Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Webdesigner på udkig efter flere opgaver

Side 3 ud af 4 (34 indlæg)
Tilmeldt 12. Feb 13
Indlæg ialt: 316
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er et rigtigt godt forslag. Jeg har selv tænkt på at forbedre denne del af designet. Da er i forvejen et <hr> element mellem hvert afsnit, men det kunne være at man evt. skulle lave en mere visuelt tydelig inddeling, hvis tekst-centreringen i det hele taget skal bibeholdes.

Bl.a. på forsiden mangler der stadig at blive lavet den endelige tekst, da min kunde har ansat en person til at lave SEO-tekster. Derfor har jeg med vilje ikke stylet alt for meget på denne del af designet.

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Olsen:
Jeg vil anbefale dig at besøge printmore.dk fra din smartphone og se om ikke siden er fuldt ud anvendelig.
Alle tekster bør være læsbare uden at du behøver zoome ind, i hvert fald hvis du vender din mobil i horisontal position.

Du fortæller faktisk selv hvorfor den bestemt ikke er optimal, nemlig fordi teksterne ikke er læsbare når man sidder med mobilen på højkant, som jeg personligt altid gør.

Når jeg har lagt en vare i kurven kommer der meget kort en popup frem, hvor jeg kan gå til kurv eller shoppe videre. Den popup når jeg kun lige at se og så er den væk igen. Nu forsøger jeg så at finde ud af hvordan jeg kommer videre i bestillingen, og med mikroskopisk skrift, i samme farver som resten af menuen fandt jeg "kurv".

Med sådan et købsflow mister man kunder og dermed omsætning.

At optimere til mobil betyder netop at oplevelsen skal være bedre frem for bare at bruge viewport tag´et, som meget sjældent er optimalt.

Teksterne på mobilen, når den vendes på højkant, skal være større. I stedet for seks kasser ved siden af hinanden kan man lave tre-og-tre osv. og kunden må aldrig være i tvivl om hvordan man kommer til betalingen (gælder både desktop og mobil).

Alt dette kommer selvfølgelig an på om kunden har budget til at få lavet tingene ordentligt. Vi har flere der vælger viewport-løsningen i første omgang, men vi oplyser også om at det kun er anvendeligt på mobil, men ikke er optimeret til mobil.

Så slutteligt er pointen altså at fordi noget er anvendeligt er det bestemt ikke sikkert det på nogen måde er optimalt eller optimeret.

Tilmeldt 12. Feb 13
Indlæg ialt: 316
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Thomas Frost:
Alt dette kommer selvfølgelig an på om kunden har budget til at få lavet tingene ordentligt.

Som jeg skrev laver jeg gerne responsive designs, men det kan ikke undgå at betyde en større arbejdsbyrde og dermed også en højere pris.

Nu vil jeg ikke ud i en længere diskussion omkring folks opfattelse af hvad der foretrækkes mht. browservaner på mobile enheder, men jeg ved at jeg personligt næsten altid vælger "desktop-visning" hvis jeg via min iPhone er inde på en side der preloader et mobilt design. 
Det skyldes at dynamiske designs ofte gør at du skal scrolle meget mere op og ned for at se hele sidens indhold. 

Er du f.eks. inde i en kategori med mere end 20 produkter kan en listevisning betyde at du skal scrolle "100 meter" op og ned for at overskue sortimentet. Det oplever du ikke ved et traditionelt design. 

Det er derfor altid et vurderingsspørgsmål om mine kunder ønsker at få lavet en webshop-design med et særligt tilpasset dynamisk layout.
Som jeg også skrev vil løsningen, hvis kunden føler behov for det, ofte være en specielt udviklet "mobile" template evt. med indbygget iPhone app som er udviklet til Virtuemart

Er der tale om profilsider, firmasider og andre typer designs, hvor der arbejdes ud fra en nyere Joomla template, vil designet stort set altid være 100% responsive/dynamisk, da de fleste nyere templates er baseret på et framework der er pre-optimeret med dynamisk styling.

Jeg takker for din feedback, efter at have besøgt siden fra din mobil, som jo tyder det på at der er ting der kan forbedres, og det er klart noget vi skal se nærmere på.

 

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Olsen:
Som jeg skrev laver jeg gerne responsive designs, men det kan ikke undgå at betyde en større arbejdsbyrde og dermed også en højere pris.

Det er klart. Kunder skal naturligvis betale for ekstra funktionalitet, det er ikke alle der vil det.

Mikkel Olsen:
...men jeg ved at jeg personligt næsten altid vælger "desktop-visning" hvis jeg via min iPhone er inde på en side der preloader et mobilt design. 

Det skyldes at dynamiske designs ofte gør at du skal scrolle meget mere op og ned for at se hele sidens indhold. 

Enig, og det er fordi mange responsive designs på ingen måde er optimale for mobiler. Mange tror at bare det er responsivt, så er det optimalt, men det er langt fra tilfældet. Der er mange responsive designs, som fungerer på mobil, men som bestemt ikke er optimale.

Mikkel Olsen:
Er du f.eks. inde i en kategori med mere end 20 produkter kan en listevisning betyde at du skal scrolle "100 meter" op og ned for at overskue sortimentet. Det oplever du ikke ved et traditionelt design. 

Men det er netop her man skal overveje hvad der er optimalt. Det er ikke optimalt hvis man skal scrolle "100 meter" ned, men det er dælme heller ikke optimalt hvis teksten er så lille man ikke kan læse den. Derfor skal man udvikle en løsning der tager hensyn til begge dele, så godt som muligt

Mikkel Olsen:
Nu vil jeg ikke ud i en længere diskussion omkring folks opfattelse af hvad der foretrækkes mht. browservaner på mobile enheder,
.

Det behøver vi heller ikke. Der er lavet mange tests der viser meget klare tendenser. Hvad enkeltpersoner ønsker er helt lige meget, det vigtige er om man kan få den gennemsnitlige konvertering op, ved at gøre f.eks. tekster læsbare og betalingsflow optimalt.

Tilmeldt 12. Feb 13
Indlæg ialt: 316
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Frost:
Derfor skal man udvikle en løsning der tager hensyn til begge dele, så godt som muligt

100% enig. Og som sagt er de negative punkter du har pointeret, efter at have besøgt siden fra din mobil, er helt klart noget der er værd at tage til efterretning.

Tilmeldt 12. Feb 13
Indlæg ialt: 316
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Thomas,

På de webshops jeg har lavet, har jeg tjekket i Analytics hvor stor en procentdel af trafikken der reelt kommer fra mobile enheder (tablets + desktops undtaget) fordelt over 1 måned, og i flere tilfælde viser det sig at den mobile trafik udgør mindre end 5% af det samlede besøgstal.

Det man bl.a. kan udlede af dette er at afhængigt af hvilken målgruppe man henvender sig til, skal man vurdere i forhold til budgettet, hvor stor en del der evt. skal gå til optimering af "mobilt design", og hvor stor en del der skal gå til udvikling og forbedring af andre ting, der kan højne konverteringsraten og besøgsraten.

Det hele handler jo om hvor pengene er bedst givet ud, så der på sigt skabes størst mulig omsætning og fortjeneste for pågældende virksomhed.

Det er selvfølgelig kun godt at have et layout der virkelig kæler for de helt små mobile enheder, men i nogle tilfælde er det måske vigtigere at fokusere på andre ting i starten.

Lige med mine webshop-designs er der altid mulighed for at udvide designet med et mobilt layout på et senere tidspunkt, da jeg når som helst kan tilføje en seperat template dedikeret til de laveste skærmopløsninger. 

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 19:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Du behøver ikke overbevise mig :-)

Jeg har efterhånden læst så mange tests, og set så mange blogindlæg, opslag på G+ osv. der viser vigtigheden af mobilbesøgende på shops.

Jeg har lige hurtigt tjekket otte shops og de viser ca. 15-40% besøg fra mobile enheder.

Hvis man regner med der næsten ikke kommer nogle besøgende i shoppen behøver man ikke gøre oplevelsen god for mobilbesøgende, men med de tal jeg netop ser, og de rapporter jeg har set fra kollegaer i branchen kunne jeg ikke finde på ikke at anbefale at kæle for de mobile brugere.

Der er nemlig endnu en ting mange glemmer. Man skal ikke kun se på konverteringer fra mobil og desktops hver for sig, det er også vigtigt at se hvor mange der først har set produkterne via mobil, og derefter bestilt på en desktop.

Kan du eventuelt gemme rapporten der viser mobilbesøg i PDF (kan gøres i analytics) og sende til tf@webcoders.dk, jeg er ikke sikker på du kigger det korrekte sted, og hvis du vil have et par ekstra øjne på det siger du bare til. Jeg har lige tjekket nogle affiliatesider og lidt andre indholdssider, og der er ikke nogen der kommer under 5% i mobile besøgende, så jeg er næsten sikker på du ser forkert. Dog med mindre de kører adwords og har valgt mobile brugere fra, så er det klart andelen af mobile besøgende er lavere :-)

P.S. Husk også at google lægger vægt på mobilvenlige sites, når der søges fra mobil, så sites der ikke er mobiloptimerede får færre besøg fra Google.

Demib har for nyligt skrevet dette indlæg Mobil SEO – få styr på dit mobil-site nu! (eller dø i Google i morgen)

Du kan også se grafen her http://www.distilled.net/training/mobile-seo-guide/ andelen af mobile brugere er kun stigende, og tallene på grafen er fra 2012.

Det er fair at fravælge mobil optimering af budgetgrunde, men kunderne skal til enhver tid vide at der ligger meget omsætning, både direkte og inddirekte, og venter hvis man optimerer til mobile brugere.

Tilmeldt 12. Feb 13
Indlæg ialt: 316
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige sendt dig en PDF. 

Der er ikke så meget at tage fejl af.
Det er dog klart at der vil være webshops, hvor "mobil-besøg" udgør en væsentlig større andel end det er tilfældet på den statistik du har fået fra mig, og hvis %-delen er helt oppe på 15-40% skal der nok prioriteres anderledes..

Den artikel du henviser til handler primært om problemet ved at have mobil-site på et domæne og "alm." design på et andet. Det er slet ikke den problematik vi taler om her.

Det er korrekt at Google straffer sider der ikke kan læses ordentligt fra en mobil, men man straffes ikke i de "alm." søgeresultater. Man kan derimod risikere at blive straffet ved ringere placeringer i Googles mobile-search engine, altså ved Google-søgninger foretaget fra en mobil enhed. 
(Jeg kan se at du også har nævnt dette som P.S:) 

Du behøver ikke at have et decideret "responsive" design, for at undgå risiko for at Google straffer dig på den mobile del af deres søgemaskine. Du skal blot sørge for at siden er læsbar og anvendelig. En metode er at lave en dedikeret design / template som er kodet i formatet XHTML mobile.

Du kan læse mere her:
http://mobilewebfirst.com/google-penalties/

Jeg vil lige tilføje at jeg på ingen måde er specialist i mobil-SEO. Jeg er dog klar over hvor vigtigt det er at få styr på detaljerne også hvad angår massering af søgemaskinerne, og der er ingen tvivl om at trafikken fra mobile enheder kun vil blive ved med at stige fremover. 

Du skal ikke tro at jeg ligefrem fraråder kunder at få et dynamisk design:)
Det jeg pointerer er at der er visse tilfælde, hvor andre ting kan have en større betydning for virksomhedens forretning på www

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Olsen:

Jeg har lige sendt dig en PDF. 

Der er ikke så meget at tage fejl af.

Nej jeg kan se procenten passer (på overfladen), og jeg kan se de mobile brugere på sitet er meget utilfredse med sitet, i forhold til de tal der er sendt.

Desktopbrugerne er på sitet 10 gange så lang tid som de mobile brugere. Jeg har lige gennemgået 12-15 forskellige analyticskontoer og jeg fandt en hvor forskellen var 6 gange, og flere lå omkring det samme eller dobbelt så lang gennemsnitstid på desktop som på mobil.

Så tallene taler sit tydelige sprog og viser at mobilbrugerne bruger meget mindre tid på sitet end desktop, hvilket siger noget om hvordan mobile brugere opfatter sitet. Forskellen er dog så stor at jeg tror du måske har glemt at filtrere dine egne besøg fra i deres analytics, da der næsten er for stor forskel til det kan passe.

Hvis du ikke har filtreret dine egne og din kundes besøg fra, får du i øvrigt også et helt forkert billede af fordelingen mellem mobil og desktop. Der er flere ting der kan gøre tallet ikke er retvisende, men det kræver man dykker ned i analytics. Jeg vil næsten vædde med tallet ikke er retvisende, men det kan jeg selvfølgelig ikke se uden at se kontoen.

Mikkel Olsen:
Man kan derimod risikere at blive straffet ved ringere placeringer i Googles mobile-search engine, altså ved Google-søgninger foretaget fra en mobil enhed.

Yes, det var også det jeg skrev.

Mikkel Olsen:
Du behøver ikke at have et decideret "responsive" design, for at undgå risiko for at Google straffer dig på den mobile del af deres søgemaskine. Du skal blot sørge for at siden er læsbar og anvendelig.

Yes det var også det jeg skrev.

Mikkel Olsen:
Den artikel du henviser til handler primært om problemet ved at have mobil-site på et domæne og "alm." design på et andet. Det er slet ikke den problematik vi taler om her.

Jeg citerer fra artiklen:

"Måske er det bare nogle af deres tests med tilpassede mobil-resultater jeg er stødt ind i, men det er i alle fald ikke overraskende, at Google nu melder så klart ud, som de gør, og siger at du ikke skal forvente meget synlighed – om overhovedet nogen, i de Google resultater mobile brugere får – med mindre Google kan konstatere, at dit website fungerer for mobile brugere.

Med de 20-50% mobile brugere mange websites har idag, hvoraf en tilsvarende procentdel sandsynligvis også søger i Google, står du til at miste 20-50% af dine søgemaskinetrafik – i værste fald, hvis dit website ikke er ordentligt mobil-optimeret."

Med de 20-50% mobile brugere mange websites har idag, hvoraf en tilsvarende procentdel sandsynligvis også søger i Google, står du til at miste 20-50% af dine søgemaskinetrafik – i værste fald, hvis dit website ikke er ordentligt mobil-optimeret.

- See more at: http://www.demib.dk/google-mobil-seo/#sthash.KiINCq25.dpuf"

Jeg synes nu det passer meget godt med min pointe, selvom artiklen også handler om andre ting, men det kan sagtens bare være mig :-)

Jeg tror du skal dykke ned i den analytics og tjekke om ikke der er desktopbrugere der skævvrider statistikken i en grad så man faktisk ikke kan regne med den. Med så relativt få besøgende kan en udvikler og en kundes egne besøg give et helt forkert billede, og hvis det forkerte billede så bruge til at vurdere om sitet skal optimeres til mobile besøgende, så begår man en fejl.

Nå men klokken er 01.33 her hvor jeg er, og jeg skal op og spille tennis i morgen, så jeg vil smutte i seng, men hvis vi skal se på den analytics sammen, og se om der er fejlkilder i forhold er det velkommen til at skrive igen.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Apr 13
Indlæg ialt: 1085
Fra  Firmaconnect.net Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel.

Kan altså ikke lade være med at kommentere, håber det er okay.
Kan se du laver ret godt arbejde og design er du ret stærk i.

Nu er jeg jo din konkurrent lige som de andre herinde så her kommer lige mit forslag til dig.

Janteloven (dansk)

Du skal ikke tro at du er noget
Du skal ikke tro du er lige så meget som os
Du skal ikke tro du er klogere end os
Du skal ikke bilde dig ind at du er bedre end os
Du skal ikke tro du ved mere end os
Du skal ikke tro du er mere end os
Du skal ikke tro at du duer til noget
Du skal ikke le ad os
Du skal ikke tro at nogen bryder sig om dig
Du skal ikke tro du kan lære os noget

Ud over dette har du styr over de shops du laver, så ret godt arbejde Yes

Side 3 ud af 4 (34 indlæg)