Og lyt aldrig til din
bankrådgiver, de er mest af alt en flok sælgere :)
Når nu du er inde i den sterotype opfattelse hvad så med nu at begrunde lidt. Jeg er med på at de kan tjene penge ved at skaffe en kunde - få solgt en forsikring, henvise en bolig, sætte en pension igag - men begrund lige HVOR de tjener penge hvis man holder sig strengt til en anbefaling om hvilke papirer man skal sætte 20.000 kr i som investering.
Gør mig gerne en tjeneste og svar på de få spørgsmål - som jeg heldigvis kender svarene på, så kan vi se hvor tæt du er på virkeligheden
1 Tjener selve banken penge ved at kun anbefale egne investerings foreninger eller er provision samme i andres foreninger?
2 Måler (i alle fald de store banker) på hvilke egne investeringsforeninger en rådgiver sælger?
3 Må en bankrådgiver i de store banker (f-eks) anbefale og rådgive omkring bankens egne aktier?
4 Er der nogle aktier som en bankrådgiver tjener mere på at sælge end andre enkeltaktier som udgangspunkt?
5 Er der basal forskel for køber om han får DDB, Nordea, Jyske, Spar Nord invest forening hvis vi taler samme gruppe - f.eks Danmark eller Europa?
6 Hvor er det DU mener bankrådgiveren får sin gevinst eller banken sin fortjeneste ved valg af en aktie eller obligation?
Det kunne være fedt for de som bliver skræmt bort fra lige at høre deres bank og må nøjes med vores råd, som kan være en del dyrere end en bankrådgivers. - Dine råd er i øvrigt helt OK i mine øjne, forudsat man vil ha alle pengene i aktier, så er jeg helt enig hele vejen - dog skal vel med, at for at ha 13 aktier skal man gerne ha omkring 130.000 kr MINDST da meget under 10.000 i hver ikke giver mening i forhold til handelsomkostningerne hvor man skal op over minimum også rent administrativt. At rådgive uden at spørge ind til samlet formue OG risikoprofil duer i øvrigt slet ikke. DETTE LINK til en meget simpel leg med risiko profil, kan være en start for en nybegynder, men skal følges mere detaljeret op
Er det 20.000 kr IALT som det jo er her, skal de IKKE i 13 enkeltaktier under nogen som helst omstændighed
De skal i en forening der rummer - mindst de 13 aktier spredt over f.eks. de 3 brancher hvilket helt typisk gælder for alle danske aktieinvesteringsforeninger og tilsvarende hvis man vælger en Europa afdeling - de er helt ens med over 50% af porteføljen i samme selskaber (C 20 baseret ofte).
Jeg godt fornemme jeg lidt drilleri med ikke at lytte til bank - så vil jeg sige jeg ikke er bankmand men jeg ved hvordan bankens eksperter type Henrik Drusebjerg har ret god indsigt i en masse ting som almindelige folk slet ikke er i nærheden af ved første investering. Jeg ved at den vide kanaliseres detaljeret til privat banking afd. og mindre detaljeret til alle bankrådgivere, som dermed har overblik over forventningerne lidt frem (ex virksomhedsobligationer højrente er nu så højt oppe at der ikke længere er væsentlig overrente at hente der - eller Japan ser ud til at kunne komme i vækst fordi USA accepterer at yennen på ned i kurs mod $)
Jeg gentager mig selv ved jeg, men lyt IKKE KUN til jeres bankrådgiver hvis I kender nogle gode eksperter (nogen der ikke bare tror de er det) men hvis ikke I lige omgås sådanne nogen og står med 20.000 kr, så få lagt en risiko profil - gerne ved hjælp af banken, og få forslag fra dem til hvilken type papirer de synes kunne være aktuelle. Det taber I intet ved, tværtimod, for banken lever, modsat hvad en del tror, helt som alle andre forretninger, aff glade kunder der anbefaler naboen at skifte til samme bank - og DET måles bankrådgivere på. Nye kunder/mistede kunder - Kundesamtaler afholdt, evne til at forrente kunde porteføler for private banking, kundetilfredshed + ja solgte forsikringer, henvisninger til huse, nye pensionsordninger - men jo stadigt - så kunden er tilfreds.
vh