jeg hører heller ikke til de som støtter at man skal tage job i Skagen hvis man bor i København OG er gift/samboende og jo endnu mindre hvis man har et barn MEN til gengæld må man nok være indstillet på en vis transport tid til og fra arbejde, også et par timer i min optik
Der er masser som i princippet er teknisk insolvente og ikke kan komme af med ejendommen, men det er jo også ret klart, at hvis man så via arbejdsløshed på dagpenge ikke kan betale renter osv, så går man fra teknisk insolvent til egentlig insolvent, og det må man jo så forholde sig til. Det ville jo typisk være at lede efter noget som der kunne være efterspørgsel efter, du må ikke vente jeg lige kan sige præcis hvad, men 53 er altså ikke lig med skinddød og nu kan der ikke rykkes om på noget som helst. De som er 9 år gamle i dag vil kunne gå på folkepension når de er 75 år ca - så der er 53 jo lige midt i arbejdslivet. De vil heller ikke kunne regne med, at den uddannelse de tog da de var 20 - holder når de er 72, så efteruddannelse bliver et hovedord. De vil også være noget for dig, efteruddannelse inden for det du kan men ikke har uddannelse til, når den mulighed kommer. Muligt, men det ændrer jo ikke ved at beggers can´t be choosers så man må jo tage de ting der evt kan ligge for, hvis man vil ha uddannelse og job. Ellers må man jo erkende, at man via en kræsen indstilling måske ligger lidt som man har redt. Arbejdsløshed og dagpenge og ikke noget man skal floves over overhovedet - det er desværre manges skæbne at skulle igennem noget sådanne, men der er ikke råd til til holdinger mod at passe andres yngel, eller natarbejde - eller rengøring eller postbud, eller SOSU - men søg da samtidigt noget inden for dit eget område. Til slut en generel bemærkning. Jeg var blandt de som mente at efterløn var for dyr en ordning for samfundet, men omvendt, så vil det ikke ha givet stor mening at afskaffe den, hvis ikke prognoserne om arbejdskraftmangel i de år der ligger lidt fremme holder. Så vil man bare opnå en masse ældre mennesker der bider sig fast i arbejdet, mens unge nyuddannede ikke kan komme ind, så hvis det skulle vise sig, mod prognoserne, at man bytter et efterlønsproblem ud med et ungdomsarbejdsløsheds problem, så var det ikke det man håbede. vh |
Hej Fru Hartmann,
Først og fremmest, så synes jeg det er fint du stiller spørgsmålstegn ved mine svar. Det er præcis det, som gør debatter levende, deltagende og ikke mindst interessante - og ofte også udvidende for ens horisont. Der er mange måder man kan diskutere politik - for mig bør politik oftest forsøget diskuteret i en fjern kontekt fra én selv. Altså en diskussion, som kan gælde for alle, eller ihvertfald de fleste.
Det spørgsmål som Fireman starter med at stille er nemlig:
"Alle skal tilbydes job eller uddannelse, inden de falder ud af systemet."
Hvis nu man tog den vinkel på opgaven, at alle skulle tilbydes et job eller uddannelse... hvordan skulle dette så i praksis ske? Skal der oprettes job,som der ikke er brug for? eller uddannelse, som ingen vil have eller har brug for? eller?
Og nu er alle så placeret i et statsreguleret system, hvad sker der så, når man en virksomhed rent faktisk har brug for arbejdskraft - det kan være det du eller andre kan - men I er alle optaget af job/uddannelse, som er skabt ud af ingenting.. Ingen efterspørgsel, ingen behov, blot beskæftigelse? Jeg tror ikke at et sådant system vil være særlig godt for nogen - og slet ikke dem, som havner i det.
Fru Hartmann:Fint nok at du har taget en beslutning om aldrig at modtage penge fra det offentlige - det er der sikkert rigtig mange der har, altså lige indtil de/vi er nødsaget til det!
"Alle kan få et arbejde hvis de vil flytte" - Hold k... hvor er jeg træt af at høre på den slags sludder. Det ville i vores tilfælde betyde skilsmisse!
Du kan sagtens have ret i at man har en holdning, til man selv står i en situation, hvor der ikke er andre muligheder - og jeg kan ikke svare på om en flytning i jeres tilfælde, vil betyde en skilsmisse, men det jeg kan forholde mig til, er et interessant retorisk spørgsmål... nemlig..
"Hvis der ikke var dagpenge/kontanthjælp, hvad så?" - tror du så ikke at der ville være nogen, som ville være nødt til at flytte efter arbejde, transportere sig dagligt i flere timer, eller skabe noget, eller flytte til noget billigere, eller..?
Vores samfund har givet en masse muligheder så medarbejdere rent faktisk KAN overleve i en periode uden at skulle flytte eller transportere sig meget langt... Prisen KAN dog være at omkostningerne i samfundet er så høje, at der reelt set er færre arbejdspladser end ellers - for sikkerhed, uddannelse, og understøttelse har en pris. En politikers fornemmeste opgave efter min mening, er at sikre at balancen mellem omkostninger/sikkerhed har højeste fokus - og der synes jeg faktisk at stort set alle partier i folketinget har svigtet rigtig meget - til skade for eksisterende virksomheder, iværksættere, nye iværksættere og ikke mindst de mennesker, som gerne vil arbejde (både dem i arbejde og dem der er arbejdsløse!)
Fru Hartmann:Husbond har "lige" startet op som selvstændig, sådan stort set samtidig med at jeg dik sparket fra det off. efter 17½ år i samme stilling! Og nej, den virksomhed kan ikke dække to fuldtidsjob, eller de udgifter vi nu engang har.
Tillykke med din mands "nye" tilværelse som selvstændig - håber at det kommer til at gå ham godt. Det er naturligvis trist for dig, at du har fået sparket efter godt 17 år - synd og ærgerligt - og jeg kan sagtens forstå, at det må være svært, at finde sig en ny rolle herefter - men som Cookie også skriver, så er 53 jo ingen alder. Du har mindt 20 år på arbejdsmarkedet endnu, hvis du vil.
Og så et godt råd (og jeg bliver sikkert upopulær) - I gamle dage var det en kvalitet, at have været på samme arbejdsplads i mange år - det er det altså ikke mere! Idag er der større efterspørgsel på folk der har haft flere job i forskellige virksomheder og derved får større erfaring med forskellige organisationer, kunder, kundetyper, services osv. Den viden og erfaring du som medarbejder får, vil være med til udvikle den virksomhed, som du bliver ansat i fremover.
Et andet råd: Når du er i en virksomhed, så bidrag på alle måder, men vær altid bevidst om at du er undværlig. En virksomhed, som har medarbejdere der er uundværlige er en ekstremt såbar virksomhed!
Et tredie råd - brok er fint og nødvendigt og ligesom en ventil på en thekeddel, men hvis brok vendes til konstruktive løsninger og forslag til ledelsen, så bliver man et stort aktiv - for dels kan man være med til at tage trykket i en org., men man kan også være med til at skabe løsninger, til glæde og gavn for både virksomhed og medarbejdere.
OG - det skriver jeg ikke fordi jeg tror du er et brokkehovede, men fordi den mekanisme, som gør dig løsningsorienteret er den samme mekanisme du skal bruge til at re-definere dig selv, finde et job, skabe en virksomhed, gøre gavn af dine evner - processen og modellen er nøjagtig den samme!
Hvis du har har en masse erfaring og er "ferm" til det, så er det jo det du skal bygge videre på.. uanset om det er som lønmodtager eller som selvstændig.
/Morten