Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

PHP Versus ASP

Side 2 ud af 3 (30 indlæg)
Tilmeldt 3. Oct 05
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :

HEy,

Ja med asp mener jeg asp.net.

Jeg har forestillet mig at databasen bliver lavet først, så dem der skal kode kun skal lave webinterfacet, hvis man kan kalde det, det.

Er det normal procedure?

Tilmeldt 29. Oct 05
Indlæg ialt: 74
Skrevet kl. 01:39

Jeg kan ikke se, at valget af platform skulle betyde noget rent økonomisk i fremtiden. Din udgift vil være programmørtimer og skal du have nogen, der kan noget, koster en asp.net og en php programmør det samme.

Skal du endelig selv til at hoste tingene, så koster en Windows 2003 Web Server edition ca. 3000 Kr og skulle valget endelig falde på en MS-SQL, så vil den gratis express edition bringe dig et meget langt stykke hen af vejen. Så økonomien omkring valget af platform er ligegyldig.

Hvis din tidshorizont er 4 - 6 uger med to programmører, så ville jeg nok få dem på banen på  samme tid som designet af databasen. 4 - 6 uger er meget kort tid til et nyt projekt.

Tilmeldt 7. Nov 06
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 09:04

Jeg ville ikke sige at det er normal procedure at designe databasen først - ofte vil udvikleren (de mest professionelle ihvertfald) have en ret klar mening om hvordan man bedst modellerer data både i software og i databasen.. derfor synes jeg det vil være klogt ihvertfald at have en udvikler med inde over allerede inden databasen bygges (medmindre selvfølgelig dens opbygning er ristet i runer.. kan ikke se hvordan det skulle ske men :)).

Det er min holdning at udviklere bør have så høj grad af frihed så muligt, så de kan få lov at være eksperter i at være udviklere.. så kan vi andre holde os til projektstyring og geniale idéer :) så få dine udviklere (eller måske bare en mand der ved noget om emnet - ved jeg ikke om du gør) med ind over så snart du kommer til databasen.

Fra Fredericia
Tilmeldt 17. May 06
Indlæg ialt: 39
Fra  ByPassion Skrevet kl. 09:26

Om du vælger den ene eller anden teknologi kommer an på:

*Personerne der skal lave det. Vælg den de er stærkest i og dermed nedbring udviklingstiden, tid = $$

*Krav til hosting, IIS så er det nok ASP.NET.

*Er der nogle ting i løsningen der farvoriserer den ene teknologi frem for den anden?

Så kig på de personer der skal lave løsningen samt overvej løsningen op imod teknologien.

/Rasmus

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6571
Fra  TextReactor Skrevet kl. 17:46

Martin Glob:

Skal du endelig selv til at hoste tingene, så koster en Windows 2003 Web Server edition ca. 3000 Kr og skulle valget endelig falde på en MS-SQL, så vil den gratis express edition bringe dig et meget langt stykke hen af vejen. Så økonomien omkring valget af platform er ligegyldig.

En Windows 2003 Web Server Edition kan ikke køre MS-SQL. Det er en begrænsning de har lagt ind i serveren. Den kan dog sagtens køre mySQL.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Odense
Tilmeldt 28. Jul 07
Indlæg ialt: 278
Fra  Tankefuld Skrevet kl. 18:09

Niels Henriksen - Netopcom:
En Windows 2003 Web Server Edition kan ikke køre MS-SQL. Det er en begrænsning de har lagt ind i serveren. Den kan dog sagtens køre mySQL.

Web Edition kan faktisk godt køre SQL Server 2005 Express Edition, men ikke andre udgaver: http://technet.microsoft.com/en-us/windowsserver/bb430828.aspx

Mvh. Joachim Lykke Andersen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:58

De er begge ca. lige dårlige til større websites med meget logik, men fint til små websites der ikke ligefrem er tusidevis af udviklingstimer i. Et af de store problemer med PHP og ASP (VBscript) er at de er utypet og fortolket. Utypet betyder at en udvikler kan smide et tal i en variable, og et andet sted i koden benytte det som om det var en tekststreng. Fortolket betyder at kildekode slet ikke oversættes til maskinkode, men læses og udføres når brugeren beder webserveren om at udføre siden. Dvs. at der er mange fejl som en kompiler ikke fanger. Jo flere fejl en kompiler kan fange jo bedre fordi så er der færre fejl som udvikleren skal nå at fange inden koden sættes i drift. Dette fører så til større omkostninger til udvikling og vedligeholdelse.

ASP vil sandsynligvis blive erstattet af ASP.NET med tiden. Microsoft gør alt hvad de kan for at få folk over på ASP.NET. PHP er open source og vil nok blive et stykke tid endnu. Hvis jeg skulle spå om fremtiden, så ville jeg nok satse på PHP fremfor ASP (VBscript) da det nok vil være nemmere at finde de kompetencer. Hvis projektet forventes at blive stort med tiden, så ville jeg måske vælge .NET eller Java i stedet for.

Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 21:45

Hej Casper.
Ikke for at state en relegionskrig php mod asp osv.
Men jeg spørger af ren uvidenhed, hvor stort skal et site være før php må gi' op ?
Og den med tal i en variabel. To tekststrenge med hhv. værdierne  2 og 7 vil sammenlagt
give et output der skriver 27 hvorimod hvis det der defineret som (integer) tal vil give 9.
Det bliver ikke misforstået af PHP, men det er måske ikke sådan du mener ?

Mvh.

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 22:08

Hej Cröll

Hvis SEO er af betydning for projektet (hvilket det bør), så synes jeg du skal læse denne tråd: http://www.demib.dk/microsoft-net-544.html (Jeg hader .Net af Mikkel deMib)

Det er tankevækkende at når Mikkel bliver hentet ud til et .Net projekt på bagkant, så er der næsten altid problemer med den genererede html i forhold til SEO. Uanset om det er værktøjets eller udviklerens skyld, så er det din opgave som projektleder at have øje for SEO, og sikre at denne del også er i orden. Selvom Mikkel og jeg ikke blev helt enige, kunne vi dog blive enige om så meget som at når det går galt, er det pga. manglende fokus fra de overordnede ansvarlige. Når man koder til SEO bør man som webudvikler have 100% styr over html'en, og åbenbart gør .Net det nemmere at generere html uden at overveje hvilke komkrete koder det er der kommer ud.

/Jesper

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:55

John J:

Hej Casper.
Ikke for at state en relegionskrig php mod asp osv.
Men jeg spørger af ren uvidenhed, hvor stort skal et site være før php må gi' op ?
Og den med tal i en variabel. To tekststrenge med hhv. værdierne  2 og 7 vil sammenlagt
give et output der skriver 27 hvorimod hvis det der defineret som (integer) tal vil give 9.
Det bliver ikke misforstået af PHP, men det er måske ikke sådan du mener ?

Mvh.

Det er ikke at PHP giver op. Det er det antal fejl som skal fanges af en udvikler som ellers kunne være blevet fanget af en kompiler. Fejl som f.eks. nedenstående kunne have været fanget af en kompiler hvis sproget var typet:

http://damehaandboldmanager.tv2.dk/spille.php/forside

"Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/odds4fun/tv2dhb06.enetpulse.com/classes/managers/team.manager.class.php on line 29"

Og så ville den aldrig være blevet lagt på drift. En kompiler er ligeglad om den skal tjekke 10.000 eller 100.000 linier kode, men en udvikler skal bruge en hel del mere tid på det. Det øger omkostningerne til vedligeholdelse betragteligt.

Så er der også:

http://www.google.dk/search?q=site:tv2.dk+%22Warning:%22&hl=da&start=20&sa=N 

Se de to "TV 2 Sporten" links. "in_array(): Wrong datatype for second argument in...". TV2 har rettet fejlen. Mit gæt er at TV2 har nået en sådan størrelse hvor de slås en del med sådanne fejl, som deres brugere måske finder og indrapporterer før at TV 2 selv finder dem. I et typet sprog ville denne type fejl heller ikke kunne forekomme på et drift site da den vil blive fanget af kompileren.

Google giver 1.830.000 resultater på "Warning: in_array():". Nogle af dem vil være udviklere der spørger om hjælp til at løse en lignende fejl, men andre vil være websites hvor fejlen var da Google crawlede siden.

Hvis vi kigger på de første 10 resultater, så var der:
6 udviklere som spurgte om hjælp.
4 websites som havde fejlen.

Med lidt hurtig skalering så bliver det til ca. 732.000 websites der har eller har haft det problem. Dertil kommer alt det andet PHP kode hvori sådanne fejl kan opstå.

Vedr. de to tal. Det bliver misforstået af udviklerne fordi der ikke er en kompiler der meddeler dem om sådanne fejl ;-(

Side 2 ud af 3 (30 indlæg)