Hej Amino. Jeg har 3 hurtige spørgsmål angående vores virksomhed. 1: Vi oprettede virksomheden som I/S, men overvejer nu at skifte til Aps, således at virksomheden får indtjeningen, og ikke os selv som privat personer. Herudover at vi er lidt mere beskyttede såfremt der skulle være konkurs. Hvad ser i som de store fordele og ulemper i forhold til disse ting? Er det nemt at skifte? Vi har 2 små jobs, hvilket betyder at vi har indtjening på ca 25.000 som helt eller delvist gerne skulle overføres i Aps firmaet. Disse penge skal vel beskattes personligt før de kan overflyttes til Aps firmaet? 2: Jeg kan læse mig frem til at man skal have 80.000 ved opstart af Aps. Skal disse være tilstede hele tiden, eller kan man teknisk set låne 80.000 ved oprettelse af virksomheden, og betale disse tilbage bagefter? Man hæfter self stadig med de 80.000 såfremt der er konkurs, men idet vi ikke forventer den store gæld, ser vi ikke dette som et problem. 3: Såfremt der er konkurs, hæfter man vel med max de 80.000. Gælder dette også virksomhedens aktiver dvs. kontorstole, licenser etc.? Vi overvejer at købe en licens til et program til eksempelvis 20.000 kr. Såfremt der sker konkurs, kan licensen vel ikke stadig have værdi af 20.000 til at betale gæld? Hvordan fungerer dette system i praksis. Såfremt licesen købes som privatperson (uden cvr på kvittering), så kan licensen vel ikke som et aktiv i virksomheden, hvorfor den heller ikke vel kunne bruges til at betale gæld/være en del af de 80.000? Håber det giver mening. Vil bare gerne have styr på regler og metoder således jeg ikke laver dumme eller ulovlige ting :) Mvh Troels |
1: indtægt i i/s skal beskattes i privat regi. Indtægter beskattes først i selskabet når det er stiften og driften indgår i selskabet. Der er dog undtagelse hertil men jeg vil umiddelbart ikke vurdere det er optimalt for jer.
2: der skal en kapital til på mindst 80.000 for at stifte et selskab (kontant eller andre værdier). Hele kapitalen skal ind i selskabet og må ikke lånes tilbage til ejerne.
3: ved konkurs taber I hele kapitalen på 80.000. Værdien på evt licens i selskabet tilhører selskabet og kurator vil sælge den til højestbydende.