|
Her er et eksempel på en person som LAs skatteudspil vil gavne og vende bøtten den rigtige vej. |
Jeg har ikke noget mod at det bedre skal betale sig at arbejde, det er det skjulte i beskæftigelsesfradraget jeg ikke kan li
Lad os kalde dagpenge 17.000 brutto for sjov. Så vil sammenligningen stadigt kunne hedde - det kan ikke betale sig at arbejde når man kun får 20.000 i et eller andet rengøringsjob.
folk vil skulle ha skatteregneren frem for at se at med det gamle og det nye beskæftigelsesfradrag så er der en langt større forskel
hvis man i stedet lagde det i bundfradraget - så ville den på arbejdsindkomst jo få helt samme fremgang - medens dagpengemodtageren så skulle ha nedsat dagpenge med skatten af 7000 kr - og denne ville ha helt samme dagpenge udbetalt som idag MEN dagpengene ville nu hedde 13.000 kr brutto - som blev holdt op mod rengøringsjobbets 20.000 kr
Samme effekt, men åbent og langt bedre at kunne se forskellen så tydeligt frem for at det skal skjules bag skatteteknik i beskæftigelsesfradrag
Samme med pensionen - giv det som bundfradrag og sæt pensionen ned med ca 4000 kr p.a.
Pensionisten har så det samme ud som idag i så fald men kan jo så se, at folkepensionen nu er 4000 kr lavere - gennemsigtigt og ærligt hvis det er den vej man vil, fremfor at det kræver en revisor og en skatteberegner at se, forskellen mellem arbejdsindtægten og overførselsindkomsten
At pensionisten så skal være opmærksom på at overgangen fra arbejdsindtægt til pension nu betyder yderligere 4.000 kr i forskel - i forhold til alle de beregningerne personen har kunnet foretage ud fra kendte skatter, ja det er så en anden sag - ikke så fair i mine øjne, men dog tydeligt for en hver
Venlig hilsen
Bliv gratis medlem