Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afdrag på lån - sidestilles det med kontante hævninger/kan det kørers over driften?

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

abg:
Så betyder det jo desværre jeg skal 'betale skat af afdragene'. Hvis bilen var i et ApS ville jeg ikke personligt blive beskattet af afdragene - men det ville påvirke virksomhedens skat i forhold til overskuddet.

Derfor håbede jeg på at det kunne lade sig gøre over virksomhedsskatteordningen, således det ikke blev beskattet som 'løn' men blot som skattemæssigt overskud.

Er dette helt sort logik fra min side, eller er der stadig håb?

Hej abg,

Ved køb af bilen bogføres den som et aktiv, og dine fradrag kommer ved afskrivning på bilen.

Hvis du derudover også fradrager dine afdrag på bilkøbet, så vil du ende op med at fradrage bilens værdi 2 gange, og det duer jo selvfølgelig ikke.

Det gør ingen forskel, om du bogfører afdragene i et ApS eller i en enkeltmandsvirksomhed - de skal behandles ens i begge tilfælde.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror næsten jeg er ved at forstå det. Jeg prøver at komme med to konkrete eksempeler:

Omsætning: 100.000 kr indgået på firmakonto

Rente: 10.000 kr trukket på firmakonto

Adrag 40.000 kr. trukket på firmakonto

Resultat: 50.000 kr.

Bliver jeg beskattet af, a: 90.000 kr, eller b: 50.000 kr. (Det er et meget forenklet regnestykke uden afskrivninger)

Hvis jeg indskyder en bil til kr. 200.000 i firmaet med pant i til finansieringsselskab for det samme (og det er et lån der er optaget privat), kan jeg så gøre det således at jeg skyder bilen ind til 200.000 kr, krediterer 200.000 på en mellemregningskonto som jeg hver måned overfører penge til mig selv privat fra.

Her kan jeg ikke helt udregne konsekvensen for den personlige skat.

Omsætning 100.000 kr

Renter 10.000 kr.

Afdrag på mellemregning 40.000 kr.(uden rente)

Resultat 50.000 kr.

Skal jeg beskattes af 50.000 eller 90000 her?

 

I begge eksempler er der jo alt andet lige et likviditetsproblem hvis jeg skal betale topskat af en indtægt på 90.000 kr, når der kun er 50.000 at gøre godt med. Det kan altså ende med at der ikke er penge til at betale skat (rent teoretisk)

Hilsen Anders

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

abg:

Jeg tror næsten jeg er ved at forstå det. Jeg prøver at komme med to konkrete eksempeler:

Omsætning: 100.000 kr indgået på firmakonto

Rente: 10.000 kr trukket på firmakonto

Adrag 40.000 kr. trukket på firmakonto

Resultat: 50.000 kr.

Bliver jeg beskattet af, a: 90.000 kr, eller b: 50.000 kr. (Det er et meget forenklet regnestykke uden afskrivninger)

Hvis jeg indskyder en bil til kr. 200.000 i firmaet med pant i til finansieringsselskab for det samme (og det er et lån der er optaget privat), kan jeg så gøre det således at jeg skyder bilen ind til 200.000 kr, krediterer 200.000 på en mellemregningskonto som jeg hver måned overfører penge til mig selv privat fra.

Her kan jeg ikke helt udregne konsekvensen for den personlige skat.

Omsætning 100.000 kr

Renter 10.000 kr.

Afdrag på mellemregning 40.000 kr.(uden rente)

Resultat 50.000 kr.

Skal jeg beskattes af 50.000 eller 90000 her?

 

I begge eksempler er der jo alt andet lige et likviditetsproblem hvis jeg skal betale topskat af en indtægt på 90.000 kr, når der kun er 50.000 at gøre godt med. Det kan altså ende med at der ikke er penge til at betale skat (rent teoretisk)

Hilsen Anders

 

Eksempel med udgangspunkt i anvendelse af VSO:

Du køber en bil til 400.000 kr.

Du har et resultat i driften på kr. 100.000 i overskud.

Til købet af bilen har du privat opsparet t.kr. 80.000 (svarende til en udbetaling på 20 % - Kun medtaget som en del af eksemplet). De resterende 320.000 kr. er finansieret igennem et banklån, som du årligt betaler 10.000 kr i afdrag på og 5.000 kr. i renter.

Du skyder det hele ind i din virksomhed. Derved vil du modtage et materielt anlægsaktiv på kr. 400.000 (bilen / debet aktiver i balancen). Tilsvarende skal har du et lån på kr. 320.000 under din langfristede gæld (kredit under passiver i balancen). Nu mangler du 80.000 kr. for at få balance i regnestykket, disse "skylder" virksomheden reelt set dig. Du kan derfor oprette en mellemregningskonti efter egenkapital posterne hvor du har dit tilgodehavende (kredit mellemregningskonto i passiver, balancen. OBS mellemregningskontoen må alene optræde som en kredit/gældspost i virksomheden. Går denne i debet/du skylder virksomheden penge skal det omposteres til "privat hævet" og tæller som en hvæning i hæverækkefølgen).

Når året er omme vil du have betalt samlet kr. 15.000 i ydelser på bilen. Disse skal føres som kr. 5.000 i renter, som er en udgift i driften(debet). Dit resultat vil nu være kr. 95.000 i overskud. De resterende 10.000 kr. du har betalt i afdrag skal afdrages på lånet under passiverne (debet på lånet) således lånet nu udgører kr. 310.000 i restgæld.

Herudover skal der foretages afskrivninger på bilen. På driftsmidler foretages der skattemæssigt saldoafskrivninger, hvilket betyder at du tager 25 % af værdien primo. Ex på saldoafskrivning:

År1: 100 - 25 % = 25 = 75

År 2: 75 - 25 % = 18,75 = 56,25

År 3: 56,25 - 25 % = 14,06 = 42,19 osv.

Tilbage til eksemplet med bilen. Du har derfor et afskrivningsgrundlag på kr. 400.000, svarende til en skattemæssig afskrivning på kr. 100.000 i år 1. Da du efter betaling af renter på lånet ovenfor havde et overskud på kr. 95.000 vil du nu ende med et driftsunderskud på kr. 5.000! Afskrivningerne skal føres som en udgift i driften (debet) og afskrivning under aktivet (kredit). Derved vil bilens værdi nu udgøre kr. 300.000 i balancen.

Der vil derfor ikke være noget resultat, at skulle svare A/C skat af svarende til 25 %. Såfremt du har foretaget hævninger i øvrigt udover de kr. 80.000 som står på mellemregningskontoen, vil du skulle betale alm. skat af disse hævninger.

I år 2 vil regnestykket hedde:

Overskud på kr. 100.000

Afskrivninger (grundlag primo 400.000 - 100.000 fra år 1 = 300.000) 75.000

Renter på kr. 5.000

Overskud efter bil påvirksning: (100.000 - 75.000 - 5.000) = 20.000 i overskud.

Dette var et noget forsimplet eksempel på hvordan bilen påvirker din drift og balance, samt med udgangspunkt i skattemæssige afskrivningsmetoder.

/Christian

Statsautoriseret revisor - København

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej abg

I begge eksempler beskattes du af dit overskud.

Spørgsmålet er kun, hvordan beskatningen af dit overskud foretages.

Ved anvendelse af Virksomhedsskatteordningen så vil opsparede beløb (i dette tilfælde nedbringelse af gæld på bilen) kun acontobeskattes med 25% virksomhedsskat. D.v.s. at der vil opstå et opsparet overskud, som senere vil skulle udlignes til normal beskatning med fradrag af den allerede erlagte acontoskat.

Eksemplet vil derfor kun være interessant i tilfælde af, at skatteyderens beskatningsgrundlag er over topskattegrænsen, idet det senere hævede opsparede overskud så vil kunne henstå til en hævning på det tidspunkt, hvor beskatningsgrundlager ikke overstiger topskattegrænsen. Herved vil der reelt være en skattebesparelse på de 15% af topskatten i forbindelse hævning af virksomhedsoverskudet til betaling af afdrag på bilgælden.

Hvis skatteyderen ikke er over topskattegrænsen har det reelt ikke anden betydning end en udskydelse af skattebetalingen for virksomhedens overskud.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

abg:

Jeg tror næsten jeg er ved at forstå det. Jeg prøver at komme med to konkrete eksempeler:

Omsætning: 100.000 kr indgået på firmakonto

Rente: 10.000 kr trukket på firmakonto

Adrag 40.000 kr. trukket på firmakonto

Resultat: 50.000 kr.

Bliver jeg beskattet af, a: 90.000 kr, eller b: 50.000 kr. (Det er et meget forenklet regnestykke uden afskrivninger)

Tonnys svar var jo som altid klart, men jeg tror den hænger lidt i at abg tager afdrag med i resultatet

Dit eksempel skulle hedde

Omsætning: 100.000 kr indgået på firmakonto

Rente: 10.000 kr trukket på firmakonto

RESULTAT 90.000 som du beskattes af

Derudover: Adrag 40.000 kr. trukket på firmakonto - som bare er at din gæld i bilen går 40.000 kr ned - f.eks fra 80.000 før afdrag til nu 40.000 kr - og samtidigt går din bankonto ned med 40.000 - 

Du er ikke blevet fattigere af det - du har nu mindre gæld i bil med 40 t og tilsvarende færre kontanter 40 t - det er ren status og påvirker slet ikke resultatet så du skatter af de 90.000 kr

I det forenklede regnskab som du der vælger at holde uden afskrivninger (vel for forståelsen) - men eller vil afskrivninger jo gå fra dit overskud på 90.000 og ned med afskrivningsbeløbet efter loven - De kan jo så være klart mindre end afdraget, men det er en anden sag.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kære Alle venlige & Hjælpsomme Aminoer!!

 

Tusinde, tusinde tak for jeres store tålmodighed og hjælp! Det varmer ekstremt om hjertet at I alle har hjulpet mig med det hovedbrud, der har holdt mig vågen hele natten.

Endnu engang tak for alle Jeres lange og velovervejede svar - der er virkeligt flot af Jer alle sammen!

Rigtig god aften

Anders

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)