Hej amino brugere. Jeg har længe gået og overvejet at starte en it-butik, og vil i den anledning hører om der er nogen
som kender nogen gode steder at købe hardware fra grosister?
håber på nogen gode svar.
mvh
Ploug |
Grosist af hardware
Det er lettere at komme med konkrete navne/erfaringer hvis du kan sige lidt mere præcist hvilke produkter eller producenter du ønsker at føre. |
Mange tak. Jeg vil nok mest gå i det nyeste hardware indenfor, bla grafikkort, bundkort, harddiske, (ram) som største priotet ?
Men selvfølgelig, grundet min alder, har jeg ikke en kæmpe startkapital, så det skal være et sted, hvor jeg fra starten, kan tjene en okey procentdel af varen, uden at jeg skal købe tonvis af forskellige ting, da det mest skal være ''fritids'' firma. hvis du forstår ? |
Hej, Trods min korte tid på Amino, er jeg nok allerede ved at udvikle mig lidt til en sur gammel mo'rakker, der ikke synes at noget er godt nok (Undskyld!)
![]() Det er et megahårdt marked, bare at du ved det. Selv om man ved alt om de fede Grafikchips, de bedste motherbords, o.s.v., ja så er det altså ikke nok til at lave en ordentlig forretning. Jeg tror også at de fleste store grossister/distributører vil have "cash at delivery", hvilket gør en virksomhed sårbar. Husk på, at det du så, som virksomhed skal forrente penge, som du først får når d har leveret. Dermed ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre.
Min tilgang ville, hvis det var mig, være at stræbe efter;
- 0 lager! Værdien af den type varer er svær at opretholde.
- Avancen må/bør være lav. erkend dette, inden du starter.
- Jeg tror at markedet er ret etableret. Det vil være svært at tilføre noget nyt? .. og hvorfor så købe hos en lev. med kort historie, ingen kapital, etc.(Sådan ville jeg tænke... (gl. kyniker))
Beklager pessimismen, men jeg tror ganske enklet at denne branche er over the top.
/Ole |
Jeg kan godt se dine synspunkter, og har også selv tænkt meget på det. Men det med 0 lager, synes jeg lyder som en meget god idé, mange tak.
Og jeg har også set meget på det, det er et svært marked, men hvis det kan komme til
at løbe rundt som en lille ''fritidshoppy'' til at starte med, vil det ikke gøre noget for mig.
Et andet spørgsmål jeg lige har, er om nogen kender/mener noget om de forskellige forsendelses metoder ?
jeg har tænkt, hvis det en dag bliver relevant, at varene skal sælges pr. efterkrav.
Men er der nogen som har nogen forslag/idéer, til hvilken forsendelse der skal bruges ? med postdanmark, eller hvordan skal det gøres ? |
pga det indre europæiske marked kan du købe ting indenfor eu uden at skulle betale told. Jeg har selv kørt en online webshop, og købte 90% af mine ting hos distributører i tyskland. Jeg lukkede shoppen fordi indtjeningen er tæt på 0 i den branche hvis du ikke kan købe stort ind. De 2 jeg brugte mest i tyskland er: www.wave-computer.de og www.listan.de mvh Janus J Lindau |
Hej igen, Brug de par tusind det koster at få Dankort op at køre. Det er den pt. letteste og sikreste måde at få pengene ind på. Amdinstrativt er der vist ikke meget bøvl, og efterkrav koster, og bliver derfor også et konkurrenceparameter.
Det virker også lidt ufedt at en Web business, der handler med hardware, ikke kan tage online betaling.
/Ole |
Netop de produktgrupper du nævner, er dem med aller mindst avance. Hvis du tager et kig på fx. www.proshop.dk, www.getmore.dk og diverse andre af de billige. De har deres shops koblet direkte op på distributørenes lagre, og det bliver sendt direkte fra distributøren til kunde. På den måde er deres lager minimum, og det som de har på lager, er gerne det hvor avancerne er lidt højere. Derudover har der den senere tid været en tedens til, at de etablerede butikker har fået lavpris butikker for at øge volumen.
Derudover er distributørene også begyndt med deres egne butikker, hvilket sætter markedet under endnu større pres. Derfor er det næsten mere end nogen anden branche - i hvertfald b2c - baseret på volumensalg og volumensalg. Jeg har derfor meget svært ved at se, hvordan du skal kunne leverer en ordenlig pris på hobbybasis. Ydermere ved folk indenfor disse produktgrupper, hvad de vil have, og de køber en vare, der hvor prisen er lavest, og den er svær at tillæge en ekstra værdi. Og uden volumen ingen lav pris. Tag fx. SHG som er en af landets største forhandlere, og de er ikke blandt de aller billigste, de havde i regnskabsåret 2004 en dækningsbidrag på 11%. Det er en svær branche.
Det er ikke for at lyde hård, men sådan er vilkårene. Du kan evt. kigge nogen af forhandlernes regnskaber og se, at det er ikke en guldrandet branche. |
En af de ting du bør overveje er at få grossisterne til at sende varene. Dvs. at du først bestiller varen når kunden har bestilt i din webshop, og får grossisten til at sende varen direkte til kunden. Jeg brugte selv denne metode med en del grossister da jeg var i branchen. Hvis du så samtidig sørger for en fornuftig aftale med grossisten, skal du først betale for varene efter at du har modtaget betaling fra kunden, hvilket også kan være med til at sikre et 0 lager. Men du skal samtidig være opmærksom på at der er kun mulighed for en lille avance i den branche, så der skal virkelig skubbes varer igennem systemet for at få noget ud af det.
|
Det kan godt være at 0-lager konceptet som de andre taler om vil være fint til nogle ting, men husk at du fortsat skal forvente at modtage reklamationssager og have de fornødne dele til at teste om de reklamerede varer rent faktisk er defekte, før du sender dem retur til din leverandør. En stor ulempe vil være at du kan have svært ved at svare på spørgsmål fra kunderne om produkterne, samt at du nok ikke selv vil lære dine forskellige produkter lige så godt at kende som hvis du selv håndterede dem... Ved mange varer er dette naturligvis ikke relevant, men ved nogle kan det være. Centry: Hvordan har leveringstiderne/fragtpriserne og håndteringen af reklamationer været ved brug af tyske leverandører? |