|
Hej aminoer Jeg er kommet lidt i tvivl om hvordan Anpartskapital skal bogføres i de forskellige regningssystemer. Uanset hvad jeg gør, får jeg et resultat som jeg mener er forkert. - Lad os nu antage at Anpartskapitalen er 100.000 kr. - Jeg køber et varelager for 100.000 kr. Jeg vil så mene at jeg bare flytter værdien fra konto til lager, hvorfor de 100.000 kr ikke burde stå som udgift eller ?? 1) Hvis vi nu antager at jeg ikke sælger noget som helst, så burde resultatet stadig være 0 og ikke - 100.000 kr? 2) Hvis jeg kun sælger fo 40.000 kr., og vi antager at jeg ingen andre udgifte har. Så burde resultatet give 40.000 kr., og ikke - 60.000 kr? Hvis ikke jeg har ret, så må der vel være noget galt med mig. I så fald kan man bare blive ved med at købe og aldrig betale skat hvis hele ens varelager altid stå som en udgift ? 3) Hvis jeg har ret, hvordan skal jeg så bogføre anpartskapitalen? For når jeg gør det i et system ''web regnskab'' (kreditere anparts konto, debitere bank konto), og køber varer for 100.000, så stå der vareforbrug: 100.000 kr i resultatet, og altså de 100.000kr er taget som en udgift. Er der et bedre system til dette, evt billys ?? |
Hej,
Der er to ting i de spørgsmål.
Først skal du bogføre den indskudte anpartskapital dette gøres sådan:
Debit: Bankkonto
Kredit: Egenkapital
---------------
Når du nu foretaget et indkøb for de 100.000 kroner skal de bogføres som følger:
Debit: Varelager
Kredit: Bankkonto
---------------
Du skal udgiftesfører dit varelager i takt med det bliver forbrugt:
Debit: Resultatopgørelsen
Kredit: Varelager
Du skal indtægtsføre dit salg:
Debit: Debitorer/Bank (Alt afhængigt om du brug debetor modul eller først bogføre det når du har modtaget pengene)
Kredit: Resultatopggørelsen
------
Summa summarum er at du ikke skal medregne dit varekøb som en udgift før det forbruges. Det vil sige at hvis du ikke har noget salg og stadig har varelageret når regnskabet skal udfærdiges er dit resultat 0.
Håber dette hjalp.
Hvis du har brug for yderligere hjælp er du velkommen til at kontakte os, vi er en ny-startet virksomhed med speciale inden for bogføring o.lign.
Vi kan blandt andet overtage ansvaret for hele den formelle del - så som regnskaber, bogføring, løn, moms mv.
med venlig hilsen
G&B Financial Services
Bliv gratis medlem