Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har I nogensinde fået stjålet en idé?

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 1558
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Firmaconnect.net:
men de er kun så gode som den kapital der er bag den til at beskytte de

Der er jeg nu enig med Lasse, du kan have alle de NDA'er du vil det koster penge at håndhæve dem, og afhængig af hvem du er op i mode kan det koste mange penge.

Firmaconnect.net:
Hvordan skal man kunne skabe et unik produkt uden at vende tankerne med professionelle inde for feltet.

Det kan du have ret i, men skal bare passe på hvad man fortæller, man kan jo give et par bidder her, et par bidder der og så sætte sig ned og lægge det hele sammen når man er færdig. Med lidt "due diligence" kan man sagtens lave et røgslør som ingen uden videre kan kikke igennem.

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Nov 09
Indlæg ialt: 514
Fra  Lytter.dk Skrevet kl. 16:57

Firmaconnect.net:

Egentlig forstår jeg ikke folks frygt.
Hvordan skal man kunne skabe et unik produkt uden at vende tankerne med professionelle inde for feltet.
Frygt og udvikling modarbejder helt vild hinanden.

Har prøvet flere som troede de skulle have lavet noget men som ikke turde åbne munden og deres projekt var så død. 

Det er jo i virkeligheden en interessant pointe. Et projekt dør hvis man ikke lader det ånde - det skal bare ske på den rigtige måde.

Jeg er desuden helt enig i, at konkurrence bestemt ikke behøver være en dårlig ting. Projektet jeg arbejder med i øjeblikket kommer ikke til at mangle konkurrence derude, så jeg tager min tid, og gør mit forarbejde ordentligt fra bunden af, så fundamentet er holdbart, inden jeg søger en investor

Det tror jeg også kommer til at lønne sig i den sidste ende, hvis nu nogle tænker at lave præcis det samme, når man løfter sløret for idéen. Forarbejdet kan gøre, at man er langt foran andre i et sådan tilfælde, og har mere overskud til at tænke kreativt og udvikle yderligere.

Stifter af musikbloggen Lytter.dk og bureauet Copenhagen Publicity.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:23

Jeg har fået et design og en historie stjålet for nogle år siden - desværre selvforskyldt, da jeg ikke beskyttede det nok. 

Men lærte en masse af det :) 

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Nov 09
Indlæg ialt: 514
Fra  Lytter.dk Skrevet kl. 18:44

Gjorde du noget ved det, eller tænkte du "Bare ærgerligt"?.

Stifter af musikbloggen Lytter.dk og bureauet Copenhagen Publicity.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:24

Jeg prøvede at kontakte diverse offentlige myndigheder - og snakkede også med en advokat om det, men der var ikke noget at gøre.

Det var ikke en kopiering af min idé, men dét at personen havde lokket mig til at skrive under på at overdrage rettighederne til ham med lovning om en royalty-kontrakt. Han betalte et par tusinde for den første del af arbejdet og skred så selvfølgelig kort efter jeg havde skrevet under. Ufattelig idioti og naivitet fra min side. Var ung og så glad over at nogle ville bruge mine tegninger. 

Så der var ikke så meget at gøre :) I retten ville jeg kun kunne få de sidste penge, som vi havde aftalt han skulle betale før royalty-kontrakten skulle have trådt i kraft. Orkede simpelthen ikke at gå i retten for småbeløb. Det var selve designet og historien, som var det essentielle.

Lærte at jeg ikke skal udføre arbejde med mindre jeg har noget dokumentation (e-mails, breve eller endnu bedre: kontrakt).  Dén regel har jeg fulgt siden :)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:27

Og så hjælper det selvfølgelig på humøret at tyven/snyderen ikke er kommet særlig meget længere med konceptet halvandet år efter, selvom det fik god respons i opstartsfasen :) Det fryder mig! 

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 692
Skrevet kl. 10:24

Mikael:

Firmaconnect.net:

Har prøvet flere som troede de skulle have lavet noget men som ikke turde åbne munden og deres projekt var så død. 

Det er jo i virkeligheden en interessant pointe. Et projekt dør hvis man ikke lader det ånde - det skal bare ske på den rigtige måde.

Jeg er desuden helt enig i, at konkurrence bestemt ikke behøver være en dårlig ting. Projektet jeg arbejder med i øjeblikket kommer ikke til at mangle konkurrence derude, så jeg tager min tid, og gør mit forarbejde ordentligt fra bunden af, så fundamentet er holdbart, inden jeg søger en investor

Det tror jeg også kommer til at lønne sig i den sidste ende, hvis nu nogle tænker at lave præcis det samme, når man løfter sløret for idéen. Forarbejdet kan gøre, at man er langt foran andre i et sådan tilfælde, og har mere overskud til at tænke kreativt og udvikle yderligere.

Vi kan prøve at tage en af de helt store sager i udlandet; Facebook. Jeg skal ikke gøre mig til dommer om hvem der først kom på ideen men det var faktisk meget interessant hvad der skete bagefter. Mark havde set et andet potentiale i den ide han sikkert var blevet præsenteret for og gik den vej, de to tvillinger brugte en stor del af deres tid udenfor båden på at være såret, hævngerrig og mistede totalt fokus på deres eget produkt. Mark fortsatte med at udvikle sit hold af skæve personligheder og fik ført ideen længere end tvillinger højst sandsynligt ville have gjort. Hvad er moralen i historien?

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Apr 13
Indlæg ialt: 1085
Fra  Firmaconnect.net Skrevet kl. 11:57

Brian Knudsen:

Mikael:

Firmaconnect.net:

Jeg er desuden helt enig i, at konkurrence bestemt ikke behøver være en dårlig ting. Projektet jeg arbejder med i øjeblikket kommer ikke til at mangle konkurrence derude, så jeg tager min tid, og gør mit forarbejde ordentligt fra bunden af, så fundamentet er holdbart, inden jeg søger en investor. 

Vi kan prøve at tage en af de helt store sager i udlandet; Facebook. Jeg skal ikke gøre mig til dommer om hvem der først kom på ideen men det var faktisk meget interessant hvad der skete bagefter. Mark havde set et andet potentiale i den ide han sikkert var blevet præsenteret for og gik den vej, de to tvillinger brugte en stor del af deres tid udenfor båden på at være såret, hævngerrig og mistede totalt fokus på deres eget produkt. Mark fortsatte med at udvikle sit hold af skæve personligheder og fik ført ideen længere end tvillinger højst sandsynligt ville have gjort. Hvad er moralen i historien?

Nu er det Film og film omgås nogle gange sandheden, derudover var de nogle klovne, selv her ligger vi inde med en NDA som holder på det amerikanske marked og er ret ligeglad med at skive under på den.
De gjorde intet for at beskytte!

Siger ikke at man bare skal tale, men er papiret i orden ser jeg ingen grund til at beskytte sin egen ide så den i sidste ende bliver forringet. 

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 692
Skrevet kl. 14:52

NDA'en havde ikke reddet røven på dem, af dem simple grund der var over ti dokumenterede tilfælde af lignende sites i usa alene.

Problemet i disse situationer er altid at idemanden sjældent har evnerne eller indsigten til at føre ideen frem til den store million indtjening som vi alle et eller andet sted drømmer om. Det er nok også derfor de fleste outsourcer de opgaver de ikke selv kan overskue og derved igennem fokus skaber deres formue herunder musikere, forfattere og des lige. Facebook blev skrevet i en simpel måde der beviste konceptet, men det var udførelsen af udrulningen plus den mængde erfaring som han fik om bord midt i projektet der betød forskellen.

Om man kan lide the socialnetwork eller ej er egentligt ret ligegyldigt, også om de har pyntet på tingene, for de skære direkte til benet når det kommer til problemet med en opstart. Kan du selv frembringe et brugbart produkt baseret på din ide eller har du brug for hjælp! Og vi har alle brug for hjælp i før eller siden i projektet.

Med hensyn til erstatning, så fik tvillingerne vel noget der ligner 85 millioner for at seede en ide, ret godt betalt. Blev de taget i røven, det vil jeg faktisk sige at det gjorde det ikke, de fik en fed hyre for et projekt de ikke selv kunne realisere og de bør takke Mark for at kapitalisere den, også selvom de sidder med en anden følelse. Ellers havde de jo nok lavet stanford network med hjælp fra farens midler som på det tidspunkt var lige under en god 100 mil $.

Om jeg syntes Mark er fair, det er egentligt et godt spørgsmål. Jeg ville nok føle mig i deres sko under en succes som denne, men om jeg vil stoppe med at dele ideer og visioner, aldrig! Det giver adgang til gode folk og copycats, håber på at de ikke render med alle ideerne, men i det mindste begynder ideerne så også at komme på bordet.. men det er at få en ide og det at gennemarbejde en ide er meget forskelligt. og jeg mener ikke at man har ophavsret på ideer, der bare er kommet til en, ligesom ham gutten i 71 der fik patent på rum hangar skibe, hvad er chancen for at han nogensinde ville bygge et ift at holde udviklingen fra andre ?

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Apr 13
Indlæg ialt: 1085
Fra  Firmaconnect.net Skrevet kl. 15:27

Brian Knudsen:

NDA'en havde ikke reddet røven på dem, af dem simple grund der var over ti dokumenterede tilfælde af lignende sites i usa alene.

Problemet i disse situationer er altid at idemanden sjældent har evnerne eller indsigten til at føre ideen frem til den store million indtjening som vi alle et eller andet sted drømmer om. Det er nok også derfor de fleste outsourcer de opgaver de ikke selv kan overskue og derved igennem fokus skaber deres formue herunder musikere, forfattere og des lige. Facebook blev skrevet i en simpel måde der beviste konceptet, men det var udførelsen af udrulningen plus den mængde erfaring som han fik om bord midt i projektet der betød forskellen.

Om man kan lide the socialnetwork eller ej er egentligt ret ligegyldigt, også om de har pyntet på tingene, for de skære direkte til benet når det kommer til problemet med en opstart. Kan du selv frembringe et brugbart produkt baseret på din ide eller har du brug for hjælp! Og vi har alle brug for hjælp i før eller siden i projektet.

Med hensyn til erstatning, så fik tvillingerne vel noget der ligner 85 millioner for at seede en ide, ret godt betalt. Blev de taget i røven, det vil jeg faktisk sige at det gjorde det ikke, de fik en fed hyre for et projekt de ikke selv kunne realisere og de bør takke Mark for at kapitalisere den, også selvom de sidder med en anden følelse. Ellers havde de jo nok lavet stanford network med hjælp fra farens midler som på det tidspunkt var lige under en god 100 mil $.

Om jeg syntes Mark er fair, det er egentligt et godt spørgsmål. Jeg ville nok føle mig i deres sko under en succes som denne, men om jeg vil stoppe med at dele ideer og visioner, aldrig! Det giver adgang til gode folk og copycats, håber på at de ikke render med alle ideerne, men i det mindste begynder ideerne så også at komme på bordet.. men det er at få en ide og det at gennemarbejde en ide er meget forskelligt. og jeg mener ikke at man har ophavsret på ideer, der bare er kommet til en, ligesom ham gutten i 71 der fik patent på rum hangar skibe, hvad er chancen for at han nogensinde ville bygge et ift at holde udviklingen fra andre ?

Mener du at en NDA havde været værdiløs i retten men deres ord gav dem erstatning?
Så har du ret.... ingen burde lave NDA da de kloge mennesker som har støbt den sammen tydeligvis ikke vidste at et ord er mere værd.

Tror du ser for meget film hvor virkeligheden ikke altid er helt til stede.

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)