Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lyst til at prøve kræfter med elektronisk ordrer, faktura eller andet gratis??

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Sønderjylland
Tilmeldt 27. Jul 07
Indlæg ialt: 118
Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg havde desværre tidligere lagt denne under en uheldig overskrift, som er blevet misforstået. Håber i tilgiver mig for at prøve igen.

Jeg har udviklet en ny platform til behandling af EDI dokumenter (Electronic data interchange) som jeg godt kunne tænke mig at få testet godt og grundigt. Men jeg vil helst ikke forsøge mig med en potentiel storkunde på denne platform, da den muligvis kræver lidt justering.

Jeg mangler derfor en virksomhed som har lyst til at prøve kræfter med udveksling af elektroniske faktura, ordrer, ordrer bekræftelser eller andet. Jeg forestiller mig at jeg laver en gratis indlæsning (eller udlæsnig) af fakturaer eller andet til deres ERP system, som vi afprøver i en periode. Fordelen for denne virksomhed er at de ikke skal indtaste disse manuelt i denne periode, og det skal ikke koste dem kongens mønt, andet end sparring og måske lidt tålmodighed i perioden. Der er endvidere lidt forudsætninger for hvilket ERP system de kører med o.s.v.

Lad mig endelig høre om der er nogen der er med på ideén.

Med venlig hilsen

Hans Poulsen

www.kinedic.dk

MVH Hans Poulsen hans@kinedic.dk www.kinedic.dk
Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 12:21

Hej Hans Poulsen

Jeg har lige kikket lidt på din hjemmeside, og jeg har altså ikke helt fundet ud af, hvad det er du tilbyder lige nu.

Jeg har et C5 bogholderi-ystem, og jeg benytter mig forsat af at sende mine fakturaer til det offentlige via læs-ind-bureau. Er det det, du tilbyder at gøre? Lige nu er det jo egentlig gratis for mig at benytte læs-ind bureau. Ikke at det skal være gratis, måske er der andre fordele, men it-løsningerne, som ellers koster penge, findes jo allerede

Eller tilbyder du, at jeg skulle kunne udveklse fakturaer m.v. med mine leverandører/kunder? For dette er jo så nyt endnu, at kun meget få kan håndtere det. Altså sagt på en anden måde, så skal jeg vel have kunder/leverandører, der også vil prøve. For hvis man kan få et sådant system op at stå, syntes jeg, det lyder meget interessant. Jeg har i mange år ønsket mig et system, hvor alle mine købsfakturaer bare blev elektronisk indlæst i mit system, men som sagt kræver det jo, at nogle af mine leverandører også syntes det er en god idé. Lige nu modtager jeg nogle fakturaer som PDF-filer, men det bliver de jo ikke læst ind ved.

Eller er det integration mellem eButik og bogholderisystem og fragtbrevsløsning, du taler om?

Sagt på en anden måde, kan du ikke lige forklare lidt mere Wink

Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted
eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk

Fra Sønderjylland
Tilmeldt 27. Jul 07
Skrevet kl. 14:25

Hej Lisbeth

Du har nok ret i at jeg på min side har behov for at specificere det noget mere. Siden er lavet af undertegnede, og når man arbejder så meget med det som jeg gør, er der nok ting der ofte er underforstået.

I princippet kan jeg alle de ting du beskriver i dit indlæg. Jeg er til daglig ansat med at lave disse ting for en større grossist virksomhed. Og har derfor lavet faktura både ind og udlæsning. Og det samme med ordrer, ordre bekræftelser, fragtbreve, følgesedler og hvad man ellers kan komme i tanke om.

EDI mellem kunder og leverandører er som sådan ikke nyt, det har bare været forbeholdt de store som har haft kapasiteten til at udnytte dette. Grunden herfor er at det kræver en masse udvikling at tilpasse systemer så de kan udveklse disse informationer, og det har kun de store haft muligheden for. Jeg har også brugt mange timer på min egen udviklede platform til at udføre dette arbejde, og har kun været i stand til dette, på grund af den erfaring jeg har opnået i mit daglige arbejde. Tilgengæld har jeg sparet en masse penge ved ikke at skulle købe software hertil. 

Nu skal jeg nok komme til sagen. Det jeg tilbyder dig på min egen platform kan være hvilken af ovenstående typer du har mest lyst til at prøve. Jeg kan næsten læse mellem linierne, at du helst vil have at leverandør faktura bliver indlæst i dit økonomi system uden du selv gør noget. Alle leverandørerne kan levere en eller anden form for elektronisk faktura. Min opgave bliver at tilpasse denne faktura så den passer til dit system. C5 har så vidt jeg husker en standard indlæsnings modul. Derfor skal jeg bare have leverandørens faktura omformet så den passer til dette modul.

For at prøve at forklare det uden det bliver for teknisk, så afleverer leverandøren fakturaen til mig elektronisk. Mit program står hele tiden og holder øje med om der er nye faktura. Når der komme en ny faktura, læser jprogrammet alle oplysningerne ud af filen (Beløb, moms, hvilke varer o.s.v.) Derefter danner den en ny fil som passer til dig. Denne fil indeholder oplysningerne fra den oprindelige faktura. Den sendes så til dit system, som tager fat i filen og indlæser den i dit system. I de fleste tilfælde er det muligt at lave det således, at du ikke bemærker fakturaen før den skal godkendes til betaling i dit system.

Samtidig med kører der noget overvågning på mit system. Jeg kan sætte det opsåledes at der kommer mails til mig når der er en faktura hvori der har været fejl. Desuden kan du specificere at du ikke vil finde dig i hvis linie totallen ikke matcher linierne o.s.v.

Jeg klarer alt for dig, jeg snakker med din leverandør, og jeg påtager mig hele projektet. Men det kræver at du hjælper mig med at teste i dit system. Det vil sige de første faktura er vi nød til at gennemgå sammen, for at jeg kan rette eventuelle fejl til i systemet. Desuden kræver det at du har et indlæsnings modul i dit C5 system. Men det skal jeg nok finde ud af for dig.

Som nævnt tidligere, så ville jeg være glad hvis du eller en anden ville være med på dette. Dermed kan jeg få testet mine programmer på en real case.

Med venlig hilsen

Hans Poulsen

www.kinedic.dk

hans@kinedic.dk

Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Skrevet kl. 11:19

Hej Hans

Mange tak for din uddybende information.

Det, jeg tænkte på, var et system, der gjorde, at jeg fik ALLE (eller næsten alle) mine fakturaer elektronisk ind i mit bogholderisystem. Da vores virksomhed er ret lille, har jeg ikke den store fordel i kun at få een leverandørs fakturaer ind elektronisk, hvis resten stadig skal tastes manuelt. Ligeledes kunne jeg se en fordel i at kunne afsende fakturaer elektronisk også til alle (eller stort set alle) mine kunder.

Så det er mere et sådant system, jeg havde i tankerne. Ville man ikke kunne benytte OIOXML standarden, som mange jo trods alt har fået tilpasset deres afsendelsesystemer til? Og kunne der laves et sådant standardsystem, som alle kunne benytte på tværs af deres systemer, således at omkostningerne for den enkelte ikke oversteg den sparede tid på manuel behandling?

I 1976, da jeg startede som bogholderielev, brugte vi at bogføre på en stor skrummel bogholderimaskine, som blev fodret med kontokort. I 1978 var jeg med til at føre det over på EDB, dvs. vi sendte kodede strimler fra en OCR regnemaskine til en EDB-central, og fik herfra så kontokort m.v. retur. Senere arbejdede jeg et sted, hvor vi manuelt udfyldte kassekladder m.v., og de blev sendt til et revisionkontor, som så tastede dem ind, og vi fik igen nævnte ting retur. Så da jeg allerførst i 80érne så en udsendelse fra USA i fjernsynet, hvor en mand fra et meget lille firma indtastede sine bilag direkte i et bogholderisystem, skulle jeg bare have fat i sådan et system, og det fik jeg i 1983 (i det firma, som jeg arbejde i som bogholder dengang). Programmet var ikke så dyrt dengang (det var en PCér til gengæld), men det fungerede rigtig godt og tænk sig, man fik tekstbehandling med oven i købet. Det var så STORT, men det tror jeg, man skal have oplevet for at forstå det.

Jeg var faktisk dengang sparringpartner på udviklingen af bogholderiprogrammet, så det endte med at blive et rigtigt godt program, som firmaet jeg arbejde for dengang, faktisk blev ved at anvende til efter år 2000.

Jeg må jo være lidt doven anlagt, for lige siden har det altid ligget mig på sinde, at spare manuelt arbejde, men jeg må også erkende, at man jo skal sætte ens tidsbesparelse i forhold til den omkostning, som systemerne koster, og i sær syntes jeg, det i dag er blevet utrolig dyrt at få lavet tilpasninger i programmer. Så derfor klarer jeg mig oftest med standard, og jeg prøver selv at lave alle de tilpasninger, jeg overhovedet kan. Det lærer jeg jo også af, men egentlig programmering kan jeg ikke.

eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk

Fra Sønderjylland
Tilmeldt 27. Jul 07
Skrevet kl. 19:57

Hej Lisbeth

DU har fuldstændig ret i at man bør lægge sig op af OIOXML standarden. Den skal alle leverandører jo kunne afsende hvis de vil handle med det offentlige. Faktisk er formatet så udbredt at en Finsk kunde som jeg havde møde med forleden, allerede kendte til dette format, til trods for at det er et dansk udviklet format. En anden større kunde som jeg tidligere har lavet en integration til, har netop overført dette format til sin svenske afdelinger også.

Når jeg til daglig taler med nye kunder som efterspørger EDI, anbefaler jeg dem dette format. Netop fordi alle leverandører kan levere i dette format. Hvis ikke de kan, så findes der hjemmesider hvor de kan indtaste fakturaen og få det afsendt, og på den måde får man i princippet sin leverandør til at indtaste sine faktura. Det kræver dog en e-postkasse hos en VANS leverandør, for at kunne modtage fra dem alle. Normalvis ønsker vi helst almindelig ftp trafik, men det er ikke alle der kan imødekomme dette.

Med hensyn til de store industri kunder, er OIO'en dog ikke helt dækkende. Især i de tilfælde hvor der køres SAP. Ofte fordi SAP kunder kræver udvidet referencer retur til deres systemer. Og OIO er ikke helt gearet til dette endnu(formatet udvikles stadig, og endnu nye standarder udarbejdes).

Jeg kender OIO formatet temmelig godt, og jeg vil meget gerne lave en integration der kan bruges af alle dine leverandører. Men jeg ville helst starte bare med en enkelt, og så tilføje leverandørerne når indlæsningen ligesom er på plads. Som tidligere nævnt vil jeg gerne gøre det gratis (Det er jo dig der gør mig en tjeneste ved at hjælpe mig med at teste mit system). Efterfølgende må du gerne få de mapnings konfigurationer som omdanner formatet til dit behov. Det er ellers ikke mit forretnings koncept, men indtil jeg har testet min platform, så gør jeg det gerne gratis.

Mit forretnings koncept er Normalvis dannet på, at jeg laver disse integrationer til en given kunde. Herefter opkræver jeg eksempelvis 1000 pr måned for at hoste og supportere løsningen. Det vil sige at kunden aldrig skal bekymre sig om hvor meget de bruger min service, det er inkluderet i det månedlige gebyr. Hver gang kunden får en fejlmelding på en faktura, kontakter han blot mig, og jeg følger den til dørs. Så slipper kunden for selv at hænge i telefonen ved leverandøren. Desuden har jeg med godt kendskab til EDI, meget bedre muligheder for at fejlsøge end kunden selv har.

Jeg har fra mit daglige arbejde haft kontakt med alt for mange kunder som har haft et konsulent firma til at udarbejde en løsning. Efterfølgende tør kunderne nærmest ikke bruge det fordi hver gang der sker en fejl (Og det gør der ind imellem), så koster det op til 1600 kr. pr time for at få en konsulent til at fejlsøge på løsningen. Som regel er det leverandøren der ikke har leveret en valid faktura, men det er kunden selv der må afholde udgifterne til konsulenten. Mange mindre virksomheder er blevet afskrækket på den konto, og det er i mine øjne højst uheldigt.

Angående udlæsning af faktura, så havde jeg en idé om på et tidspunkt at kunne tilbyde kunden at håndtere dette uanset om fakturaen skal afsende som papir eller elektronisk. Det vil sige at kunden afleverer bare sine faktura hos mig elektronisk. Så sender jeg dem elektronisk til de kunder der kan modtage dette. Ved de kunder som ikke kan modtage elektronisk, udskriver jeg fakturaen på papir, og sørger for at den bliver sendt via det traditionelle postnet. Men dertil er jeg ikke helt kommet endnu.

Sum Summarum. Hvis du er med på den, laver jeg gerne en integration (baseret på OIO). Vi tester den i op til et halvt år. Efterfølgende må du gerne få programmet til konvertering gratis til brug på din egen computer. Kort og godt skal det ikke koste dig noget (Andet end tålmodighed og en E-postkasse hvis nødvendigt). Det jeg får ud af det, er at jeg får testet hele min platform og mit overvågnings system.

Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Skrevet kl. 16:39

Hej igen Hans

Du må ikke tro, jeg har glemt dig, men jeg har tænkt og tænkt og tænkt.

Jeg har lidt svært ved at gennemskue og forstå, noget af det, du skriver. Men, var der et tidspunkt på dagen, jeg måske kunne ringe til dig på. For nogle gange er det altså lidt nemmere at tage tingene i telefonen. (Du kan bare sende mig en privat besked)

Noget af det, jeg også har tænkt over, er, hvilken kreditor, der måtte være interesseret og parat, og jeg syntes bedst om selv at kontakte vedkommende, hvis det skal være.

Noget andet er, at jeg i mellemtiden er blevet kontaktet af en "almindelig "kunde, som gerne vil have en elektronisk faktura, på samme måde som de offentlige kunder, og da jeg jo endnu bruger læs-ind-bureau, er det jo ikke så nemt. Dvs. jeg har længe haft kik på xomilo´s system, men har simpelthen ikke fundet tid til at gøre mere ved det, da læs-ind-servicen kører meget godt og helt gratis. Men, det skal jeg jo nok også til nu at gøre noget ved. For at vende tilbage til kunden, så vil de også have hver ordre på en seperat faktura - og det er et krav (hvilket den elektroniske faktura (endnu?) ikke er). Kunden, som er et meget stort firma, køber ret tit hos os, og desværre laver de ofte også småordrer på omkring 100,- kroner, men det har hidtil ikke gjort så meget, for jeg har hele mit system sat op til automatisk samlefakturering, men det er så åbenbart slut nu med automatikken. For, hvis vi ikke kunne levere en faktura, præcis som deres lean-system ville have det (ja, det var begrundelsen), ville de bare ikke handle hos os mere. Sådan. At der så vil blive nogle produkter, de vil få svært ved at skaffe, har jeg ikke diskuteret med ham, for han var faktisk rimelig dominerende at tale med, så det undlod jeg, og sagde, at vi nok skulle prøve at få det tilpasset. Det er jo små firmaers styrke. At jeg så får noget mere manuelt arbejde, er jeg selvfølgelig træt af, men igen, vi gør jo alt for kunderne (næsten). Denne kunde er faktisk samtidig også leverandør til os, men da deres holdning åbenbart er sådan, at de alene dikterer, så er det jo ikke en god samarbejdspartner at bruge, selvom det ellers ville være oplagt.

Fra Sønderjylland
Tilmeldt 27. Jul 07
Skrevet kl. 14:18

Hej Lisbeth

Jeg syntes også at det er en god idé at vi eventuelt får talt sammen pr. telefon. Jeg kan godt forstå hvis det virker uoverskueligt, det er jo en fagre ny verden for dig. For mig er det min verden, så der er desværre nok mange ting jeg tager lidt for givet at folk ved. Jeg kontakter dig pr. privat mail, men skriver alligevel indlægget her i tilfælde af at nogen skulle følge tråden. Jeg kan godt forstå hvis du er lidt bekymret ved alt dette, det ville jeg også være. Men jeg kan garantere dig at du ikke bliver fanget i noget, eller faktureret noget som helst. Du har til enhver tid lov til at sige, nu har du ikke lyst til at fortsætte. 

Jeg kan godt forstå hvorfor du gerne vil kontakte leverandørerne selv, det er måske også et godt standpunkt. Men jeg har muligvis et bedre udgangspunkt for at få dem til at sende elektronisk faktura, da jeg ved en del om formater, og hvad der kan lade sig gøre. Jeg sidder jo til dagligt med den kontakt i kraft af mit arbejde. Jeg har i kraft af at dette jo også indsigt til små services som vi kan tilbyde, som kan overtale leverandørerne. Ved en samhandel kan jeg pointere fordelene for dem også, og det er der jo nogle stykker af.  Men det er forståeligt at du er lidt bekymret ved at lade mig tage kontakten, og det er helt ok.

Angående sammenhænget én ordre - én faktura, så er det meget normalt. Faktisk kører vi ikke andet ved elektronisk samhandel. OIO fakturaen er netop også baseret på denne terminologi. Grunden er at referencerne gerne skal stemme overens med den ordre der er afgivet. Og blander man flere ordrer ind i en faktura, kan det give problemer. De fleste større industrivirksomheder forlanger det på denne måde, fordi de har faktura kontrollen sat op imod de ordrer de har afgivet.

Angående at blive trynet af en større kunde, så kender jeg det godt. Men der er 2 aspekter i denne. For det første er jeg ekstrem dynamisk på min nye platform. Jeg kan dermed lave nogle kunde specifikke løsninger, som de større af mine konkurrenter ikke vil lave, fordi det ikke lige passer ind i deres dyrt indkøbte EDI system. Hvis de skal lave disse specielle features, kræver det at de sætter en programmør på sagen, ofte til 1600 og opefter pr. time. Mit mål er netop at skulle være så fleksibel som mulig, uden at det skal koste ekstra. Andet aspekt er at jeg har kendskab til standarderne. Og kan derfor tit argumentere mig ud af fuldstændig urimelige krav. 

Summa Summarum. Det er selvfølgelig godt at du spekulerer meget over det. Men du skal ikke bekymre dig om hvad du kaster dig ud i. Jeg anser dig som en partner, hvor vi kan hjælpe hinanden og ikke en kunde jeg skal tjene penge på. Hvis du på noget tidspunkt får lyst til at stoppe, så gør du det bare. Du får ikke nogen sure miner over at nu har vi brugt så lang tid, eller noget andet. Det er helt i orden.

Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Apr 05
Indlæg ialt: 1798
Skrevet kl. 14:58

du kan nemt få fakturering via mail, når du bruger C5.

Hos www.bn-forlag.dk kan få købe PDF fineprint og factory.

De koster ikke det store og det tog min IT-mand 2-3 timer at få det til at kører.

Så når jeg fakturaer i C5, vælger jeg bare PDF printeren istedet for den almindelige og så ryger den over i en mail, som er lige til at skyde afsted.

Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Skrevet kl. 15:49

Til Hans

Du lyder bare så rar, så jeg ringer helt bestemt til dig, når jeg har dit nummer.

Til Brian:

Jeg kan faktisk godt allerede nu i min C5 afsende en faktura som en vedhæftet fil til en mail, men kunden efterspørger netop fakturaer baseret på OIOXML, og de har "købt" sig et EAN-nr. og vil fakureres via dette system. Jeg har også et program til at "udskrive" PDF-filer i, hvis det skal være, men så vidt jeg har forstået, er EAN-nummersystemet baseret på noget andet, men her må vi måske lige have Hans på banen...

Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Apr 05
Indlæg ialt: 1798
Skrevet kl. 15:54

jeg følger også med i tråden, det kunne nemlig også interessant for os!

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)