Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

PHP Versus ASP

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)
Tilmeldt 3. Oct 05
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 06:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har i nogen tid søgt vidt og bred på emnet hvad er bedst, php eller asp.

Jeg er pt. projektleder på et større webprojekt, og savner en grundig diskusion af emnet, da alle jeg hidtil har snakkede med, virker til at på en eller anden at være meget præget af følelser når det kommer til emnet.  

Her tænker jeg ikke på den dybe tekniske forståelse af scriptet, men mere i retning af hvad skal man bruge og hvorfor?

f.eks. hosting løsninger i forhold til trafik mængden (køb af software), hvordan ser fremtiden ud for begge scriptsprog, når det kommer til udvikling. Hvordan fungere sprogende med andre elementer som, seo, Java osv.

Hvordan er mulighederne nu og i fremtiden for at rekrutere arbejdskraft til de forskellige sprog.

Håber der er mange der kan byde med objektive indgangs vinkler, da jeg har hørt alle følelserne

Med venlig hilsen

Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 07:14

Begge sprog fungerer fint sammen med andre teknologier som java, seo osv. At sammenligne PHP og ASP kan gøres på to måder: teknisk og erfaringsmæssigt. Teknisk set er der stor forskel på måden, de er lavet på, men teknikken plejer ikke at være afgørende for, om et projekt bliver en succes og en god forretning. Man kan snakke længe om stabilitet og performance i PHP og ASP, og det mener jeg ikke at du bør beskæftige dig med, da forskellen på succes og fiasko ikke ligger i valget mellem disse. 

Valget af programmeringssprog afhænger helt klart af omgivelserne, dvs. har man en præference for operatingsystem på serveren, for databasesystem, for programmører, for udviklingsmetoder, for interaktion med andet software på serveren (f.eks. Linux kommandolinie værktøjer) osv. Du skal derfor gøre dig klart, hvilke omgivelser, du vil have, før du vælger værktøj. Disse valg kan du evt. snakke med både ASP og PHP programmører om, de fortæller dig sikkert gerne gratis om mulighederne.

Tilmeldt 6. Jun 06
Indlæg ialt: 189
Skrevet kl. 11:35

Begge dele er udemærkede sprog. Min oplevelse er at PHP er det foretrukne sprog blandt open source og amatør programmører. ASP er udgået er er erstattet af ASP.net, og det benyttes hovedsagligt at støre virksomheder og det er ofte dyrere at få udviklet til. Min egen oplevelse er også at sikkerheden og stabiliteten er bedre ved ASP.net, men det er kun ud fra personlig erfaring, jeg har ikke noget der kan bakke denne påstand op.

Med hensyn til hosting så er det lidt dyrere at få hostet en ASP.net side frem for en PHP, hvis man sammenligner to hosting løsninger af samme kvalitet. Specielt hvis du skal bruge meget MS.SQL plads.

Det er svært at spå om fremtiden, men jeg vil mene at begge sprog vil have en plads på markedet de næste mange år. Bag ASP.net står de poengestærke og magtfulde Microsoft. Og bag PHP står et meget magtfuldt open source miljø.

Jeg benytte begge sprog. Jeg bruger PHP til de knap så vigtige projekter som ikke må koste så meget og som skal hurtigt op at køre uden de store problemer. Og jeg holder mig så til ASP.NET på store projekter, som er langsigtede og som er vigtige.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 11:43

I debatten om PHP vs. ASP, er PHP en klar vinder alene pga. af det faktum at ASP er en udfaset teknologi fra Microsoft. Mens der på PHP fronten stadig kommer nye versioner. ASP har været "dødt" i cirka. 5 år, nu så jeg ser ingen grund til at benytte det i nye projekter.

Men Microsoft's afløser som hedder ASP.Net er bestemt en værdig kandidat til specielt et større projekt. Hvis et større projekt defineres som minimum 3 programmører i minimum et 1/2 år, som vil der efter min erfaring være meget store produktivitets fordele ved at vælge ASP.Net.

Men (igen) hvis man står med et hold, der kun har scripting erfaring hvilket det kunne tyde på efter som valget står imellem PHP og ASP. Så er det en meget stor opgave at opgraderer programmørerne til .Net, da det er en helt anden måde at tænke på. Så er PHP måske det optimale valg.

Tilmeldt 3. Oct 05
Skrevet kl. 12:08

Tak for de hurtige svar, uden følelser :-)

Databasen bliver lavet i my.sql og er ca. 1 til 2 programøre i 4-6 uger.

Min erfaring er at når det gælder serverløsninger så er priserne under 1000 kr. pr mdr hvis man har under 20000 (ca.) besøgende pr. mdr. uanset om det er Asp.net eller php. Så til en start kan jeg ikke få øje på de store besparelser (omkostninger) i forbindelse med serverløsning.

Hvad har i af erfaringer med omkostninger og problemer med microsofts server (software) ??

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6571
Fra  TextReactor Skrevet kl. 16:00

Jeg har brugt Microsofts server software i snart 10 år. Hvis serveren er sat rigtigt op, så er der minimum af arbejde med den. De problemer der kommer er som regel selvforskyldte (dvs. man installerer alt muligt 3. parts software på dem).

Selv har jeg en server der kører ASP, ASP.NET 1.1 + 2.0 og PHP. Af databaser har jeg MS SQL Server og mySQL. Alt dette køre strålende.

Men valg af server skal bero på valget af udviklingssprog. Hvis du har Linuxmandskab, så er det Linux du skal bruge og hvis du har MS eksperter, så er det Windows du skal bruge. ;) 

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 3. Oct 05
Skrevet kl. 16:31

Jeg regner med at bruge en outsourset server løsning da det er småt med server kompetancerne i firmaet.

Jeg har tænkt mig at hyre 2 til at lave php/asp programeringen og derefter give en af dem et fast deltidsjob så vi kan lave rettelser.

Jeg har bare svært ved at overskue hvad det på sigt vil koste at bruge asp for jeg ved at ms software kan koste kassen.

Dilemaet er lidt at jeg har valgfrihed. Jeg har før brugt asp men til meget mindre projekter, hvor man ikke er bange for store software investeringer i fremtiden. De fleste hoster har alligevel software til at kunne håndtere både asp og php med i deres pakke.  

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 20:00

Hej Cröll

I nogle af ovenstående indlæg står at ASP er "udgået". Vær opmærksom på at dette betyder at Microsoft ikke udvikler mere på det. Men der er intet som helst der tyder på at du som udvikler skulle få problemer med at udvikle og afvikle ASP kode fremover. Så hvis sproget har de funktinaliteter du haf behov for mener jeg ikke der er grund til at være nervøs ved at benytte dette sprog.

For at udvikle i ASP på udviklings-pc'er, skal i typisk have en Windows version med IIS 5 eller højere. I Windows XP kræver det en Professional edition, hvorimod home-edition ikke har IIS indbygget. Jeg selv købte Windows XP Pro for omkring 3000 kr. Som Niels Henriksen skriver, får man typisk ikke problemer med operativsystemet medmindre man selv lægger programmer på der fx. er meget ressourcekrævende.

Som sprog er det mit indtryk at PHP og ASP er forholdsvis ens, så gå efter hvad der evt. passer ind i den øvrige strategi mht. til operativsystemer og hvor nemt det er at få dygtige udviklere.

Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 20:51

Jeg antager stærkt, at du med "ASP" mener "ASP.net" - da jeg er enig med resten af folkene i, at den gamle ASP ikke er relevant.

Mht. omkostninger, så er der ikke den store forskel, så længe du outsourcer driften og bruger MySQL som database.

Hvis du er virkelig frit stillet mht. valg af ASP vs. PHP programmører, så er det helt klart 3. parts komponenterne, der begynder at blive det kritiske. Hvis du vil have integration med backends, som f.eks. typo3, integration med ImageMagick til at lave pæne thumbnails, eller integration til andre former for komponenter, så skal din webudbyder supportere disse.

Du skal derfor afklare, hvilke 3. parts komponenter og moduler, du vil bruge, finde ud af, hvad det koster at få hostet. Hvis dine krav til 3. parts komponenter bliver alt for vilde, så kan det nemlig rykke væsentligt i omkostningerne til programmering og hosting omkostninger.

Tilmeldt 7. Nov 06
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 20:56

Hos Digital Out kan vi lave både ASP og PHP - begge er serverside programmeringssprog, begge har stor udbredelse, professionel hosting til begge kan fåes for 2 tomme flasker, og der er en stjerneparade af dokumentation til begge. Performancewise er der heller ikke den store forskel, men det er helt korrekt når det anføres at hobbyprogrammører og glade amatører er lettere at få i PHP-format - det skal ikke ses som noget negativt overhovedet.

Så hvad du skal vælge? tjah - begge sprog er mere eller mindre ens, men til PHP kan man f.eks. få Ruby on Rails kloner som Symphony, hvilket betyder at man mere eller mindre får en masse gratis funktionalitet, så man kan koncentrere sig om at udvikle rent faktisk kode til sitet frem for at udvikle databasemodeller, api'er til at gøre dit og dat. Vi har med stor succes brugt sådanne løsninger - www.globalisers.com er et eksempel, som er kodet i Python anvendende Django som backend model - det fungerede ganske kort på den måde at vi fik en masse "gratis" funktionalitet (f.eks. evnen til at trække og kombinere tabeller ud af databasen uden at rode med SQL el. lignende - så backenden nærmest lavede sig selv).

Det jeg vil FREM til, er at apps som symphony/ruby on rails/django er fedt - og måske skal du kigge på Symphony? Ingen idé i at du betaler dine folk for at kode MySQL interfaces og databasemodellering i PHP hvis andre allerede har gjort det bedre :)

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)