Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af S.M.B.A.

Side 4 ud af 7 (65 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hansen:

Erhvervs ministeriet skriver.

Den ny vedtaget Selskabslov træder i kraft når erhervsstyrelsen IT systemer er klar. Ministeren regner med at systemer er klar efteråret 2013 dog seneste januar 2014.

Når loven træder i kraft gælder nedsættelse af kapitalkrav fra 80.000kr - 50.000kr og IVS vil man kunne stiftes med kapital på 1kr, enkeltmadsfirma vil kunne omdannes skattefrit til IVS. 

SMBA AMBA FMBA vil ikke kunne stiftes når den ny lov træder i kraft. selskaber af denne art der stiftet efter 1/5-2013 vil fuldt ud blive vurderet som enkeltmands firmaer. 

Skat har fået til opgave at underrette alle selskaber som er SMBA AMBA og FMBA om de nye regler. 

SMBA AMBA FMBA vil kunne omdannes til IVS eller anden selskabsform efter vurdering fra skat.

Håber at dette giver lidt indblik

Spændende og ja  - nyt for mig - men sikkert ikke for de som ved. Det kunne jo se ud som at advokaten skulle ha ret i , at der ikke kan stiftes nye SMBA efter 1/5 2013 i hvilket fald vi der er nogen stykker der har gjort uret - ??? Dog tror jeg ikke det kan være tilfældet FØR den nye lov træder i kraft men står datoen 1/5 der virkeligt, så ser det jo anderledes ud?? Circle revison + Henrik Koudahl som har svaret de kan stiftes resten af året, hvad mener I

Også helt nyt for mig at SMBA kan omdannes til IVS (kunne jo ikke tidligere til ApS) efter VURDERING FRA SKAT så selv om du ikke direkte linker til de ting, så er det absolut værdifulde nye informationer hvis de holder???? og? Kan som du skriver andelsselskaber stiftet efter 1/5 virkeligt blive set som enkeltmandsvirksomheder, og hvad gør de når de er stiftet af flere - som de jo altid er - bliver de til I/S eller ??

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu er jeg desvaerre paa min staveplade som har et anstrengt syn til det danske  sprog. 

Saa kort: Lad os faa nogle kildehenvisninger, Hansen.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 02:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Nu er jeg desvaerre paa min staveplade som har et anstrengt syn til det danske  sprog. 

Saa kort: Lad os faa nogle kildehenvisninger, Hansen.

Helt enig HenrikYes

Hvis vi tager udgangspunkt i den vedtagne lov og ændringslov omkring iværksætterselskaber og udfasning af Smba jvf. dette link

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=151851

Så er det helt ufravigeligt jvf. § 357C at der vil være tale om revision ved konvertering af et IVS til et ApS

§ 357 c. Generalforsamlingen kan med det stemmeflertal, der kræves til vedtægtsændring, beslutte, at et iværksætterselskab skal omregistrere sig til et anpartsselskab, hvis selskabet har en selskabskapital og en reserve til opbygning af selskabets kapitalgrundlag, der på beslutningstidspunktet udgør mindst 50.000 kr., jf. § 33, stk. 1, 1. pkt.

Stk. 2. Det er en betingelse for omregistreringen, at der udarbejdes en erklæring af en vurderingsmand, jf. § 37, om, at kapitalen er til stede.

Herudover fremgår der følgende omkring selskaber med begrænset ansvar

I lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, jf. lovbekendtgørelse nr. 559 af 19. maj 2010, som ændret ved § 2 i lov nr. 516 af 12. juni 2009, § 1 i lov nr. 616 af 14. juni 2011, § 3 i lov nr. 1231 af 18. december 2012 og § 2 i lov nr. 1383 af 23. december 2012, foretages følgende ændringer:

1. I § 1 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:

»Stk. 3. Selskaber med begrænset ansvar, jf. § 3, kan alene stiftes frem til den 1. januar 2014 i medfør af denne lov. Herefter kan selskaber med begrænset ansvar ikke stiftes og registreres i medfør af denne lov.«

Stk. 3 bliver herefter stk. 4.

Det er vel i realiteten ikke meget sværere, idet dette må være klart for de fleste.

Der er jvf. Retsinformation ikke ændret på disse vedtagne love, så de må nødvendigvis tages for pålydende.

Smba kan stadig stiftes frem til den 31. december 2013, hvorefter det ophører med stiftelse af disse selskaber, dog jvf. §5 gælder følgende:

§ 5

Stk. 1. Erhvervs- og vækstministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden, jf. dog stk. 2 og 3. Erhvervs- og vækstministeren kan herunder fastsætte regler om, at dele af bestemmelserne i §§ 1-4 træder i kraft på forskellige tidspunkter.

Stk. 2. Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om særlige overgangsordninger for de virksomheder, der er omfattet af lovens §§ 1 og 2.

Stk. 3. Administrative forskrifter, der er udstedt i medfør af de hidtidige bestemmelser, vedbliver at være i kraft, indtil de ændres eller ophæves.

Vi kan derfor kun afvente udmeldingen fra Erhvervs- og vækstministeren for den endelige ikrafttrædelse, som iøvrigt anføres til at kunne ske på forskellige tidspunkter.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hansen:

SMBA AMBA FMBA vil ikke kunne stiftes når den ny lov træder i kraft. selskaber af denne art der stiftet efter 1/5-2013 vil fuldt ud blive vurderet som enkeltmands firmaer. 

Skat har fået til opgave at underrette alle selskaber som er SMBA AMBA og FMBA om de nye regler. 

SMBA AMBA FMBA vil kunne omdannes til IVS eller anden selskabsform efter vurdering fra skat.

Håber at dette giver lidt indblik

Tak Tonny for din gennemgang, som aflivede en del af Hansens "indblik".

Et par bemærkninger til ovenstående udsagn (hvor kildehenvisninger gerne modtages) om SMBA:

1: Det vil være fuldstændig ulogisk at et SMBA kan omklassificeres til et enkeltmandsfirma alene af den grund at der skal mindst to deltagere til et SMBA.

2: At der vil kunne ske omdannelse til IVS eller anden selskabsform forekommer også utænkelig - alene af den grund at et SMBA ikke må have kendetegn der sidestiller det med et kapitalselskab. Ligesom det i litteraturen i dag er ganske vanskeligt at gå fra en SMBA til et kapitalselskab. Hvad ville det logiske argument være for pludselig at ændre dette?

Ingen steder har jeg i de papirer, der har været fremlagt omkring lovforslaget set noget, der understøtter Hansens "indblik" - endsige set det kommenteret af et eneste revisionsfirma (som nok ville øjne chancen for at deres klienter kan omdanne til et kapitalselskab).

Fra Regstrup
Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 543
Fra  Kalundborg Auto ApS Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

SMBA AMBA FMBA vil ikke kunne stiftes når den ny lov træder i kraft. selskaber af denne art der stiftet efter 1/5-2013 vil fuldt ud blive vurderet som enkeltmands firmaer. 

Skat har fået til opgave at underrette alle selskaber som er SMBA AMBA og FMBA om de nye regler. 

SMBA AMBA FMBA vil kunne omdannes til IVS eller anden selskabsform efter vurdering fra skat.

Håber at dette giver lidt indblik

Som jeg skrev er har jeg været på forskellige statslige sider.

første del ang. APS og IVS er fundet på Erhvervsministerets hjemmeside

ang. SMBA og de andre er fundet på skats hjemmeside. 

Skrot Amoks http://skrotamoks.dk

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hansen:
ang. SMBA og de andre er fundet på skats hjemmeside. 

Hvad så med igangværende S.m.b.A er for de lov og fortsætte ?

Eller skal de ind i anden selvskabskonstruktion ?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:

Hansen:
ang. SMBA og de andre er fundet på skats hjemmeside. 

Hvad så med igangværende S.m.b.A er for de lov og fortsætte ?

Eller skal de ind i anden selvskabskonstruktion ?

Eksisterende S.m.b.a. kan fortsætte uændret jvf. den vedtagne lov.

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hansen:

Henrik Koudahl:

SMBA AMBA FMBA vil ikke kunne stiftes når den ny lov træder i kraft. selskaber af denne art der stiftet efter 1/5-2013 vil fuldt ud blive vurderet som enkeltmands firmaer. 

Skat har fået til opgave at underrette alle selskaber som er SMBA AMBA og FMBA om de nye regler. 

SMBA AMBA FMBA vil kunne omdannes til IVS eller anden selskabsform efter vurdering fra skat.

Håber at dette giver lidt indblik

Som jeg skrev er har jeg været på forskellige statslige sider.

første del ang. APS og IVS er fundet på Erhvervsministerets hjemmeside

ang. SMBA og de andre er fundet på skats hjemmeside. 

Det ville gøre det meget lettere, hvis du havde nogle links til disse sider.

Hvis det er tilfældet med disse ændringer, så kan jeg i hvert fald konstatere, at dette ikke fremgår af den vedtagne lov og i givet fald må være fejlbehæftet.

Ydermere er der i den vedtagne lov kun en omtale om S.m.b.a., idet der ikke omtales hverken F.m.b.a. eller A.m.b.a. i loven.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hansen:

Som jeg skrev er har jeg været på forskellige statslige sider.

første del ang. APS og IVS er fundet på Erhvervsministerets hjemmeside

ang. SMBA og de andre er fundet på skats hjemmeside. 

Tro os nu bare - du har læst galt.

Du må da gerne for sjov linke til det du har læst - men det er stensikkert forkert opfattet af dig - eller - selv om det er næsten utænkeligt, forkert formuleret på erhvervsministeriet - men link bare for sjovt

Det to som har kommenteret her er mere end kompetente i spørgsmålet

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej Hansens SAMBA

Hvis du havde haft ret i at fx andelsselskaber ikke vil kunne stiftes i fremtiden, er jeg lidt nysgerrig for at høre hvorfor Axelborg lammefromt og stille bare akcepterer at nogle tilfældige politikere slagter deres foretrukne organisationsform ?

Side 4 ud af 7 (65 indlæg)