Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Internet Jura - Stadigvæk i stenalderen?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 15. Apr 05
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 00:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor står vi idag mht. copy reglerne omkring linking/deep linking etc?

Vi har en virksomhed som lever af at formidle viden indenfor komptenceudvikling. Vores kunder er Børsen, Center for Ledelse og en masse andre der syntes det er god idé at være med i vores kunde database som efterfølgende bliver formidlet ud til andre større danske videns virksomheder via Intranetsystem til medarbejdere der har brug for at søge i denne viden.

Altså kort fortalt ligesom rejsebasen, bilbasen etc...bare med kurser og kompetencer...

Men der er altid nogle store udbydere som ikke vil være med og det er som sådan også fint nok, det skal de have lov til...

Mit spørgsmål går på hvad der er etisk korrekt, (ikke juridisk korrekt da jeg har talt med advokat og fundet en løsning på det. Vi ønsker ikke at få en dårligt ry eller træde nogle over tæerne, men heller ikke at gå i stå på nogle få  "rasmus modsat" udbydere...

Men etisk. Er vi ikke efterhånden ved at gå ud fra at det ligger i Internettets natur at linke til hinanden (dog uden at true andre på deres indtjening) ?

Jeg kender kun til Newsboosters afgørelse som blev negativ (for dem), men kender ikke til så mange andre sager.

Måske gør i?

Mvh.

Nick

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:25

Jeg har indgående kendskab til Newsbooster sagen, og mange andre tilsvarende sager rundt omkring og vil gerne tilføje et par kommentarer til dit spørgsmål

1. Newsbooster sagen blev først og fremmest tabt på grund af en ALT FOR dårlig advokat (det var hvad de havde råd til). Vigtige faktuelle forhold blev simpelt hen ikke frmlagt på en tilstrækkelig troværdig måde og der blev generelt set slet ikke kæmpet for sagen på den nødvendige måde og på lige fod med modparten. Faktum er at Newsbooster blev dæmt på forhold der var 100% identiske med det som bl.a. søgemaskinerne FAST og Google gjorde på samme tidspunkt. Faktisk var netop Google og FAST handlinger meget "værre" set ud fra lige nøjagtigt de principper der lå til grund for sagen.

2. Newsbooster sagen blev IKKE afgjort ved en højere domstol, så det er yderst tvivlsomt om den faktisk holder vand.

3. En af de alvorlige misforståelser der opstod omkring Newsbooster sagen er at et link skullke være det samme som en kopi. Dommeren accepoterede i denne sag denne tåbelige forklaring. Vi snakker ikke om framede sider eller andre tilsvarende metoder til at sløre oprindelsen, men om helt almindelige links. Med en bedre advokat på Newsboosters side kunne denne tåbelige holdning naturligvis have været manet i jorden. Men, uanset denne sag bliver det ikke mere rigtigt - et link er IKKE en kopi.

4. Der findes IKKE "deep links" - det er et opfundet begreb uden hold i virkeligheden. Der findes kun links. Det er det smukke ved hele standarden for hyperlinking - der er nøjagtigtigt lige langt til hvert eneste dokument på nettet - der er ingen forsider, bagsider, undersider og midtersektioner. Det er IKKE en avis - det er Internet og World Wide Web.

Du har efter min mening fuldokommen ret i at det er fuldt ud etisk forsvarligt at linke til enhver URL på Nettet. Der er intet der adskiller denne henvisning fra alle mullige andre former for on-line og off-line henvisninger i almindelighed.

Tilmeldt 25. Apr 05
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:34

At linke dybt er uetisk og det er at nasse på andres indhold.
Hvorfor linker man ikke bare til forsiden, så udbyderen får vist alle sine reklamer?
At linke dybt gørt man primært for at kalde andre folks arbejde for sit eget og det er at snylte på andre folks arbejde.

Tonny

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:10

> Hvorfor linker man ikke bare til forsiden, så udbyderen får vist alle sine reklamer?

1) Der findes ingen "forsider" - hvor har du den underlige ide fra. Du kan linke til et domæne eller en bestemt fil - thats it

2) Det er komplet uanvendeligt i de fleste situationer for brugerne blot at linke til et givent domæne. Hvis du f.eks. skiver om en bestemt hendelse, og gerne vil henvise til CNNs dækning af det, et indlæg om det på en bestemt blog eller debat eller tilsvarende referencer hjælper det ikke brugerne en skid hvis du linker til forsiden af disse sites.

At kalde det uetisk er efter min mening noget værre vrøvl
Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 16:43

Jeg vil mene at det rent etisk nok er en vurderingssag med dig selvom du har skrupler over at gøre det - personligt er jeg af samme holdning som Mikkel at internettet er internettet, og der er ingen regel om at man skal gå ind ad hoveddøren.
 - Desuden er eksemplet med CNN meget godt, ligeledes findes der tusinder (hvis ikke millioner) af andre scenarier hvor du ikke vil få noget som helst ud af at blive henvist til standardsiden på et domænenavn.

De sider der ikke er tilfredse med at der bliver deep linket til deres artikler eller andet indhold må, synes jeg, selv finde ud af hvordan de vil forhindre at det sker rent teknisk - at kunne holde andre juridisk ansvarlige for at henvise til dem synes jeg er meningsløst.

At kalde en direkte henvisning for nasseri synes jeg er et forkert perspektiv - overfør forbydning af direkte henvisninger (som det jo i bund og grund er) til det "virkelige" liv og forestil dig hvor underlig en hverdag vi kunne få :)

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 18:41
Først en lille anekdote:
Jeg var til et ganske interessant debatoplæg ved FDIH for nogle måneder siden. Inviteret som oplægsholdere var blandt andre hr. Thorborg, Steven Snedker (www.stevensnedker.com) samt en advokat for Danske Dagblades Forening (stakkels mand - alene i det selskab?). Steven indledte sit indlæg ved at rejse sig fra sin plads, gå over til væggen hvor der hang en stribe malerier, pege på hvert af dem et for et og højt udbryde: "Der er et billede!". Formålet var at forsimple hvad DDF har sagt i længere tid, nemlig at forfatterens ophavsret brydes ved at linke "dybt" til f.eks. artikler. Skulle samme holdning overføres til "real life", ville Steven den dag have brudt ophavsretten adskillige gange.

Mht. dit spørgsmål: Kort sagt er der, som Mikkel siger, ikke noget, der hedder dybe links. Der er links, og ikke andet (med mindre man er advokat - så er der rundt regnet 13 typer links: http://vertikal.dk/advokatord/). Vil I holde jer på juridisk sikker grund, så link alt hvad I kan til hvem I nu lyster, og lov os at tage sagen så langt som muligt, hvis nogen kommer efter jer for det.
Mht. hvad der er etisk korrekt, så er det vel fornuftigst at holde op med at linke til folk, hvis de pænt beder jer lade være. Det er jo op til dem selv om de vil have flere besøgende eller ej.

Som en sidebemærkning har jeg aldrig forstået dem, der mener at de mister reklamemuligheder hvis der linkes "dybt" til deres artikler. Jeg vil da mene, at det er lige omvendt, hvis ellers ens reklamesystem er fornuftigt opbygget - kommer en bruger direkte ind til en artikel om Ferrarier uden først at have været omkring artikler om barnevogne, køleskabe og lilleprinsen, kan man da være sikker på, at personen rent faktisk interesserer sig for Ferrarier, og derfor skal personen da se Ferrari-reklamer? Nåja, DDF om det...
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:53

> Mht. hvad der er etisk korrekt, så er det vel fornuftigst at holde op med at linke til folk, hvis de pænt beder jer lade være.

Jeg synes der er mange eksempler hvor det ikke holder vand :)
F.eks. hvis jeg laver et (hade) website hvor jeg fortæller om mine uheldige oplevelser med et firma. De vil sikkert ikke være glade for at jeg linker til dem, eller de konkrete produkter jeg har købt. Men det ville jeg i det tilfælde skide på og holde mig til min ret til at udtale mig kritisk om omverdnen.

Det kunne også være en bestemt artikel bragt i en af DDF aviserne som jeg er hamrende uenig i, og måske gerne vil fortælle om dette i min blog. I det tilfælde vil DDF sikkert heller ikke bryde sig om mine links, men igen, det vil jeg blæse på og jeg finder det på ingen måde uetisk.

Det kunn e også være ejg ville lave en fortegnelse over alle tankstationer, eller folkeskoler. Hvis enkelte af disse så skulle have lov til at "framelde" sig min oversigt, ville den blive værdigløs. Igen ville jeg her linke lige så tosset jeg har lyst til

I mange andre tilfælde vil jeg dog give dig ret: Hvis de ikke vil være med så lad dem slippe :)

I forhold til DDF vil jeg gentage det jeg tidligere har sagt i denne artikeln om sagen: http://www.joyzone.dk/sw579.asp

"Dagbladenes opførsel svarer lidt til at melde sig ind i en fodboldklub og derefter bede politiet om at udstede et polititilhold mod de andre spillere. Det kan godt være at det rent juridisk kan lade sig gøre, men det er satme dumt hvis man er kommet for at spille bold!"

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 19:26
Min kommentar om etisk korrekthed er naturligvis kun gældende, hvis sitet man linker til drives af nogen, som man gerne vil holde sig gode venner med. Linker jeg til en artikel på pol.dk og får en venlig henvendelse fra en fra Politiken, ville jeg personligt være rygende ligeglad og evt. smide 3 - 4 ekstra links på mit site, blot for at se hvor langt de har i sinde at tage den. ;) Dog er mit indtryk umiddelbart, at Nick gerne vil holde sig gode venner med dem han linker til.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:34

> Dog er mit indtryk umiddelbart, at Nick gerne vil holde sig gode venner med dem han linker til.

jeps, og i det tilfælde skal man naturligvis gøre som folk beder om. Ikke af juridiske grunde, men fordi man gerne fortsat vil være venner med dem. Det er helt forståeligt. :)

Tilmeldt 29. Apr 05
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:45
I løbet af det sidste år er der sket en opblødning i "dyb"-linkhysteriet.

DDF tillader at http://infostill.dk/ og andre tjenester overvåger DDF-medlemmernes hjemmesider og endda tager sig betalt for at fortælle andre, hvad der sker på dem. Google News og Yahoo News har det fint og Yahoo hjælper også gerne folk med at klippe ud fra online-avisen.

Sidste gode nyhed kom den 9. april 2005:

For lidt over et år siden omtalte samfundsdebattær Keld Bach en sag om ophavsret. Den private forening ntipiratgruppen/Johan Schlüters
advokatkontor skrev til Keld Bach, at hvis han ikke skrev under på at have begået noget ulovligt vill de trække ham i retten og afkræve ham en uhyrlig sum.

I brevet var der også uunderbyggede beskyldninger om dybe og ulovlige links. Dyblink-affære gik helt over gevind da Antipiratgruppen i november forsøgte at gøre Keld Bach ansvarlig for et link 6 klik/1200
beslutninger fra hans egen side.

I dag er Advokatnævnet kommet til den konklusion at advokat Torben Steffensen fra Antipiratgruppen/Johan Schlüters Advokatkontor har
* tilsidesat god advokatskik og
* gået videre, end hvad berettiget varetagelse af klientens interesser
har tilsagt.

Torben Steffensen beholder bestallingen men irettesættes i henhold til
retsplejelovens §147c stk.1

Det skulle betyde at samfundsdebattører for fremtiden i højere grad kan diskutere i fred for brancheadvokater med debat- og demokratifjendsk dagsorden. Mafiametoderne har fået et spark.

For Johan Schlüters advokatkontor kan det betyde at de mister retten til at drive Antipiratgruppen. Johan Schlüters advokatkontor overtog Antipiratgruppen efter de tidligere bestyrere, Bech, Bruun og Dragsted, tilbageholdt en 14-årig uden at han hverken fik forældre, værge eller advokat til hjælp.

Afgørelsen betyder næppe noget for definitionen af et dybt link eller definitionen af et ulovligt dybt link. Højst at demokratifjendske brancheadvokater hvisker "Husk Torben Steffensen og §147c stk. 1" til hinanden før de slår sig rigtig løs.

Om Keld Bachs sag
http://kortlink.dk/2na
http://multigraphic.dk/lounge/weblog/weblog.php?id=C0_33_1

Om dybe links
http://vertikal.dk/advokatord/
http://ing.dk/article/20041115/IT/111190028
http://comon.dk/index.php/news/show/id=20032

Om onlinejournalisterne og dybe links
http://www.dona.dk/html/formanden_mener_rabarberlinks.htm

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)