Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Der findes ikke noget der hedder "MLM-branchen" - BASTA!

Side 1 ud af 8 (75 indlæg)
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 1351
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,8 stjerner givet af 5 person

Der kører i øjeblikket flere forskellige debatter her i MLM-forummet, hvor MLM-branchen som helhed diskuteres. 

Bare for at slå det fast - én gang for alle! - så findes der ikke noget der hedder MLM-branchen. I hvert fald ikke når man skal diskuttere, hvorvidt et firma er i orden eller ufint i kanten, eller om MLM som model er brugbar eller ej. 

Det svarer til, at en webshop, der også udbyder sine produkter via affilliate marketing bliver betegnet som værende en del af "Affilliate branchen". 

Bevares - det er den da, men det siger jo på ingen måde noget om virksomhedens etik, moral, produkter, serviceniveau, ansatte eller noget som helst andet - og at begynde at stemple hele affiliate branchen på baggrund af enkelte webshops måde at agere på, giver jo absolut ingen mening. 

MLM er som udgangspunkt en markedsførings-metode, der bliver benyttet over hele verden, af både deciderede MLM-firmaer, men også af "almindelige" firmaer, i kombination med andre typer af markedsføring

Det jeg prøver at sige med dette indlæg er, at hvis man ikke kan forholde sig til dette simple faktum, så giver det ingen mening at kaste sig ud i endnu en debat med 200+ indlæg omkring hvorvidt MLM er scam eller OK, da begrebet MLM som sagt ikke er en fast defineret størrelse.

Det svarer til at debattere, om Danske Bank er en god bank, ved at inddrage info fra alle andre virksomheder og brancher, der har med valuta at gøre.

Det giver ingen mening - eller... det bliver i hvert fald en debat uden ende!

Og så lige en bonus-info til alle skeptikere/modstandere/tvivlere og nysgerrige:

Lige så snart der bliver benyttet udtryk som "deltage", "rekruttere" og lign. - så er de fleste seriøse MLM'ere stået af - for reel MLM handler ikke om at "deltage" eller blive rekrutteret til noget som helst. Det er en forretningsFORM, som man kan vælge at benytte, til opstart af sin egen virksomhed - intet andet. 

Så med mindre man også mener, at man bliver rekrutteret til at deltage i webshop-branchen, når man starter en webshop, så giver det kun anledning til misforståelser og irritation at benytte disse begreber.

Just my 50 cents. Wink 

allanisaksen.dk - Online Digital Assistent

Tilmeldt 30. May 13
Indlæg ialt: 173
Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Det er helt riktig at man ikke kan vurdere en hel bransje eller forretningsform ut fra et selskap, eller motsatt, dømme et selskap ut fra bransje eller forretningsform. Det blir like dumt som om å høre nynazister si at alle muslimer er terrorister. For MLM-bransjen derimot er det ikke de dårlige selskapene som er unntaket, da 99 % av alle selskaper som hevder å drive med MLM er pyramidespill der rekruttering av nye distributører er viktigere enn å skaffe sluttkunder. De få seriøse aktørene som mestrer å drive MLM-konseptet uten pyramideeffekt er i sterkt mindretall. Det er altså ikke noen få enkeltselskaper som skaper problemer, hele forretningsformen er totalt bedervet av ulovligheter, bedrageri og illusjoner.

I de aller fleste tilfeller er det sterkt misvisende å påstå at man driver sin egen virksomhet når man er MLM-distributør, og de fleste registrerer seg heller ikke som næringsdrivende. De fleste MLM-selskaper har klausuler i distributøravtalen som gir dem fullstendig suverenitet i forhold til å endre reglene eller terminere distributører uten å måtte oppgi grunn. De fleste MLM-selskapene overlever heller ikke særlig lenge, og da vil man også stå på bar bakke. I virkeligheten er man altså underlagt et strengt regime som man har null kontroll over.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 1351
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :

4brooker:
da 99 % av alle selskaper som hevder å drive med MLM er pyramidespill der rekruttering av nye distributører er viktigere enn å skaffe sluttkunder.

At der er størst fokus på at skaffe nye distributører er IKKE ensbetydende med, at firmaet er hverken uetisk, ulovligt eller at betegne som pyramidespil. 

Fokus på distributører giver jo rigtig god mening - både for forhandlerne og for firmaet, da distributører skaffer en større omsætning end normale kunder. Det er derfor en misforståelse, en myte, og en plat fordrejning af sandheden, at fokus på forhandlere skulle være at sidestille med pyramide. 

Det handler ganske enkelt om OMSÆTNING. Hvis det var problem, så ville Franchise og affilliate jo også være pyramidelignende forretning.

4brooker:
I de aller fleste tilfeller er det sterkt misvisende å påstå at man driver sin egen virksomhet når man er MLM-distributør, og de fleste registrerer seg heller ikke som næringsdrivende.

Jeg er for det første uenig - og hvor har du de tal fra der viser, at det er de "aller fleste???".

Vi har f.eks. fået et 8 sider langt bindende svar fra SKAT om, at en MLM-distributør har PRÆCIS samme rettigheder som alle andre "almindelige" forhandlere af produkter - både hvad angår at trække udgifter fra, kilometerpenge, vareprøver etc. etc.

At mange forhandlere så vælger IKKE at registrere sig, er jo den enkeltes valg, eller muligvis dårlig rådgivning fra deres sponsor - og har derfor igen IKKE noget med selve branchen at gøre. 

4brooker:
De fleste MLM-selskaper har klausuler i distributøravtalen som gir dem fullstendig suverenitet i forhold til å endre reglene eller terminere distributører uten å måtte oppgi grunn.

Det har stort set alle firmaer, og er derfor på ingen måde et problem, der kun relaterer sig til MLM-branchen. 

4brooker:
De fleste MLM-selskapene overlever heller ikke særlig lenge, og da vil man også stå på bar bakke.

Jeg mener det er noget vrøvl, da mange MLM-selskaber er over 30 år gamle - med mindre det er dette du stadig betegner som unge firmaer?

Du bliver ved med at sidestille MLM og pyramide - uden noget konkret at have det i. 

Det svarer til at sige, at bankerne er ulovlige, fordi deres ydelser minder om lånehajernes. 

allanisaksen.dk - Online Digital Assistent

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Allan I:
At der er størst fokus på at skaffe nye distributører er IKKE ensbetydende med, at firmaet er hverken uetisk, ulovligt eller at betegne som pyramidespil. 

Nej, men det er ensbetydende med, at nogen bliver snydt.

Tilmeldt 30. May 13
Indlæg ialt: 173
Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan I:
At der er størst fokus på at skaffe nye distributører er IKKE ensbetydende med, at firmaet er hverken uetisk, ulovligt eller at betegne som pyramidespil. 

Personlig må du gjerne mene dette, men lovverket i de aller fleste land sier altså noe helt annet. Hvis det er flere distributører enn kunder skyldes det normalt en pyramideeffekt.

Allan I:
Jeg er for det første uenig - og hvor har du de tal fra der viser, at det er de "aller fleste???".

I Norge er det en enkel sak å finne ut hvem som er registrert som næringsdrivende, og når man sammenligner dette med lister over MLM-distributører kan man finne ut hvor mange som er registrert næringsdrivende.

Allan I:
Det har stort set alle firmaer, og er derfor på ingen måde et problem, der kun relaterer sig til MLM-branchen. 

Det er riktig at vanlige firmaer også har ansettelsekontrakter, taushetserklæringer og andre spilleregler, men da er man faktisk ansatt i et firma, man driver ikke sin egen forretning. Da har man til gjengjeld svært mange rettigheter som arbeidstaker som man ikke har som MLM-distributør.

Allan I:
Jeg mener det er noget vrøvl, da mange MLM-selskaber er over 30 år gamle - med mindre det er dette du stadig betegner som unge firmaer?

Av ca. 500 nettverkskonsepter som er aktive i Norge for øyeblikket er godt over halvparten etablert i 2010 eller senere. De siste to år har over 100 nettverksselskaper med norske deltakere i blitt lagt ned, og 80 % av disse ble mindre enn 5 år gamle - tross løfter fra stort sett samtlige om langvarige gjentakende inntekter. Jeg har ikke tilsvarende oversikt over Danmark, utover at jeg har inntrykk av at nettverkssalg er noe mindre utbredt i Danmark enn i Norge.

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Allan I:

Fokus på distributører giver jo rigtig god mening - både for forhandlerne og for firmaet, da distributører skaffer en større omsætning end normale kunder. Det er derfor en misforståelse, en myte, og en plat fordrejning af sandheden, at fokus på forhandlere skulle være at sidestille med pyramide. 

Det handler ganske enkelt om OMSÆTNING. Hvis det var problem, så ville Franchise og affilliate jo også være pyramidelignende forretning.

Hvorfor skaffer forhandlerne mere omsætning end hvis man skaffede reelle kunder?

Lad mig gætte - Der kommer et ekstra medlemsgebyr i puljen.

Min påstand er at 95 % af folk der er beskæftigede inden for MLM er forblændet af muligheden for at tjene nemme penge på længere sigt, og de samme 95 % har intet økonomisk indblik i hvordan deres MLM firma tjener pengene.

Hvorfor ligger de ikke bare deres årsrapporter fladt frem og viser os, hvor indtjeningen kommer fra.

/Simon

 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 1351
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :

4brooker:
men lovverket i de aller fleste land sier altså noe helt annet. Hvis det er flere distributører enn kunder skyldes det normalt en pyramideeffekt.

FORKERT!!! Det kommer an på, om OMSÆTNINGEN fra disse distributører kommer fra indskud eller fra produktsalg. 

Så andelen af distributører (som man i øvrigt ikke kan se, om er distributører eller kunder, der køber ind til indkøbspris) versus andelen af kunder kan IKKE bruges til at vurdere noget som helst. 

4brooker:
Det er riktig at vanlige firmaer også har ansettelsekontrakter, taushetserklæringer og andre spilleregler, men da er man faktisk ansatt i et firma, man driver ikke sin egen forretning. Da har man til gjengjeld svært mange rettigheter som arbeidstaker som man ikke har som MLM-distributør.

At være ansat har INTET at gøre med at være distributør eller forhandler. Som forhandler i alle brancher er man generelt dårligere stillet i forhold til loven og i forhold til handelsbetingelser - sammenlignet med almindelige forbrugere. 

4brooker:
De siste to år har over 100 nettverksselskaper med norske deltakere i blitt lagt ned, og 80 % av disse ble mindre enn 5 år gamle

Og hvordan ser statistikken ud for andre brancher i Norge?

Hvor mange nystartede webshops bliver over 5 år gamle? Hvor mange nystartede detailforretninger bliver over 5 år gamle? Hvor mange nystartede konsulentvirksomheder bliver over 5 år gamle?

allanisaksen.dk - Online Digital Assistent

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 1351
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Kvist:

Allan I:
At der er størst fokus på at skaffe nye distributører er IKKE ensbetydende med, at firmaet er hverken uetisk, ulovligt eller at betegne som pyramidespil. 

Nej, men det er ensbetydende med, at nogen bliver snydt.

Jeg bruger en shampoo, en hårvoks, en deo, en parfume og en håndcreme fra et MLM firma. Jeg har oprettet mig som partner - hvilket giver mig 30% rabat på de priser, som "almindelige kunder" giver. 

Kan du fortælle mig, hvordan nogen bliver snydt af dette? 

Som jeg ser det, er det en win-win-win-situation. Jeg får billigere varer, MLM firmaet har en trofast kunde, og forhandlerne får provision af min omsætning

Hvem er det, der er blevet snydt her???????

allanisaksen.dk - Online Digital Assistent

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan I:

Carsten Kvist:

Allan I:
At der er størst fokus på at skaffe nye distributører er IKKE ensbetydende med, at firmaet er hverken uetisk, ulovligt eller at betegne som pyramidespil. 

Nej, men det er ensbetydende med, at nogen bliver snydt.

Jeg bruger en shampoo, en hårvoks, en deo, en parfume og en håndcreme fra et MLM firma. Jeg har oprettet mig som partner - hvilket giver mig 30% rabat på de priser, som "almindelige kunder" giver. 

Kan du fortælle mig, hvordan nogen bliver snydt af dette? 

Som jeg ser det, er det en win-win-win-situation. Jeg får billigere varer, MLM firmaet har en trofast kunde, og forhandlerne får provision af min omsætning. 

Hvem er det, der er blevet snydt her???????

Jeg kommenterede overhovedet ikke på alle dine fine produkter. Jeg kommenterede på dit eget svar om, at det ikke gør noget ulovligt at der er mere fokus på at skaffe distributører end på at sælge produkter.

Hvis det er der fokus ligger i en virksomhed, så er det vejen til at nogen bliver snydt.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 1351
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Carsten Kvist:

Jeg kommenterede overhovedet ikke på alle dine fine produkter. Jeg kommenterede på dit eget svar om, at det ikke gør noget ulovligt at der er mere fokus på at skaffe distributører end på at sælge produkter.

Hvis det er der fokus ligger i en virksomhed, så er det vejen til at nogen bliver snydt.

Nej, selvfølgelig kommenterede du ikke på mine produkter, da jeg først skrev om dem EFTER dit indlæg - hvorfor det selvfølgelig ville være svært for dig at kommentere på noget, der ikke var skrevet endnu. Wink

Men du læser så heller ikke hvad jeg skrev - INDEN dit indlæg: nemlig at fokus på at skaffe partnere/distributører/forhandlere på ingen måde behøver at være suspekt, ulovligt eller "gråzone-agtigt".

Så længe det er PRODUKTomsætning der er firmaets primære indtægtskilde, så er det fuldstændig ligemeget om der er 100.000 partnere/forhandlere og kun en enkelt kunde - det er stadig hverken ulovligt eller at betegne som en pyramide. 

I så fald ville MATAS' og COOP's kundeklubber også være grænsende til pyramide! 

allanisaksen.dk - Online Digital Assistent

Side 1 ud af 8 (75 indlæg)