Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler for IVS selskab

Side 1 ud af 4 (35 indlæg)
Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har følgende spørgsmål fra vores læsere. Måske nogen kan hjælpe og ved besked.


Er her nogen som ved om man kan have et IVS selskab som ejer et andet IVS?
Altså f.eks. IVS (holding) og alm. IVS (drift)?


Hvornår bliver det muligt at oprette IVS selskab?


Hvilke omkostninger er der forbundet med stiftelse af et IVS selskab?


Hvad koster et IVS selskab i drift (revision / årsregnskab osv.)?

Hvad koster det at omlægge et IVS til et APS når krav om egenkapital er opfyldt?

 

Tilmeldt 29. Nov 09
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cookie,

I et selskab hæver man ikke løn på samme måde som i enkelmandsvirksomheder eller I/S.

Arbejder man i sit eget selskab, vil man kan man få løn som var man ansat hos en vilkårlig virksomhed.

Selskabets, i dette tilfælde IVS, overskud er først efter at der er blevet betalt løn til medarbejdere evt. inkl. ejeren. Er der overskud herefter, vil der skulle betales selskabsskat og herefter kan der udloddes udbytte til ejeren, som så vil skulle betale udbytteskat og ikke skat af arbejdsindkomst som det er i enkeltmandsvirksomheder.

Tilmeldt 29. Nov 09
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

loldeniz:
Hej Cookie,

I et selskab hæver man ikke løn på samme måde som i enkelmandsvirksomheder eller I/S.

Arbejder man i sit eget selskab, vil man kan man få løn som var man ansat hos en vilkårlig virksomhed.

Selskabets, i dette tilfælde IVS, overskud er først efter at der er blevet betalt løn til medarbejdere evt. inkl. ejeren. Er der overskud herefter, vil der skulle betales selskabsskat og herefter kan der udloddes udbytte til ejeren, som så vil skulle betale udbytteskat og ikke skat af arbejdsindkomst som det er i enkeltmandsvirksomheder.

Jep den er jeg helt med på - selvom jeg måske ikke lige kan li betegnelsen løn i enkeltmandsvirksomhed - men jeg er helt med at overskud først er efter løn til indehaver og ansatte i et IVS hvor ejer jo får helt almindelig løn.

Det jeg leder efter er svar på det, at en skrev at man mindst skulle spare 25% af overskuddet op. Det er jo lidt svært at se formålet med det, for hvis man bare hæver løn, for så kan man jo bringe overskud til rent 0 og hvad er det så lige reglen om at 25% af overskuddet skal "spares op" er til for. 

Jeg forstår den med at man ikke må uddele udbytte før man har 50 t i selskabskapital - for det forhindrer ex holding får penge op før man i realiteten har penge nok til ApS uanset man omdanner eller ej, men jeg har ikke gennemskuet den med at man mindst skal opspare 25% af overskuddet 

Der er helt givet en simpel forklaring jeg overser

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Nov 09
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Man må ikke bare hæve alt den løn man vil. Man må kun hæve en løn svarende til, hvad man ville have fået i en tilsvarende stilling i en anden virksomhed, alt herover vil skulle udloddes som udbytte.
Det kan selvfølgelig være svært at fastsætte den "rigtige" størrelse på lønnen.

Som jeg læser den nye lov, så må der godt udloddes udbyttte før der nås de 50 tkr. i bunden kapital.

Eksempel:
Du indskyder 1 kr. i kapital.
Første år laver du et overskud efter skat på 100 tkr.

25 % = 25 tkr., dette beløb overføres til de bunde reserver, og der er nu 25.001 i bunde reserver.
Rest = 75 tkr. overføres til de frie reserver, som frit kan udloddes.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

loldeniz:
Man må kun hæve en løn svarende til, hvad man ville have fået i en tilsvarende stilling i en anden virksomhed, alt herover vil skulle udloddes som udbytte.
som jeg også synes du skriver mellem linjerne  - den blive vist ikke let at kontollere

loldeniz:
Som jeg læser den nye lov, så må der godt udloddes udbyttte før der nås de 50 tkr. i bunden kapital.

det er så der Henrik Koudahl og mange andre jeg har læst mener at den er god nok, ikke udlodde udbytte før 50 t i bunden kapital. 
jeg har ikke mulighed for at kontrollere- men tror indtil videre, at det er sådan ???

Her lige taget fra et stort revisionsfirma

Det er dog ikke tanken, at iværksætterselskabet skal kunne opretholde den meget lave selskabskapital på permanent basis.  Iværksætterselskabet skal således årligt henlægge 25 pct. af sit overskud til en bunden reserve, indtil reserven sammen med selskabskapitalen  udgør minimum kr. 50.000, svarende til minimumskapitalen for et anpartssel-skab. Indtil denne kapital er opbygget, kan iværksætterselskabet  ikke udbetale udbytte. se hele linket her: http://www.dvca.dk/uploads/Gamle%20nyhedsbreve/Artikler/Artikel%20-%20iv%C3%A6rks%C3%A6tterselskabet.pdf jeg tror ikke der må betales udbytte (ex til holding) før kapitalen er 50 t vh

 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Cookie:
så der Henrik Koudahl og mange andre jeg har læst mener at den er god nok, ikke udlodde udbytte før 50 t i bunden kapital. 
jeg har ikke mulighed for at kontrollere- men tror indtil videre, at det er sådan ???

Fra den vedtagne lov:

"Stk. 2. Et iværksætterselskab kan ikke træffe beslutning om at udlodde udbytte, herunder ekstraordinært udbytte, før reserven til opbygning af selskabets kapitalgrundlag sammen med selskabskapitalen udgør mindst 50.000 kr."

Med hensyn til løn og tvungen henlæggelse af overskud er der jo ingen som siger at det skal være et mål at omdanne til et aps. Der er såment mange der vil være fuldt tilfredse med med at deres firma har betegnelsen IVS.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

loldeniz:
Man må ikke bare hæve alt den løn man vil. Man må kun hæve en løn svarende til, hvad man ville have fået i en tilsvarende stilling i en anden virksomhed, alt herover vil skulle udloddes som udbytte.
Det kan selvfølgelig være svært at fastsætte den "rigtige" størrelse på lønnen.

Dette er så ikke korrekt, nærmest noget vrøvl.

Det er kun ledelsen/generalforsamlingen der kan bestemme lønningerne, ingen andre.

Hvis der er en 1. mio i overskud og udbetales det samme i løn, så kan hverken selskabslove eller SKAT m.fl. gøre indsigelse herimod.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

loldeniz:
Man må ikke bare hæve alt den løn man vil. Man må kun hæve en løn svarende til, hvad man ville have fået i en tilsvarende stilling i en anden virksomhed, alt herover vil skulle udloddes som udbytte.
Det kan selvfølgelig være svært at fastsætte den "rigtige" størrelse på lønnen.

Dette er så ikke korrekt, nærmest noget vrøvl.

Det er kun ledelsen/generalforsamlingen der kan bestemme lønningerne, ingen andre.

Hvis der er en 1. mio i overskud og udbetales det samme i løn, så kan hverken selskabslove eller SKAT m.fl. gøre indsigelse herimod.

Tonny

Mon ikke misforståelsen kommer fra, at man i personlig virksomhed ikke må ansætte sin ægtefælle eller søn/datter o.l. til en løn der stikker væsentlig af for hvad en anden 3.part  ville betale. Der handler det jo om, at man kan flytte sin indtægt fra ens personlige virksomhed over på nær familie - ved at gi dem løn og derved undgå evt topskat af resultatet - bare et gæt - eller er også det noget vrøvl?

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 09:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie:

Tonny Skov Pedersen:

loldeniz:
Man må ikke bare hæve alt den løn man vil. Man må kun hæve en løn svarende til, hvad man ville have fået i en tilsvarende stilling i en anden virksomhed, alt herover vil skulle udloddes som udbytte.
Det kan selvfølgelig være svært at fastsætte den "rigtige" størrelse på lønnen.

Dette er så ikke korrekt, nærmest noget vrøvl.

Det er kun ledelsen/generalforsamlingen der kan bestemme lønningerne, ingen andre.

Hvis der er en 1. mio i overskud og udbetales det samme i løn, så kan hverken selskabslove eller SKAT m.fl. gøre indsigelse herimod.

Tonny

Mon ikke misforståelsen kommer fra, at man i personlig virksomhed ikke må ansætte sin ægtefælle eller søn/datter o.l. til en løn der stikker væsentlig af for hvad en anden 3.part  ville betale. Der handler det jo om, at man kan flytte sin indtægt fra ens personlige virksomhed over på nær familie - ved at gi dem løn og derved undgå evt topskat af resultatet - bare et gæt - eller er også det noget vrøvl?

vh 

Hej John

Det er korrekt, at der ved lønudbetaling til sine egne børn: "skal du kunne sandsynliggøre, at arbejdets karakter og omfang er i overensstemmelse med dit barns alder, og at den udbetalte løn modsvares af en tilsvarende arbejdspræstation."

Fremgår af dette link til SKAT https://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1789487&vId=0&search=l%F8n%A4til%A4b%F8rn

Det er den samme formulering, som er gældende for ægtefællers ansættelser, dog med begrænsning på ca. kr. 215.000 som medhjælpende ægtefælle.

Bemærk dog også, at der ikke angives nogen beløbsgrænser i disse tilfælde, udover det anførte "at den udbetalte løn modsvares af tilsvarende arbejdspræstation".

Reglerne for børns arbejde er de samme, uanset om det er et selskab eller en personlig virksomhed.

F.s.v. angår selskaber er der ingen begrænsninger for aflønning af kapitalejerne/direktørerne.

Tonny

Side 1 ud af 4 (35 indlæg)