hvis du har solgt produkter uden moms må du naturligvis ikke indberette moms for dem (og det ville jo også bare koste dig) Til gengæld er det ikke så super at du kan sige du helt sikkert kommer over 50.000 kr fra Januar og et år frem, for så har du jo haft pligt til at momsregistrere dig og kan risikere at skulle af med moms for den omsætning + en bod. Jeg tror lige jeg ville ofre at tale med en revisor, selv om han måske ikke kan gøre så meget vil det som nu en gang er - så kan han måske ha et forslag
Nej - du har solgt uden moms fra januar og du kan derfor ikke trække noget som helst moms fra hverken danske eller andre køb før du har din registrering. Så snart du har faktureret uden moms er - om du vil - fælden klappet. Ja det vil være hele beløbet som så er en udgift og hele salgsbeløbet som er indtægt frem til din CVR registrering med moms. Du skal så være opmærksom på, at fremadrettet skal alt faktureres til dit CVR og moms skal fremgå af alt fra DK medens der ikke skal lægges moms på ved køb uden for DK. Hvis du har import fra uden for EU skal du ud over at være momsregistreret også importregistreres. Læs om IMPORTREGISTRERING hvis det er eller bliver tilfældet Når du har CVR skal du så ikke betale moms ved din import MEN du skal bogføre og angive IMPORTMOMS SOM BESKREVET HER Det vil ikke koste dig penge, forudsat det ikke er private varer - men til videresalg, da du der både angiver erhvervelsesmomsen af alt under salgsmoms, og når det er varer du siden sælger momspligtigt, helt samme beløb under købsmomsen, lige som der er rubrik angivelse du skal udfylde når du momsangiver import momsen. Det lyder værre end det er - læs blog indlægget og google eller videre, der er en masse om det på nettet, ligesom told/moms gerne svarer på spørgsmål i telefonen. Afgørende er, at du bogfører de køb korrekt så de kommer under EU erhvervelsesmoms - men det burde være simpelt i BB, og ellers kan du ringe til deres support og blive guidet det første gange vh John Hannover |
Regnskab spørgsmål
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com