Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til aktier

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Højslev
Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 129
Fra  Lethers Skrevet kl. 01:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du forbrugslån af en art. Så brug alle 20.000 til at afbetale disse. Den vej forrenter du dine penge 1000gange bedre end med aktier. Medmindre du altså hedder Warren Buffet. Eller køber meget volatile aktier. Såfremt du vil den vej fordi det lyder spændende så invester igennem Nordnet, der får du en rente på 0,75% som en af de få banker, rigtig fin men kræver noget fremsendelse af sygesikrings bevis, pas og nogle formularer. Min anbefaling skal være, hold dig væk fra flyselskaber, sportsklubber og nye internetvirksomheder. Invester ikke på baggrund af at aktiekursen peger opad, den fortæller ikke så meget. Find en virksomhed du mener skaber værdi i fremtiden, en mere sikker investering er råstoffer som guld, sølv, korn osv. Guld bliver der mindre og mindre af og derfor må prisen alt andet lige stige for evigt ;)

Jeg er ejer af Marketingsvirksomheden Lethers.dk. Online markedsføring og rådgivning til dig!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 04:19

Når man har over 13 aktier ca., kan du ikke minimere risikoen mere ved spredning. Dummeste fejl er at lægge alle sine æg et sted!
Derudover kan det være en ide at satse på en branche, du anser for værende god. Finder du 3 brancher med vækst og gode resultater, hvor der måske er 5 store virksomheder i hver, så kan du jo sprede dig ud over de 3x5. Så satser du nærmere på branchen end den enkelte virksomhed, som du ikke vil have nogen anelse om værdien af, idet den afgøres af forventningerne til virksomheden mere end hvor godt de klarer sig i øjeblikket. Selvom Novo Nordisk klarer sig rigtig godt lige nu, kan det godt være at forventningerne er højere end hvad de præsterer. Dermed vil der være en overvejende fare for at den falder, selvom virksomheden er stærk.
Når du ikke har mere vide om aktier, og egentlig ikke har den store kapital, vil jeg også råde dig til at lade vær med at investere i dem. Og lyt aldrig til din bankrådgiver, de er mest af alt en flok sælgere :)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 04:21

I tillæg har du selvfølgelig heller ingen anelse om forventningen til branchen som helhed, så det vil være lige så svært at analysere for dig, når du ikke har mere indsigt end du giver udtryk for.

Tilmeldt 27. Mar 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:07

tak for alle svar som sagt var det kun for at sige noget jeg sagde fodbold nej ville aldrig sætte penge i fodbold aktier så dum er jeg ikke :D og pengene hos svigermor er kommet hjem da jeg som skrev havde hun lånt dem af mig til at komme af med noget dyrt lån hun havde tidligere så det var billigere igennem mig :P

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46612
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:37

Mikkel Lauridsen:
Og lyt aldrig til din bankrådgiver, de er mest af alt en flok sælgere :)
Når nu du er inde i den sterotype opfattelse hvad så med nu at begrunde lidt. Jeg er med på at de kan tjene penge ved at skaffe en kunde - få solgt en forsikring, henvise en bolig, sætte en pension igag - men begrund lige HVOR de tjener penge hvis man holder sig strengt til en anbefaling om hvilke papirer man skal sætte 20.000 kr i som investering. 

Gør mig gerne en tjeneste og svar på de få spørgsmål - som jeg heldigvis kender svarene på, så kan vi se hvor tæt du er på virkeligheden

1 Tjener selve banken penge ved at kun anbefale egne investerings foreninger eller er provision samme i andres foreninger?

2 Måler (i alle fald de store banker) på hvilke egne investeringsforeninger en rådgiver sælger?

3 Må en bankrådgiver i de store banker (f-eks) anbefale og rådgive omkring bankens egne aktier?

4 Er der nogle aktier som en bankrådgiver tjener mere på at sælge end andre enkeltaktier som udgangspunkt? 

5 Er der basal forskel for køber om han får DDB, Nordea, Jyske, Spar Nord invest forening hvis vi taler samme gruppe - f.eks Danmark eller Europa?

6 Hvor er det DU mener bankrådgiveren får sin gevinst eller banken sin fortjeneste ved valg af en aktie eller obligation?

Det kunne være fedt for de som bliver skræmt bort fra lige at høre deres bank og må nøjes med vores råd, som kan være en del dyrere end en bankrådgivers. - Dine råd er i øvrigt helt OK i mine øjne, forudsat man vil ha alle pengene i aktier, så er jeg helt enig hele vejen - dog skal vel med, at for at ha 13 aktier skal man gerne ha omkring 130.000 kr MINDST da meget under 10.000 i hver ikke giver mening i forhold til handelsomkostningerne hvor man skal op over minimum også rent administrativt. At rådgive uden at spørge ind til samlet formue OG risikoprofil duer i øvrigt slet ikke. DETTE LINK til en meget simpel leg med risiko profil, kan være en start for en nybegynder, men skal følges mere detaljeret op

Er det 20.000 kr IALT som det jo er her, skal de IKKE i 13 enkeltaktier under nogen som helst omstændighedSmile De skal i en forening der rummer - mindst de 13 aktier spredt over f.eks. de 3 brancher hvilket helt typisk gælder for alle danske aktieinvesteringsforeninger og tilsvarende hvis man vælger en Europa afdeling - de er helt ens med over 50% af porteføljen i samme selskaber (C 20 baseret ofte). 

Jeg godt fornemme jeg lidt drilleri med ikke at lytte til bank - så vil jeg sige jeg ikke er bankmand men jeg ved hvordan bankens eksperter type Henrik Drusebjerg har ret god indsigt i en masse ting som almindelige folk slet ikke er i nærheden af ved første investering. Jeg ved at den vide kanaliseres detaljeret til privat banking afd. og mindre detaljeret til alle bankrådgivere, som dermed har overblik over forventningerne lidt frem (ex virksomhedsobligationer højrente er nu så højt oppe at der ikke længere er væsentlig overrente at hente der - eller Japan ser ud til at kunne komme i vækst fordi USA accepterer at yennen på ned i kurs mod $)

Jeg gentager mig selv ved jeg, men lyt IKKE KUN til jeres bankrådgiver hvis I kender nogle gode eksperter (nogen der ikke bare tror de er det) men hvis ikke I lige omgås sådanne nogen og står med 20.000 kr, så få lagt en risiko profil - gerne ved hjælp af banken, og få forslag fra dem til hvilken type papirer de synes kunne være aktuelle. Det taber I intet ved, tværtimod, for banken lever, modsat hvad en del tror, helt som alle andre forretninger, aff glade kunder der anbefaler naboen at skifte til samme bank - og DET måles bankrådgivere på. Nye kunder/mistede kunder - Kundesamtaler afholdt, evne til at forrente kunde porteføler for private banking, kundetilfredshed + ja solgte forsikringer, henvisninger til huse, nye pensionsordninger - men jo stadigt - så kunden er tilfreds.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:01

Jeg forstår ikke, hvorfor det er et problem at lave den risikospredning med 20.000 kr., men nu har jeg heller ikke den store erfaring med aktiehandel, udover at jeg har en langsigtet portefølje, jeg ikke rører. Jeg er således ikke klar over, hvor stor omkostningerne er med så lille en investering, men jeg kan sagtens se logikken i at holde sig fra det, hvis de er så store, som du får det til at lyde :)

Med hensyn til bankrådgiver fordommen så var den nu heller ikke ligefrem begrænset til aktierådgivning. Min fordom har et strejf af sandhed, men der er større chance for at den bliver bemærket og taget til efterretning. Hvis reaktionen er, at folk bliver mere påpasselige i forhold til deres bankrådgiver, så er målet med min udtalelse opnået. Jeg understreger udelukkende, at man ikke skal stole blindt på sin bankrådgiver - der på sin vis også har sit job, fordi han/hun er i stand til at gøre sig rentabel for virksomheden. Andet ligger der ikke i det.

- Både min far og farfar har været bankdirektører i mange år, så jeg har alt til overs for bankverdenen. Jeg mener bare, at det er vigtigt at være kritisk, og jeg opfangede, at ham der har startet tråden her er lidt for hengiven, og skal passe på med bare at give sig hen til sin bankrådgiver, på trods af at de er gode mennesker, og også vil folk det rigtig godt helt generelt! Do trust, but not blindly.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46612
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:22

Vi er helt enige i ikke bare at stole på alt fra en bankrådgiver, men heller ikke tro de uden kritisk sans sidder og giver dårlige råd til kunderne. Specielt i investeringer har de ikke meget i klemme eller at tjene ved det ene eller andet. F.eks Nordea som jeg kender da det er min bank har totalt forbud mod at rådgive om eller råde til deres egne Nordea aktier, totaltforbud, selvfølgeligt fordi en del små banker fik lagt børneopsparinger om i egne aktier for så at krakke.
Nå men 20.000 kr kan man vel ha i to eller tre aktier hvis man som du kører en strategi med købe, og beholde lidt med is i maven, og den kan være absolut ok. Hvis man derimod handler ofte, så vil kurtage og spændet mellem køb og sælg let fjerne det sjove hvis man har 10 aktier i de 20.000 kr
God påske

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Nov 11
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 15:46

Hej Trådstarter, hvis du ikke ved noget som helst om aktier så lad for gud skyld være med at invester i dem, så er det ligegyldigt hvor mange forskellige aktier du køber. Invester i stedet i en investeringsforening de kan gøre det meget bed en du selv kan...

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)