Hej Aminoer Jeg har i nogen tid søgt vidt og bred på emnet hvad er bedst, php eller asp. Jeg er pt. projektleder på et større webprojekt, og savner en grundig diskusion af emnet, da alle jeg hidtil har snakkede med, virker til at på en eller anden at være meget præget af følelser når det kommer til emnet. Her tænker jeg ikke på den dybe tekniske forståelse af scriptet, men mere i retning af hvad skal man bruge og hvorfor? f.eks. hosting løsninger i forhold til trafik mængden (køb af software), hvordan ser fremtiden ud for begge scriptsprog, når det kommer til udvikling. Hvordan fungere sprogende med andre elementer som, seo, Java osv. Hvordan er mulighederne nu og i fremtiden for at rekrutere arbejdskraft til de forskellige sprog. Håber der er mange der kan byde med objektive indgangs vinkler, da jeg har hørt alle følelserne Med venlig hilsen
|
Begge sprog fungerer fint sammen med andre teknologier som java, seo osv. At sammenligne PHP og ASP kan gøres på to måder: teknisk og erfaringsmæssigt. Teknisk set er der stor forskel på måden, de er lavet på, men teknikken plejer ikke at være afgørende for, om et projekt bliver en succes og en god forretning. Man kan snakke længe om stabilitet og performance i PHP og ASP, og det mener jeg ikke at du bør beskæftige dig med, da forskellen på succes og fiasko ikke ligger i valget mellem disse.
Valget af programmeringssprog afhænger helt klart af omgivelserne, dvs. har man en præference for operatingsystem på serveren, for databasesystem, for programmører, for udviklingsmetoder, for interaktion med andet software på serveren (f.eks. Linux kommandolinie værktøjer) osv. Du skal derfor gøre dig klart, hvilke omgivelser, du vil have, før du vælger værktøj. Disse valg kan du evt. snakke med både ASP og PHP programmører om, de fortæller dig sikkert gerne gratis om mulighederne.