Jeg skal til at have købt mig sårn en lille smule nyt udstyr.. Og dertil også en ny skærm til computeren, men jeg er på ingen måde den teksnisk nørd (i hvert fald ikke mere).. Så ville høre om nogle af jer herinde kunne give mig et preg om noget godt og lækkert der kunne ligge gemt derude..
Skærmen skal bruges til Webdesign og Grafisk design til tryk og web... Jeg benytter mig af Adobe Photoshop og Illustrator..
Skærmen skal gerne være 19" stor, gode farver , osv... Er skærmen mulig at dreje rundt på højkant, er det helt sikkert et blus, men ikke en n ødvendighed.. + må meget gerne være i et flot design.. Prisklassen ca. 4-5.000kr incl moms.
Vi har utrolig gode erfaringer med skærme fra Eizo, de står bare perfekt.
Hvis der ikke kommer så mange kvalificerede svar herinde så giv det et forsøg på www.flatpanels.dk der sidder nogle der er rigtig meget inde i teknologien bag den slags skærme, og kan anbefale dig det helt rigtige.
Jeg sidder foran sådan en fin ViewSonic VP2030B i 20 eller 21", som du nævner. Den kan også hældes på højkant, selvom det ikke lige er noget, jeg har brugt. Den fungerer fint, er skarp og har fine farver (hvilket jeg bruger en del, da det er grafisk arbejde, jeg har gang i her).
Jeg drømmer dog om en Cinema fra Apple i 30". Det bliver nok først næste år
Jeg ville vælge et skærm der kan vise flest mulige farver. De koster lidt mere men hvis du laver en del Photoshop - er det jo rart at kunne se det meste i billederne. Reelt er der pt. 2 producenter som er skærmenes alfahanner. Lacie 3 eller 5 serien eller Eizo ColorEdge serien. De er suveræne.
- tror de ligger lige lovlig højt prismæssgt.. Men helt sikker - gode skærme ja ;) ..
Yep, men nu ved du hvor regnbuen ender .
Ellers tjeck cnet.com for anmeldelser af almindelige monitorer. Der får du altid en godt generelt fingerpeg. Men de ser ikke på selve monitorens farverum som er ret vigtig til grafisk brug.
Hvis du skal have en god skærm til grafisk arbejde, så skal du flytte dit fokus fra det ydre (farven på kabinettet og antal tommer) til hvilken slags skærm det konkret er. Det som er ret så vigtigt er hvilket panel som selve skærmen indeholder. Problemet med fladskærme er nemlig at rigtig mange ikke opererer med 8 bit men derimod kun med 6 bit. Det vil groft sagt sige at du ikke vil kunne se forskel på en RGB-værdi på 200,200,200 og en værdi på 198, 202, 198 fordi skærmen gengiver det som samme farve. Derfor skal du have fingrene i en skærm som enten er baseret på S-PVA eller S-IPS. Der findes endnu højere klasser, men så er du over i noget som ligger på ca. det dobbelt af din budgetramme. Du kan til gengæld godt finde en skærm med en af de to typer paneler til under 5.000 kr. Til nød kan du også bruge en skærm som er baseret på et PVA-panel, men jeg vil så også sige at det er det "laveste" du skal gå.
Hvis du går ind og laver en avanceret søgning på edbpriser.dk, så kan du vælge hvilken type panel skærmen skal have.
Du skal sørge for at skærmen har DVI-indgang (nærmest standard på alle skærme i dag - men vær alligevel opmærksom) og du skal selvfølgelig også have et grafikkort som har DVI-udgang. Denne konfiguration giver et godt og stabilt billede uden farveblødning.
Og hvis du har nogle penge til overs efter at have købt skærmen, så gør dig og din skærm en god tjeneste og køb en farvekalibrator. En Eye-One eller Spyder vil være et fornuftigt køb .
Du skal sørge for at skærmen har DVI-indgang (nærmest standard på alle skærme i dag - men vær alligevel opmærksom) og du skal selvfølgelig også have et grafikkort som har DVI-udgang. Denne konfiguration giver et godt og stabilt billede uden farveblødning.
Er der en væsentlig forskel på at benytte en DVI udgang, vi har egentlig muligheden på vores skærme men benytter det ikke.