så snart du sælger f.esk 12 flasker vin, skal der i princippet betales skat af det. Men alt det kan man læse inde på skat.dk der er så mange regler, så jeg tror ikke selv de helt kender dem! Men jeg blev f.eks beskattet af en julegave jeg fik fra mit arbejde og det var en gave! Men det var fordi gaven var for stor til at give ud! |
Nej helt forkert faktisk. Man skal momsregistrere sig så snart man kan forudse at man vil OMSÆTTE ikke - sælge - for 50.000 kr - Man kan hverken tjene eller omsætte for 50.000 uden moms og så momsregistrere sig - uden det koster dyrt - læs om PLIGT TIL MOMSREGISTRERING Det er derimod korrekt, at man skal føre regnskab og betale skat lige fra krone ET man har i fortjeneste VH |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
|
Sorry, jeg mente også omsætte - forkert ordvalg ;-) Hvornår kan du forudse du når at omsætte for 50.000 ? du ved jo ikke hvor mange kunder du får i løber af året!? Det er rigtig hvad du skriver, med hvis du har en virksomhed som er "forudset stor" så skriver moms selv til dig, om det ikke ville være en ide at moms registerer sig med det samme, men jeg mener ikke det er krav, selvom du måske som privat person som kan forudse at det bliver en god forretning, klog ja, men et krav nej! grundet det, er som skat skriver, alt under 50.000 bliver set som et Hobby firma" Citat fra skats hjemmeside "Det er ikke noget krav, at du bliver momsregistreret, hvis din omsætning er under 50.000 kr. om året. Du har dog ret til at blive det, hvilket som regel vil være en fordel for alle parter, hvis dine kunder er momsregistrerede. Hvis du vælger ikke at blive momsregistreret, skal du stadig betale skat af din indtægt." |
ingen - men Cicilie skrev TJENE og det er der stor forskel på - i forhold til lovens omsætning/salg Der stod "citat et er helt rigtig at man må tjene op til 50.000 tusind før du skal betale moms." vh |
Ja det var mig der brugte det forkert, det er nemlig omsætning, og ikke salg. |
Det er ikke en ting man kan vide 100% men ikke desto mindre bør man prøve at forudse det. Omsætter man ex for 40.000 på 7 mdr, og så vil registrere og når 50.000 efter 9 mdr - ja så er der alvorlig risiko for at man kommer til at betale moms af de første 40.000 kr - som man ikke krævede op for + en bod på samme beløb Kan man på nogen måde forudse at det kan bliver over 50.000 på 12 mdr skal man absolut registrere sig - og som let tommelfingerregel kunne det være når man når 3.500 per måned og mærker en vis stigning Den har jeg aldrig hørt om - hvorfra ved moms at den er forudset stor? Det er ikke korrekt - hobbyvirksomhed er et andet begreb i virkeligheden og kan sagtens omfatte større omsætning - Hobbyvirksomhed er modsat ervervsmæssig blot - læs http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1951351&vId=205447&search=hobbyvirksomhed og det er jo helt korrekt - det er ikke et krav hvis du er sikker på den holder sig under de 50.000 på 12 mdr dog er det faktisk sludder af skat at skrive om året for det er 12 lbd måneder - de skriver det langt mere korrekt her http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=208740 citat Du skal momsregistreres, så snart du regner med at sælge for mere end 50.000 kr. ekskl. moms inden for en 12-måneders periode. Du må altså ikke vente, til du har solgt for 50.000 kr. ekskl. moms. Venter du, får du måske ikke lov til at trække momsen på dine investeringer fra. Det er din omsætning, det vil sige, hvor meget du sælger for - og ikke din fortjeneste, som afgør, hvornår du skal momsregistreres. ) Det er vi helt enige om- problemet opstår hvis man burde ha forudset det ville blive over 50.000 på 12 mdr - så vil man altså ha den klare risiko for at blive pålignet moms af alt det man solgte uden moms + bod for uagtsomhed. Det er IKKE en bundgrænse - først 50.000 kr - på f.eks. 9 mdr - og så momsregistrere og køre videre derfra med momsregistrering vh |
Den mail fik min mand, inde på skat, da han skulle skrive, Hvad virksomheden gik ind under. der skrev de at de ville være en god ide at moms registrer sig, da de har erfaret, at disse slags virksomheder, ofte meget hurtigt, når at omsætte for 50.000,-
Det er enige med dig i, at du ikke får lov til at trække f.eks værktøj og div. fra hvis du venter med at registrer dig. Så derfor er det klogt at gøre det! |